تخفیف‌های نجومی عرضه‌کنندگان خودروهای چینی طی ماه اخیر، برگ مهمی از پرونده افرادی را که در شرایط تحریم، سودهای کلانی به دست آورده‌اند، ورق زد و طبیعی است که فروش این محصولات به قیمت‌های جدید باز هم برای آنها سودآور است.

دیوار خودروسازان چینی با تخفیف های میلیونی فرو ریخت
گروه اقتصادی مشرق- موضوع کاسبان تحریم هرچند از سوی برخی مقامات دولتی برای تخریب منتقدان و رقبای سیاسی آنها استفاده می‌شود، اما حقیقت آن است که کاسبان تحریم را باید فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی و حزبی کشور جستجو کرد.

با پایان مذاکرات هسته‌ای و وعده رفع تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت به تدریج برخی زوایای پنهان منفعت‌طلبی عده‌ای از تحریم‌ها روشن شود و اتفاقا اینطور هم شده است.

با وجودی که هنوز توافق هسته‌ای اجرا نشده و رفع تحریم‌ها نیز در صورت پایبندی کامل طرف‌های غربی به تعهداتشان، حداقل از چند ماه دیگر شروع خواهد شد، برخی از افرادی که در سال‌های اخیر از تجارت انحصاری در شرایط تحریم به خوبی سود برده‌اند، از بیم از دست دادن منافع انحصاری چندساله‌شان، شمه‌ای از سودهای کلان اما پنهان خود را بروز داده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به واردکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای چینی اشاره کرد. خودروهای چینی که در چند سال اخیر به علت غیبت رقبای قدرتمند اروپایی و کاهش حضور خودروسازان آلمانی و ژاپنی در ایران، در بازار ایران ترک‌تازی می‌کردند، از این پس با بازگشت احتمالی محصولات باکیفیت اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، راه دشواری برای حفظ بازار ایران دارند.

در چند سال اخیر مصرف‌کنندگان ایرانی علاوه بر خودروهای تولید داخل، تقریبا در محدوده قیمتی 30 تا 60 میلیون تومان گزینه دیگری جز خودروهای چینی نداشتند زیرا عرضه محصولات اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در کشورمان به شدت کاهش یافته بود.

عرضه‌کنندگان خودروهای چینی نیز از شرایط تحریم و بازار انحصاری اجباری کشورمان، حُسن استفاده را کرده و خودروهای چینی را با قیمت‌های بالا به هموطنان عرضه کردند.

آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد؛ ایران در سال 2014 میلادی بزرگترین واردکننده خودروهای چینی بوده است. در سال گذشته میلادی چینی‌ها 109 هزار خودرو به ایران صادر کردند که بیش از 2 برابر سال قبل از آن بود.

خودروهایی که با 20-10 میلیون تخفیف باز هم برای واردکنندگان سودآورند/تخفیف تا 26 میلیونی خودروهای چینی؛ اعتراف به گران‌فروشی چندساله

نکته جالب آن است که میانگین قیمت خودروهای صادراتی چین به ایران کمتر از 10 هزار دلار بوده است.

طی ماه اخیر و با بالا گرفتن زمزمه بازگشت خودروسازان قدرتمند اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، اکثر عرضه‌کنندگان خودروهای چینی در ایران اقدام به ارائه تخفیف‌های بی‌سابقه برای فروش این محصولات کردند.

به عنوان نمونه در فروش محصولات شرکت جیلی در ایران تخفیف‌های 16، 19 و 26 میلیونی در نظر گرفته شده است. مثلا خودروی EmgrandX7 که طی چند سال گذشته و تا یک ماه پیش به قیمت 115 میلیون تومان به مصرف‌کنندگان ایرانی فروخته می‌شد، با تخفیف عجیب 26 میلیونی هم‌اکنون به 89 میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.


خودروهایی که با 20-10 میلیون تخفیف باز هم برای واردکنندگان سودآورند/تخفیف تا 26 میلیونی خودروهای چینی؛ اعتراف به گران‌فروشی چندساله

البته چنین تخفیف‌هایی فقط به شرکت فوق منحصر نیست و در هفته‌های اخیر عرضه‌کنندگان رسمی سایر خودروهای چینی اقدام به ارائه تخفیف‌های میلیونی در فروش محصولاتشان کرده‌اند.

از آنجا که این تخفیف‌های میلیونی از سوی عرضه‌کنندگان رسمی خودروهای مذکور لحاظ شده است، طبیعی است که فروش این محصولات به قیمت‌های جدید باز هم برای آنها سودآور است. بنابراین حتی تصور سودهایی که در چند سال اخیر از فروش خودروهای چینی در بازار ایران به جیب واردکنندگان ریخته شده، دشوار است.

