رای مردم در رد دین که رای کفاراست واعتباری ندارد،دربحث ولایت وعمارت ممکن است اشتباه کنندونادان وظالم را انتخاب کنندکه به آن بیعت فلته گویند،یافردی شرایط را ازدست بدهد،امارای مردم دراصل پذیرش دین معتبروخداهم به آن صحه گذاشته مثل بیعت رضوان،وبروجوب اطاعت ازولی ودرانتخاب ولی صالح،دارای اعتباراست.
علاقمندیم بدانیم نظر استادمصباح درباره فرمایشات امام علی علیه السلام که برای رای مردم اعتبارقائلندودرخطبه های زیر به آن اشاره کرده اند،چیست؟
1.خطبه شقشقیه.نهج البلاغه خطبه سوم.تمام نهج البلاغه خطبه 23ص
308،309
«فماراعنی الاوالناس الی...فلمانهضت بالمرنکثت طائفة ومرقت اخری ومرقت اخری وقسط آخرون...»
حضرت افرادی راکه بیعت راشکستندتوبیخ می کند،پس معلوم می شودکه رای انهاارزش داشته که بیعت شکنی راتوبیخ می کند وگناه میداند.
2.تمام نهج البلاغه خطبه41،ص410،
عبارت «وانمالخیارللناس قبل ان یبایعوافاذابایعوافلاخیارلهم»
این جمله اطاعت مردم ازامیررامنوط به بیعت می داند.
3.نهج البلاغه خطبه34،نهج البلاغه خطبه 61،ص493
«فاماحقکم علی فالنصیحت لکم ماصحبتکم والعدل وتوفیرفیئکم علیکم»
دراینجاوجوب وفاء به بیعت دلالت براعتبار رای مردم دارد.
4.تمام نهج البلاغه خطبه 61،ص510
«امابایعتمونی علی الرغبة؟الم آخذعلیکم العهدبالقبول لقولی...؟»
در اینجا حضرت می فرماید شما آزادانه به من رای دادید و رایی که به من دادید محکمتر از رایی بود که به افراد قبل از من دادید. چرا نقض می کنید؟