ماه گذشته میلادی مقامهای نیروی زمینی آمریکا اعلام کردند خودروی JLTV برنده مناقصه برای جایگزین کردن هزاران خودروی هاموی شده است. این خودروها حاصل تحقیقاتی هستند که در سالهای بعد از آغاز جنگ در عراق در سال 2003 شروع شدند. اگرچه خودروهای عظیمالجثه هاموی به علت سرعت و همهکاره بودن تحسین شدند اما افزایش فعالیتهای شبهنظامی و استفاده از بمبهای کنار جادهای آسیبپذیری آنها در مقابل این حملات را فاش کرد.
هامویها که سطح زیرین صاف و ارتفاع کم از زمین دارند به شدت در مقابل انفجار مین آسیبپذیر هستند و به جای آنکه انرژی حاصل از انفجار را دفاع و یا پراکنده کننده آن را به داخل کابین انتقال داده و جان سرنشینان را به خطر میاندازند.
جیم هاسیک، کارشناس برجسته اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: یک خودروی زرهی هاموی برای مقابله با مینها طراحی نشده و معماری ساختش اشتباه است.
وی افزود: این خودروها به قدری به سطح زمین نزدیک هستند و از آنجا که بدنه V شکل ندارند نمیتوانند انرژی انفجار را دفع کنند.
پس از مشخص شدن آسیبپذیر بودن خودروهای هاموی، ارتش آمریکا شروع به تقویت آنها کرد اما آسیبپذیریها از بین نرفت. پس از آن این ارتش 24 هزار خودروی ضدمین جدید موسوم به MRAP با هزینه گزاف 45 میلیارد دلار به خدمت گرفت اما این کامیونهای مستحکم شدیداً سنگین بودند و تحویل دادن آنها در مکان لازم دشوار بود و برخلاف رویکرد پنتاگون برای نیروهای رزمی سبکتر و سریعتر بودند. بنابراین ارتش آمریکا خواهان به خدمت گرفتن یک خودرو که هم مثل هاموی سریع و هم مثل MRAP محافظت شده باشد، شد.
نیروی زمینی آمریکا 25 اوت یک قرارداد 6.75 میلیارد دلاری را با کارخانه سازنده Oshkosh که سابقه طولانی در ساخت خودروهای زرهی و کامیونهای نظامی دارد، اعلام کرد.
این کارخانه توانست در مناقصه بر رقیبان قدرتمندش یعنی لاکهید مارتین و ای ام جنرال که هاموی را میسازد، غلبه کند.
ارتش آمریکا برنامهریزی کرده تا حدود 50 هزار خودروی JMTV را تا پیش از سال 2040 خریداری کند که از این میان یگان تفنگداران دریایی خواهان 5500 خودرو است.
ارزش کلی این خرید تا 30 میلیارد دلار تا آن زمان برآورد شده است و کارخانه Oshkosh از اکنون تا 10 ماه بعد باید شروع به تحویل خودروها کند.
خودروهای JLTV برخلاف هامویها بدنهای دارند که نیروی انفجار را از کابین دفع کرده و انرژی مرگبار را از سرنشینان دور میکند.