به گزارش مشرق، در هفتههای اخیر موضوع ورود هواپیما به کشور به بحث روز صنعت حمل و نقل تبدیل شده و اغلب ایرلاینها به دنبال خرید هواپیماهای نو و یا کم سن و سال هستند تا ناوگان خود را نوسازی کنند، همچنین مذاکراتی برای تامین قطعات و موتور هواپیماهای زمین گیر هم مطرح شده که همکاریهایی هم مابین شرکتهای ایرانی و سازندگان هواپیما انجام گرفته است.
در این میان، در هفته گذشته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفری به کشور روسیه مذاکراتی را با این کشور در زمینههای مختلف به خصوص هوا و فضا انجام داد. طی این دیدارها مذاکراتی هم برای ورود هواپیما به کشور انجام گرفت که دراین راستا ورود هواپیمای سوخو روسی به ایران یکی ازموارد مذاکرات بود.
هرچند که این دور از گفتگوها به تازگی انجام شده اما ورود هواپیمای سوخو به ایران موضوع تازهای نیست، سالهای پیش هم ایران مذاکراتی را برای ورود این هواپیماها انجام داده بود، حتی در زمان وزارت علی نیکزاد در وزارت راه و شهرسازی هم گفتگوهایی برای ورود هواپیمای سوخو به کشور شد اما به دلیل تحریمها روسیه از فروش این هواپیماها به ایران خودداری کرد.
در واقع هواپیماهای روسی که با ضعف سیستمهای ناوبری روبرو هستند، اغلب با تکنولوژیهای غربی ساخته میشوند، به همین دلیل در زمان تحریم، کشور روسیه هم از فروش این هواپیماها به ایران خودداری کرد، بنابراین فقط هواپیماهایی وارد کشور شدند که به طور کامل ساخت روسیه بودند.
اما پس از مدتی سقوط چندین فروند هواپیماهای توپولف منجر شد که دولت وقت، پرواز این هواپیماها را ممنوع اعلام کند، همچنین سقوط هواپیمای آنتونوف هم در سال گذشته باعث شد پرواز این نوع از هواپیماهای روسی هم در کشور متوقف شود.
در فاز جدید مذاکرات میان ایران و روسیه، ورود هواپیماهای سوخو مطرح شده است که این هواپیماهای کوچک ۱۰۰ نفره قابلیت پروازهای کوتاه برد را دارند، بنابراین مناسب برای سفرهای داخلی هستند اما اینکه تا چه اندازه تکنولوژی مورد استفاده در این هواپیماها با شرایط ایران سازگاری دارد و یا اینکه ضعف سیستمهای روسی در این هواپیماها وجود نداشته باشد، موضوعی است که باید کارشناسان بررسی کنند.
اما وضعیت بازار داخلی کشور نشان میدهد که مسافران چندان خاطره خوشی از پرواز با هواپیماهای روسی ندارند که علت آن هم حوادث تلخی است که در سالهای گذشته برای مسافران هواپیماهای روسی افتاده است.
در این رابطه علی محمد خانمحمدی با اشاره به اینکه در سفر اخیر معاون رئیس جمهور به روسیه کارشناسان هوا و فضا هم حضور داشتند، گفت: کارشناسان هوایی در این سفر حتما به بررسی ویژگیهای این هواپیما پرداختهاند و گزارش آن را به معاون رئیس جمهور ارایه کردند.
وی با بیان اینکه باید شرایط کامل این هواپیماها بررسی کارشناسی شده و شرایط مختلف از جمله وضعیت آب و هوایی ایران هم در نظرگرفته شود، افزود: ایران شرایط آب و هوایی گرم با ارتفاعات زیاد دارد، بنابراین هر نوع هواپیمایی برای ایران مناسب نیست و باید در خرید هواپیما به این موضوع توجه شود.
این کارشناس صنایع هوا و فضا با تاکید بر اینکه در مورد این هواپیما اعلام شده که در کشورهای اروپایی هم استفاده می شود، گفت: کارشناسان باید با دقت این موارد را بررسی کنند چرا که شرایط آب وهوایی ایران و اروپا متفاوت است.
