پیشینه‌ی دوستی و همراهی شهید رجایی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سال ۱۳۴۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در منزل شهید باهنر، برای نخستین بار با دوست و یار قدیمی‌ او، رجاییِ «مؤدب و متین» آشنا شد. در این فاصله‌ی آشنایی تا جدایی که نزدیک به ۱۵ سال به درازا کشید، بارها خاطرات تلخ و شیرین مبارزه و قیام لله، مؤدت و رحمت میان دو دوست را مستحکم‌تر کرد.

گروه سیاسی مشرق، بسته گزارشی مشرق به بررسی برخی اخبار و مطالب مهم سیاسی امروز در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی اخبار موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

دو خاطره‌ خواندنی رهبر انقلاب از شهید رجایی، کشف 30 سکه طلا و تلفن همراه از مهدی هاشمی در زندان، انتقاد دو اصلاح طلب از وضعیت اقتصادی دولت روحانی، دیدگاه‌های ۲ سال گذشته اصلاح‌طلبان درباره رئیس‌جمهور، چه کسی متن غلط را در اختیار وزیر اطلاعات قرار داد؟، از جمله مطالب امروز بسته گزارشی مشرق هستند.

دو خاطره‌ خواندنی رهبر انقلاب از شهید رجایی

پیشینه‌ی دوستی و همراهی شهید رجایی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سال ۱۳۴۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در منزل شهید باهنر، برای نخستین بار با دوست و یار قدیمی‌ او، رجاییِ «مؤدب و متین» آشنا شد. در این فاصله‌ی آشنایی تا جدایی که نزدیک به ۱۵ سال به درازا کشید، بارها خاطرات تلخ و شیرین مبارزه و قیام لله، مؤدت و رحمت میان دو دوست را مستحکم‌تر کرد.

به مناسبت سالروز عروج ملکوتی شهدای هشتم شهریور و در پاسداشت نام و یاد شهید رجایی، دو خاطره‌ی خواندنی و عبرت‌آموز از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون حیات و شهادت آن شهید سعید را منتشر می‌کند. این دو خاطره، به تصاویری مزین شده است که برای نخستین‌بار انتشار می‌یابند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


***
جزئیاتی از هشتاد و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

کشف 30 سکه طلا و تلفن همراه از مهدی هاشمی در زندان

هشتاد و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه محسنی اژه‌ای گفت: در هفته‌‌های اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر بازرسی از زندان اوین به ویژه بند 7 این زندان که مهدی هاشمی در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کند و در همین بازرسی‌ها تعدادی وسایل غیرمجاز کشف شده، آیا شما این خبر را تأیید می‌کنید یا نه؟ در صورتی که تأیید می‌کنید این وسایل چگونه وارد زندان می‌شود که اژه‌ای در پاسخ گفت: طبق ضوابط زندان معمولاً بازرسی‌ها به صورت سرزده و یا با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: گاهی از برخی بندها بازرسی‌هایی به عمل می‌آید و در آنجا وسایل غیرمجازی پیدا می‌شود که بلافاصله رفع می‌شود و گاهی هم زندانیان سر و صدا می‌کنند که چرا بازرسی‌ صورت می‌گیرد؛ در حالی که اگر این کار انجام نشود با همان وسایل مرتکب جرم می‌شوند و مجدداً هم خودشان و هم ما را دچار مشکل می‌کنند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

توضیحات اژه‌ای در مورد خبر کشف ۵۰ پرونده قضایی از زبان ابتکار

محسنی اژه‌ای همچنین در هشتاد و چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه خانم ابتکار گفته که از منزل یکی از اعضای سابق محیط زیست 50 پرونده قضایی بدست آمده، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: من مطالب خانم ابتکار را نخواندم و فقط تیتر آن را دیدم.

