کد خبر 458423
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی گفت: بخشی از این مردودی‌ها به دلیل حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است.

به گزارش مشرق، محمد دیمه‌ور امروز در حاشیه جشنواره جابر‌ابن حیان در نشست خبری با رسانه‌ها در خصوص این‌که طبق آمار اعلام شده بیش از 40 هزار دانش‌آموز مردود شده‌اند، آیا به جای شیوه ارزشیابی توصیفی باز هم مردودی وجود دارد و علت آمار بالا چیست، اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی به معنای ارتقای خود به خود دانش‌آموزان نیست، بلکه در این روش قصد داریم دانش‌آموز را از روز اول مهر به طور مستمر با ابزارهای متنوع ارزیابی کنیم.

وی افزود: زمانی که دانش‌آموز مورد ارزیابی قرار گرفت در خرداد مورد قضاوت معلم قرار می‌گیرد و توصیف‌های عالی، خوب و یا نیازمند تلاش بیشتر را دریافت می‌کند. اگر دانش‌آموزی توصیفی نیازمند تلاش بیشتر را دریافت کرد، در شهریور مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در شیوه ارزشیابی توصیفی نیز مردودی وجود دارد اما میزان آن در مقایسه با نظام نمره‌دهی به صورت کمی پایین‌تر است. در نظام کمی در خرداد دانش‌آموز ارزیابی و آمادگی تحصیلی او در همان لحظه ارزیابی می‌شد اما در شیوه ارزشیابی توصیفی دانش‌آموز در طول سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و با این روش قضاوت صحیح درصد تکرار پایه در دوره ابتدایی کاهش یافته است.

دیمه‌ور عنوان کرد: در پایه اول ابتدایی بیشترین میزان تکرار پایه را داریم و دلیل آن این است که برخی دانش‌آموزان با نیاز ویژه تشخیص داده می‌شوند و راهی مدارس عادی می‌شوند.

وی گفت: در سال تحصیلی 93 ــ 92، 47 هزار نفر در پایه اول ابتدایی مردود شدند و در همین سال تعداد دانش‌آموزان با نیاز ویژه در پایه اول ابتدایی 32 هزار نفر بود که این نیاز ویژه در حوزه سلامت جسمانی یا ذهنی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سطح کشور در مناطق روستایی و مرزی و مناطق محروم مراکز اختلال های یادگیری به تعداد کافی وجود ندارد و معلمان آموزش‌های لازم برای مواجهه عملی با این دانش‌آموزان را ندیده‌اند، از سوی دیگر ممکن است خانواده‌ها با معلم همکاری لازم را نداشته باشند.

دیمه‌ور عنوان کرد: علت بخشی از مردودی‌ها در پایه اول ابتدایی حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است. این دانش‌آموزان در سال تحصیلی بعد مجدداً به مراکز سنجش ارجاع داده می‌شوند و پس از بررسی‌های لازم اگر تشخیص داده شد به مدارس استثنایی می‌روند و اگر مشکلی نداشتند باز هم در مدرسه عادی تحصیل خواهند کرد.

وی گفت: در دوره ابتدایی در پایه‌های تحصیلی بالاتر آمار مردودی‌ها کم‌تر می‌شود، به گونه‌ای که در پایه ششم حدود 0.3 درصد مردودی داریم که این رقم بسیار پایینی است.
منبع: تسنیم