خانمحمدی، ساخت مشارکتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اظهار داشت: شرکتهای تولیدکننده ایرانی توان مشارکت در ساخت این هواپیماها را دارند و دولت میتواند در این زمینه به شرکتها کمک کند.
در این میان، در هفته گذشته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفری به کشور روسیه مذاکراتی را با این کشور در زمینههای مختلف به خصوص هوا و فضا انجام داد. طی این دیدارها مذاکراتی هم برای ورود هواپیما به کشور انجام گرفت که دراین راستا ورود هواپیمای سوخو روسی به ایران یکی ازموارد مذاکرات بود.
هرچند که این دور از گفتگوها به تازگی انجام شده اما ورود هواپیمای سوخو به ایران موضوع تازهای نیست، سالهای پیش هم ایران مذاکراتی را برای ورود این هواپیماها انجام داده بود، حتی در زمان وزارت علی نیکزاد در وزارت راه و شهرسازی هم گفتگوهایی برای ورود هواپیمای سوخو به کشور شد اما به دلیل تحریمها روسیه از فروش این هواپیماها به ایران خودداری کرد.
در واقع هواپیماهای روسی که با ضعف سیستمهای ناوبری روبرو هستند، اغلب با تکنولوژیهای غربی ساخته میشوند، به همین دلیل در زمان تحریم، کشور روسیه هم از فروش این هواپیماها به ایران خودداری کرد، بنابراین فقط هواپیماهایی وارد کشور شدند که به طور کامل ساخت روسیه بودند.
اما پس از مدتی سقوط چندین فروند هواپیماهای توپولف منجر شد که دولت وقت، پرواز این هواپیماها را ممنوع اعلام کند، همچنین سقوط هواپیمای آنتونوف هم در سال گذشته باعث شد پرواز این نوع از هواپیماهای روسی هم در کشور متوقف شود.
در فاز جدید مذاکرات میان ایران و روسیه، ورود هواپیماهای سوخو مطرح شده است که این هواپیماهای کوچک ۱۰۰ نفره قابلیت پروازهای کوتاه برد را دارند، بنابراین مناسب برای سفرهای داخلی هستند اما اینکه تا چه اندازه تکنولوژی مورد استفاده در این هواپیماها با شرایط ایران سازگاری دارد و یا اینکه ضعف سیستمهای روسی در این هواپیماها وجود نداشته باشد، موضوعی است که باید کارشناسان بررسی کنند.
اما وضعیت بازار داخلی کشور نشان میدهد که مسافران چندان خاطره خوشی از پرواز با هواپیماهای روسی ندارند که علت آن هم حوادث تلخی است که در سالهای گذشته برای مسافران هواپیماهای روسی افتاده است.
در این رابطه علی محمد خانمحمدی با اشاره به اینکه در سفر اخیر معاون رئیس جمهور به روسیه کارشناسان هوا و فضا هم حضور داشتند، گفت: کارشناسان هوایی در این سفر حتما به بررسی ویژگیهای این هواپیما پرداختهاند و گزارش آن را به معاون رئیس جمهور ارایه کردند.
وی با بیان اینکه باید شرایط کامل این هواپیماها بررسی کارشناسی شده و شرایط مختلف از جمله وضعیت آب و هوایی ایران هم در نظرگرفته شود، افزود: ایران شرایط آب و هوایی گرم با ارتفاعات زیاد دارد، بنابراین هر نوع هواپیمایی برای ایران مناسب نیست و باید در خرید هواپیما به این موضوع توجه شود.
این کارشناس صنایع هوا و فضا با تاکید بر اینکه در مورد این هواپیما اعلام شده که در کشورهای اروپایی هم استفاده می شود، گفت: کارشناسان باید با دقت این موارد را بررسی کنند چرا که شرایط آب وهوایی ایران و اروپا متفاوت است.
خانمحمدی، ساخت مشارکتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اظهار داشت: شرکتهای تولیدکننده ایرانی توان مشارکت در ساخت این هواپیماها را دارند و دولت میتواند در این زمینه به شرکتها کمک کند.