وی ادامه داد: اما این موضوع بر می‌گردد به همان قضیه‌ای که برخی احکام صادر شده بود و آن را برای اجرا ارسال کرده بودند اما صورتجلسه شد که احکام اجرا شده ولی پس از مدتی کاشف به عمل آمده که حکم‌ها به اجرا در نیامده بنابراین این پرونده‌ها پرونده قضایی نیست بلکه پرونده‌هایی است که در مورد آن توضیح دادم، اگر غیر از این باشد من در جریان نیستم. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

اژه‌ای: پرونده دکل‌نفتی در تحقیقات مقدماتی در دادسرا است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای در ادامه هشتاد و چهارمین نشست خبری قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی که گفته بود ما یکسری اطلاعات مهم داریم که به روشن شدن پرونده کمک می‌کند ودراین خصوص از قوه قضاییه خواسته بود کمیته مشترکی این اطلاعات را ارائه دهند و قوه قضاییه از این طرح استقبال نکرده است، گفت: صد درصد ما آماده هستیم و اگر مجلس اعتراف یا سندی داشته باشد حتماً بدهد و ما حتماً از مطلبی جدیدی که باشد استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده دکل نفتی گفت: پرونده در همان چند وقت یک نفر بازداشتی داشت و دو، سه نفر نیز در حال تحقیق و رفت و آمد هستند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

اظهارات اژه ای درباره مجازات حبس مرتضوی

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با مجازات افرادی که وام‌های کلان در این رابطه به افراد می‌دهند و کسانی که این وام‌ها را می‌گیرند گفت: بسیاری از افرادی که وام می‌گیرند و در موعد مصرف نمی‌کنند وجود دارند که با برخی برخورد شده است که دو طرف مقصراند ولی امکان دارد در مواردی بانک مقصر نباشد.

سخنگوی دستگاه قضا درخصوص اینکه آیا تبرعه سعید مرتضوی از معاونت در قتل در ماجرای کهریزک قطعی است یا خیر گفت: حکم قطعی نیست و شکات و متهم می‌توانند به حکم اعتراض کنند.

وی در رابطه با اینکه بخش دوم پرونده تامین اجتماعی به دادگاه ارسال شده است یا خیر گفت: این پرونده به دادگاه ارجاع نشده و زمانی برای رسیدگی به آن تعیین نشده است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

اژه ای: تضعیف و تخریب شورای نگهبان صحیح نیست

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص زیر سؤال بردن شورای نگهبان گفت: بارها عرض کرده‌ام که التزام به قانون به نفع کشور و همه است و گاهی افراد قانون را از جانب خودشان تفسیر می‌کنند که تفسیر شخصی است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر قانون جای ابهام دارد و قانون اساسی است باید از شورای نگهبان تفسیر خواست یا اگر قانون عادی است از مجلس تفسیر خواست.

وی ادامه داد: نقد با زیر سؤال بردن دو تا است و نقد با توهین متفاوت است و تضعیف و تخریب هر نهادی صحیح نیست چه شورای نگهبان، چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

انتقاد دو اصلاح طلب از وضعیت اقتصادی دولت روحانی

منتجب‌ نیا: مردم کاهش تورم را احساس نمی‌ کنند

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی امروز یکشنبه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر چرخیدن چرخ زندگی مردم در کنار چرخش سانتریفیوژها و عملکرد دولت این گونه گفت: در زمینه اقتصادی، دولت تلاش برای کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و فعالیت‌های زیربنایی را آغاز کرده است که به‌ویژه پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند به‌صورت گسترده‌تر ادامه پیدا کند، اما یکی از ایرادهای وارده به دولت این است که در دولت یازدهم درباره مسائل اقتصادی زیربنایی مثل کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، تقویت و توسعه بنیه اقتصادی کشور اقدامات خوبی شده اما مردم برآیند و آثار این اقدامات را کمتر در کالاهای مصرفی و اولیه خود مشاهده می‌کنند. درحالی‌که قضاوت عامه مردم درباره اقتصاد، معطوف به رونق اقتصادی، ارزانی و فراوانی کالا و... است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

زیباکلام: روحانی برای اقتصاد حرفی ندارد

صادق زیباکلام از چهره‌های اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: مهم‌ترین و روشن‌ترین وجه سخنان دیروز رییس‌جمهوری در جریان نشست خبری ایشان، تکراری بودن حرف‌های وی بود. این تکراری بودن به‌طور طبیعی خود محصول تکراری بودن سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود. این به زعم من مهم‌ترین نکته‌ای است که باید از نشست خبری دیروز آقای روحانی و نشست‌های پیش از آن بررسی شود.

من انتظار داشتم تا رییس‌جمهوری برای ملت توضیح دهد که بعد از تحریم‌ها برای ساختار اداری و اقتصادی این کشور چه اتفاقی خواهد افتاد. ما چیزی حدود ٥ یا ٦ سال در تحریم غربی‌ها بوده‌ایم. آیا قبل از آن یعنی مثلا ١٠ سال پیش وضعیت ما با کشورهایی نظیر برزیل یا ترکیه یا مالزی که از جمع کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه‌یافته پیوسته‌اند، قابل قیاس بود؟ آیا ناکارآمدی نظام اقتصاد دولتی ما ربطی به موضوع تحریم‌ها داشت؟ [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


دیدگاه‌های ۲ سال گذشته اصلاح‌طلبان درباره رئیس‌جمهور

اصلاح‌طلبان پس از گذشت ۲ سال از روی کار آمدن حسن روحانی، هنوز موضع‌شان در قبال رئیس‌جمهور را مشخص نکرده‌اند؛ یک روز روحانی را اصلاح‌طلب می‌نامند و روز دیگر می‌گویند او در خیمه اصلاحات جایی ندارد.

روحانی اصلاح‌طلب است، روحانی متعلق به خیمه اصلاحات نیست، ما اصلاحاتی‌ها به هیچ‌وجه نباید چک سفید به دولت بدهیم، اصلاح‌طلبان پشت چک روحانی را امضا کردند نباید زیرش بزنند، روحانی پیروزی‌اش در انتخابات را مدیون اصلاح‌طلبان است، اگر اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت هم نمی‌کردند وی به دور دوم راه پیدا می‌کرد، کناره‌گیری عارف باعث رای آوردن روحانی شد، عارف به نفع روحانی کنار نرفت؛ این اظهار نظرهای متضاد و متناقض نه از سوی شخصیت‌های دوجناح مختلف سیاسی ایران بلکه تنها از زبان چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب بیان شده است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

چه کسی متن غلط را در اختیار وزیر اطلاعات قرار داد؟

هفته گذشته سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در برنامه زنده نگاه یک در خصوص مذاکرات هسته‌ای به بیان روایتی مبنی بر عدم عبور مذاکره کنندگان از خطوط قرمز کشور پرداخت که روز گذشته به صورت رسمی در رسانه‌ها درباره این سخنان و نقل قول اشتباه از مردم و مقام معظم رهبری عذرخواهی کرد.

در پی آن حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در سایت شخصی خود نسبت به این امر واکنش نشان داد و نوشت:

خوشبختانه امروز ایشان این خطای فاحش را با صدور اطلاعیه ای این چنین اصلاح کرد: «در برنامه تلویزیونی نگاه یک از قول مقام معظم رهبری نقل شد که (این خط تبلیغی دروغ که از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد) پس از مراجعه به متن سخنرانی معظم له ملاحظه شد که عبارت صحیح این است (این خط تبلیغی غیر صحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوص صرف نظر شده است خلاف واقع و دروغ است) ضمن پوزش از معظم له و مردم شهید پرور در نقل خطای بیان معظم له از منتقدین محترمی که ما را به این خطای در نقل توجه دادند صمیمانه سپاسگزاری می شود. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]