به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: از زمان نهایی شدن مذاکرات هستهای و ایجاد امکان خرید دسته اول هواپیما برای ایرلاینهای ایرانی مذاکرات گسترده آنها برای خرید هواپیما آغاز شده و در این بین قطعا نام شرکتهایی مانند ایرباس و بویینگ نیز در فهرست مذاکرات ایران قرار دارد.
وی با اشاره به وضعیت ناوگان ایران و نیاز موجود برای نوسازی هواپیماها، اظهار کرد: قطعا ایرلاینهای ایرانی برای استفاده حداکثری از فضای به وجود امده پس از لغو تحریم ها برنامه ریزی های گستردهای دارند و امیدواریم این فضا با وارد شدن هواپیماهای جدید تکمیل شود.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات برای خرید هواپیما نیز گفت: تا زمان نهایی نشدن قراردادها برای وارد کردن هواپیما، نمیتوان از جزییات صحبتی کرد زیرا هم احتمال بر هم ریختن شرایط را دارد و هم برای یک شرکت خاص تبلیغ به وجود میآید اما میتوان گفت بسیاری از ایرلاینهای ایرانی مذاکره خود برای خرید هواپیما را پیگیری میکنند.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که محدودیت منابع اعتباری تا چه حد میتواند بر روی گزینه های موجود در بازار تغییر به وجود اورد، اظهار کرد: ایرلاین های ایرانی در سالهای گذشته به دلایل مختلف تحت فشار اقتصادی قرار داشتهاند و از نظر درآمدی محدودیت داشته اند. هرچند برنامه برای خرید هواپیماها امری قابل چشم پوشی نیست اما برای وارد کردن آنها قطعا نیاز به تامین اعتبار وجود خواهد داشت.
وی افزود: استفاده از تسهیلات صندوق توسعه که حتی میتواند به امری مانند لیزینگ هواپیما نیز کمک کند جز مواردی است که میتواند برای ایرلاینها چاره ساز باشد، قیمت هواپیماهای جدید بالاست و برای وارد کردنشان قطعا نیاز به برنامه ریزی همه جانبه وجود دارد.
اسعدی سامانی چند روز قبل نیز به ایسنا گفته بود تمرکز اصلی ایرلاینهای ایرانی بر روی ناوگانی است که در حال حاضر آن را در اختیار دارند و در قیاس با دیگر شرکت ها شانس هواپیماهای روس مانند سوخو 100 برای ورود به ایران بسیار کم است.