با توجه به اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت درباره این که 75 درصد بازار خودروهای وارداتی از جمله خودروهای چینی در دست یک خانواده است، سود بادآورده‌ای که این خانواده از گران‌فروشی محصولات چینی در کشورمان به دست آورده، سر به فلک خواهد کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    نام این خانواده .................را چرا اعلام نمی کنید
  • بابلی ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    همین مسخره بازی هاست که اقتصاد کشور رو به این منجلاب گرفتار کرده یک خانواده خوب اسم این خانوده خراب شده رو بگین ببینیم کیه یارو 100 توم دزدی میکنه زرتی عکسشو میدن بیرون که ملت شناسایی کنن اگر کار ان خانواده خلاف نبوده که عیبی نداره مردم اسمشونو بدونن اگر خلاف بوده باز مردم باید اسمشونو بدونن
  • سیدمجید ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    باسلام خواهش میکنم اینقدر شعار دلسوزانه برای مردم بدبخت ندهین ،کبفیت خودروهای جینی از بسیاری از خودروهای داخلی بهتره نباید اصلا شک کنیم اما آیا با رفع تحریم ها دوباره دلار میشود 1000تومان ،بابا بازهم ما مردم متوسط و عادی باید بریم سراغ همان ماشین های چینی ،ملت ایران لحاف و تشک خوابشون چینیه چه برسد به خودرو و امثال اینها ،الکی سنگ خودروهای کلاس اروپا رو به سینه نزنیم چرا که درآمد مردم عادی و متوسط بویژه کارمندان آنقدر نیست که سانتافا و امثال اینها رو سوار شوند و بازهم باید بریم سراغ خودروهای ارزان که همان چینی ها و یا دست دوم هاست
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    تازه یکی از این وارد کننده ها در محفلی خصوص فرموده که تا 50% میتوان تخفبف بدهیم !!!
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    دولت های معزز پس چکار می کردند؟
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    هر کس از هر گروهی و از جناحی که مسئول است در هر زمینه ای که تخلف صورت می گیرد که باعث متضرر شدن مالی و معنوی مردم می شود به هر دلیلی که سکوت کند و دست روی دست بگذارد . خیانت کرده است به مسئولیتی که ملت به امانت به او سپرده اند .
  • عباس ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خوب انتظار داشتی مثل ایران خودرو و یا سایپا رفتار بکنند و هر روز به بهانه ای خودرو را گران بکنند اگر خودرو سازان ایرانی ادعا دارند چرا خودرو 30 سال قبل اروپا را تولید میکنند . و جالب است بدانید که اکثر قطعات خودرو های داخلی چینی هستند . فقط بدانید که چین یک خودرو ساز قدرتمند در عرصه جهانی است .
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    اگر خانواده مزبور صد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته باشد و به ازای هر خودرو حداقل ده میلیون تومان سود کرده باشد , در کل هزار میلیارد تومان سود برده است !! آیا ایشان مالیات آن را داده است؟
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    دولت اگر نميتواند پول مردم را پس بگيرد خداقل پول مردم را ازاين گردن كلفتها بگيرد به خزانه بريزد.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    عرضه‌کنندگان خودروهای چینی نیز از شرایط تحریم و بازار انحصاری اجباری کشورمان، حُسن استفاده را کرده و خودروهای چینی را با قیمت‌های بالا به هموطنان عرضه کردند.;;;;;;;;;; تنها راه ،انجام نظارت دقیق توسط سازمان های ذیربط را میطلبد.
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    الف.ه.ر م.ه.ر م.ه.ر ی.ه.ر یه بهرمانی هم به آخر همشون اضافه کنید یادم رفت ب هم بنویسم
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    نام خانواده : حروف الفباء
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    به نظرم پارامترهاي توليد داخل زياد هست و نميشه سود توليدي ها رو فهميد ولي تو وارداتي ها قضيه ساده است . بد نيست واسه يم بارم كه شده به جاي اين مقالات هزينه همين ماشينهاي جيلي رو اين سايت تحليل كنه اونوقت ميشه فهميد اين ادعا ها درست است يا نه
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    گزارش شما روقبول دارم . اما یه نکته به نظر شما شرکتی مثل بنز خودروی زیر 50 تومن برای اقشار مردم ایران میسازه ؟ قطعا خیر . بازم 90 درصد مردم ایران باید پراید و پژو یا چینی بخرند .
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    مشرق جان! اسم این حسن استفاده نیست! سوء استفاده است. لطفا متن را اصلاح کنید.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    سایپا و ایران خوردو هم که خیالشون راحت چون بنز و فیات و رنو هم نمیتون تو بازار ایران باهاشون رقابت کنند چون که خودروهای اونها بالای 100 تومنه و همچنان طبقه زیر خط فقر له شده مشتری ثابتشونند . به نظرم هنر دولت این می تونه باشه که با یک خودروساز تو دنیا قرار داد ببنده که بتونه محصولاتشو هم اندازه ی این دو عرضه کنه .
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    احتمالا مشرق هم با این کار موافقه که نوشته حسن استفاده!!!!!
  • هادی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    باز هزار رحمت به اینها که ماشینهای به این خوبی رو ارزون کردن.ایران خودرو و سایپا و ... که محصولات فسیل خودشون رو می خوان گرون تر هم بکنن. اررزون شدن بده اما گرون شدن خوبه ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    باد آورده را باد خواهد برد. انشاالله جوری زمین بخورند که تا سالها عبرت سایرین شوند
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    اسم سود و ربا رو گذاشتن کارمزد
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    کل داستان برای پاراگراف آخر بود. آنهم نگفتید کی هست البته اول باید تشنه کرد و بعد آب داد.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    کجاست اون رسانه آزاده و جگرداری که اسم این خانواده رو اعلام کنه؟!!!! مشرق جان اگر این خانواده این سودهای کلان رو توی این چند سال بردن و سر ما کلاه گذاشتند تقصیر شما هم هست... اینو می دونی یا نه؟؟؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    گل کوچیک میزدن ..
  • سعدی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام یه جستجوی ساده تو گوگل بزنین کلهم توضیح داده اسم و رسمو همه چیشونو خانواده گ می
  • محمد ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    درست میگی حالا نمیخوام تبلیغ ماشین های چینی کنم اما ما یک شاسی بلند چینی خریدیم خدائیش کیفیتش هم خوب بود
  • رضا ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    کاری به این بگومگوها ندارم ولی خداییش یه سری از این خودروهای چینی، خیلی از ایرانی ها سر تر اند
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خودروهاشون که الان یک سروگردن از ماله بهتر هستن حداقل اینقدر شعور دارن که بدونن کاهش باید بدن ولی ایرانخودرو و سایپا چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس