کد خبر 479405
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱

روش بررسی برجام و قطعنامه شورای امنیت در کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن منتشر شد.

به گزارش مشرق، روش بررسی برجام و قطعنامه شورای امنیت در کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن از سوی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در نشست خبری با خبرنگاران تشریح شد که متن کامل آن به این شرح است:

سرآغاز:

ادعاهای واهی و بی اساس کشورهای غربی بویژه آمریکا اسباب تضیع حقوق ملت رشید ایران در استفاده از فن آوری هسته ای شده است تا جایی که بیش از 12 سال است که این دستاورد ملی یکی از موضوعات و بالاترین بهانه آمریکا در تحمیل خسارت های ظالمانه به مردم شریف کشورمان قرار گرفته است و نظام اسلامی نیز با تاکید بر مصالح انقلابی و منافع ملی برای حفظ دستاوردها، تسریع در پیشرفت ایران و حفظ استقلال کشور مسیر مذاکرات را پیگیری نموده است.  علی‌رغم کارشکنی‌های کشورهای غربی بخصوص آمریکا، امروز که بعلت معلوم شدن نتایج مذاکرات مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی خود اقدام به تشکیل کمیسیون ویژه کرده است،  برای کسب موفقیت کمیسیون در انجام وظایف محوله روش رسیدگی زیر در قالب اختیارات قانونی کمیسیون ویژه مشخص و مورد تصویب قرار گرفت.

روش کار:

1. با بررسی اولیه برجام و قطعنامه، دسته بندی موضوعات و زیر موضوعات اولیه انجام پذیرد.

2. متناسب با موضوعات، تقسیم بندی تخصصی و ساختاری در کمیسیون انجام پذیرفته و اعضاء مد نظر هر کمیته تخصصی متشکل از اعضاء کمیسیون انتخاب شده و از توانمندی سایر نمایندگان داوطلب مجلس و متخصصین غیر نماینده که با پیشنهاد اعضاء هر کمیته و تصویب هیات رییسه کمیسیون ویژه انتخاب می شوند نیز در کمیته‌ها که بطور اولیه تا تاریخ  28 شهریور معلوم خواهد شد استفاده می شود.

•    کمیته های پنج‌گانه عبارتند از:

•    کمیته حقوقی جهت بررسی تعهدات حقوقی و ابعاد داخلی و بین المللی آن

•    کمیته اقتصادی برای بررسی تحریم و نتایج اقتصادی مذاکرات در حوزه های صنعتی، کشاورزی و ....

•    کمیته دفاعی و امنیتی جهت دقت نظر در مسایل امنیتی، نظامی(موشکی و خرید و فروش سلاح)، نظام نظارتی مورد نظر برجام و قطعنامه و آژانس بین المللی هسته ای

•    کمیته تخصصی هسته ای برای بررسی نیازها و دستاوردهای هسته ای ایران، تحقیق و توسعه و تعهدات صورت گرفته طرفین و نتایج حاصله پیرامون آن

•    کمیته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیرامون ابعاد بین المللی ـ منطقه ای و جهانی ـ برجام و قطعنامه و راه های مورد نظر و نفوذ مخدوش کننده استقلال کشور

3. بررسی کارشناسی برجام و قطعنامه

•    جمع آوری اولیه بررسی‌های صورت گرفته توسط سایر مراجع قانونی و افراد صاحب نظر تا 17 شهریور

•    استماع نقطه نظرات تیم مذاکره‌کننده، مجموعه‌ها و افراد متخصص با الویت‌بندی، به اقتضاء فرصت کمیسیون (هر کمیته تخصصی نیز برای عمق‌بخشی به موضوعات می‌تواند با مرتبطین و متخصصین حوزه تخصصی مربوطه جلسه داشته و نتایج آن را به صحن کمیسیون ارایه نماید ـ تا 26 شهریور

•    استخراج سئوالات و دسته‌بندی تخصصی ـ موضوعی آنها، انعکاس به تیم مذاکره‌کننده و متخصصین مرتبط با کمیسیون و کمیته های تخصصی و دریافت پاسخ آنها تا 28 شهریور

•    بررسی پاسخ سئوالات و نتایج کسب شده در کمیته‌ها و ارایه گزارش به کمیسیون ـ همه اعضاء کمیسیون می توانند نسبت به مباحث کمیته‌های مختلف بررسی تخصصی انجام داده و نتایج آن را به کمیته‌های تخصصی و صحن کمیسیون ارایه دهند تا 30 شهریور

•    بررسی نظرات کمیته‌های تخصصی و اعضاء کمیسیون در صحن کمیسیون و جمع‌بندی اولیه تا اول مهر

•    ارسال نتایج حاصله به تیم مذاکره‌کننده و کارشناسان مرتبط با کمیسیون برای دریافت آخرین نظرات آنها تا ششم مهر

•    جمع بندی نهایی در کمیسیون ویژه و تنظیم گزارش نهایی مرحله اول تا هشتم مهر

 

4. دیدار با افراد موثر و بازدید از اماکن مورد نظر کمیسیون

•    دیدار از مراکز مرتبط با موضوع برجام برابر تصویب کمیسیون ـ برنامه‌ریزی شده و بعنوان فعالیت مورد تاکید کمیسیون ـ که برنامه ریزی اولیه و جدول زمانبندی آن تا تاریخ چهارم شهریور تقدیم می شود، انجام خواهد پذیرفت.

•    دیدار با مسئولان عالیرتبه نظام و سران کشور و یا سایر عناصر مورد نظر کمیسیون به اقتضاء فعالیت و وقت آنها تنظیم خواهد شد.   

5. بررسی لایحه تقدیمی دولت و یا طرح تنظیم شده توسط نمایندگان پیرامون موضوع کمیسیون، برابر ارجاع هیات رییسه مجلس مطابق با  زمانبندی خاص آن ان شاء الله به موازات اقدامات فوق انجام خواهد پذیرفت.

 

الزامات کار کمیسیون:

•    در سایه عنایات الهی و توجهات حضرات معصومین علیهم السلام توجه به مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی در چارچوب تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و قوانین مربوطه و رسیدگی برابر شاخص های منتج از آن و توجه به زمینه ها، متن، نتایج و پیامدهای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت با پرهیز از تنزل موضوع فوق العاده مهم بررسی برجام و قطعنامه به سطح مجادلات سیاسی و جناحی، مبنای کار کمیسیون خواهد بود.

•    توکل، مسئولیت‌پذیری، دقت، مشورت با اساتید و متخصصین، رعایت انصاف و صداقت، وقت‌گذاری، دوری از سیاسی کاری، حسن ظن به تیم مذاکره کننده و بد بینی نسبت به دشمن و پیگیری رصد راه های نفوذ استکبار و انسداد آن اساس موفقیت کمیسیون را سبب خواهد شد.  

•    مستندسازی در تمام مراحل کار کمیسیون و کمیته های تخصصی آن الزامیست.

•    دقت در ایجاد سیستمی فعال و پاسخگو، تعریف شفاف کار و تقسیم درست آن، مواجهه روشمند برابر زمانبندی دقیق تعیین شده و گزارش نویسی مرحله‌ای بویژه جهت اطلاع رسانی دقیق به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به نتیجه رسیدن فعالیت های کمیسیون مد نظرقرار خواهد گرفت.

•    دیدارها و دعوت‌ها برابر سطح بندی انجام شده در کمیسیون و کمیته های تخصصی آن ـ افراد متخصص غیرمسئول برابر تصویب کمیسیون و مقامات رسمی مرتبط به صحن کمیسیون دعوت شده و از سایر نظرات متخصصین در کمیته‌ها استفاده شده و نتیجه و مستندات آن به صحن کمیسیون ارایه خواهد شد ـ با رعایت نظم و با حضور فعال انجام خواهد پذیرفت.

•    جلسات رسمی کمیسیون برابر آئین نامه داخلی کمیسیون ـ که به تصویب اعضاء کمیسیون خواهد رسید ـ در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته حداقل در یک شیفت کاری صبح از ساعت 8 تا 13 برگزار شده و  بعد از ظهرهای این روزها نیز جلسات یا بازدیدهای کمیته‌ها برابر برنامه ریزی قبلی انجام خواهد شد.

•    دیدارها حتی المقدور خارج از وقت مورد نظر کمیسیون در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه تنظیم شده و برای ملاقات‌های خارج از کمیسیون نیز بنا به اقتضاء وقت ملاقات شونده عمل خواهد شد.

•    برای صیانت از منافع ملی، اطلاع‌رسانی درست مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و حفظ جایگاه مجلس شورای اسلامی پیوست اطلاع رسانی و رسانه‌ای تنظیم و به تصویب کمیسیون خواهد رسید.