مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدگروه سیاسی مشرق - طرح «الزام دولت به اقدام متناسب در اجرای برجام» که هفته گذشته یک فوریت آن توسط نمایندگان مجلس تصویب شد، از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده و طی دستور العمل مجلس، امروز یکشنبه 19 مهرماه این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق قانون بایستی دولتی لایحه‌ای در این زمینه تقدیم دولت می‌کرد اما با عدم انجام این مساله مجلس خود طرحی در این زمینه آماده کرده است. طرح مذکور طی توافقاتی که انجام شده باید تا 26 مهرماه از سوی مجلس مورد بررسی کامل قرار گیرد.

طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با 139 رأی به تصویب نمایندگان رسید.

در ادامه مشروح گزارش روند بررسی طرح برجام در مجلس تقدم حضور مخاطبان گرامی‌ می‌شود:

آغاز جلسه علنی مجلس با حضور ظریف و بدون حضور 88 نماینده


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استجلسه علنی مجلس با حضور وزیر امور خارجه از دقایقی پیش آغاز شد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. جلسه علنی امروز با حضور 199 تن از نمایندگان آغاز به کار کرد که با این حساب، در آغاز جلسه 88 نماینده در صحن حضور نداشتند.

در حالی که بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام به عنوان چهارمین دستور کار جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه پارلمان قرائت شد، از ابتدای نشست علنی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صحن حضور داشتند.

اظهارات لاریجانی در صحن علنی مجلس


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهر 94) با تسلیت شهادت سردار حسین همدانی در سوریه، گفت: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی با سر زندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود آخرین روزهای عمر خود را نیز وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریست کرد. (مشروح خبر)

در ادامه محمدحسین فرهنگی دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر اعلام کرد:

1. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 8/7/1393 به تصویب رسید)

2. گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده از شورای نگهبان)

3. گزارش‌کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح اصلاح قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 4/5/1394 به تصویب رسید)

4. گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 12/7/1394 به تصویب رسید)

5. گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده (دراجرای ماده 104 آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)

6. گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح اصلاح بند (ز) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (دراجرای ماده 104 آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)
از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استاین طرح به دنبال گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام تهیه و یک فوریت آن در جلسه روز یکشنبه 12 مهر با 168 رای موافق، 57 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر تصویب شد.

به دنبال آن، طرح مذکور برای بررسی بیشتر بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد و این کمیسیون نیز آن را به تصویب رساند.

این طرح دارای یک ماده واحده و 9 بند است که بر اساس آن در صورت تصویب نهایی به دولت اجازه می دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند.

در جلسه علنی امروز همچنین مجید تخت روانچی، عباس عراقچی و حسن قشاوری معاونین وزارت خارجه در جلسه صبح امروز به همراه مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری حضور دارند.

«ماده واحده – دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت نماید: (برای خواندن متن کامل مصوبه کلیک کنید)

موافقت نمایندگان با بررسی اولویت دار طرح برجام


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درخواست تعدادی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس با قرار گرفتن این طرح در اولویت بررسی صحن علنی مجلس موافقت کردند.

قاضی‌پور: طرح برجام زیرنظر شورای عالی امنیت ملی اجرایی شود


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استنادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در اخطاری با استناد به اصل 85 قانون اساسی گفت: براساس این اصل، سِمت نمایندگی قائم به شخص بوده و قابل واگذاری به غیر نیست؛ از این‌رو رهبر معظم انقلاب که ولی‌فقیه و مرجع تقلید ما هستند و ما سرباز ولایت هستیم،‌ حکم داده اند که مجلس برجام را بررسی و تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما هم هم‌نظر هستیم که دولت باید در رابطه با برجام لایحه به مجلس ارائه می‌کرد، ولی آقای رسایی! شما که خودتان مخالف ارائه طرح در این رابطه بوده‌اید، چرا طرحی تهیه و مطرح کرده‌اید؟


مخالفان طرح

حسینیان: جریان پشت پرده می‌خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: مگر نه اینکه بر اساس قانون باید برجام در مجلس به تایید برسد، اما مگر به تایید مجلس رسیده که شما تصمیم گرفته‌اید حاشیه‌ای برخلاف نص قانون بر آن بزنید.

این نماینده مجلس گفت: آیین نامه مجلس این اجازه را به هیات رئیسه داده که اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد، یک‌فوریت آن حداقل ۱۰ روز در کمیسیو‌ن‌های تخصصی بررسی و سایر کمیسیون‌ها نیز نظر خود را بدهند، اما شما در این باره دستپاچه هستید.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان حسینیان، گفت: اینکه می‌گویید هیات رئیسه عجله کرده، در حقیقت این‌گونه نیست؛ نکته‌ای که شما عنوان می‌کنید مربوط به طرح‌های عادی است و شامل طرح‌های فوریتی نمی‌شود.

وی افزود: بر این اساس خلاف آیین‌نامه انجام نشده و این طرح دو ماه است که در مجلس مطرح است.


بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استمهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه خانه ملت در مخالفت با طرح برجام اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیصسه مجلس  این است که چرا به صورت دو تیکه و جدا شده‌ایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام،‌ مسیر مشخص را طی می‌کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه‌ای که نمایندگان مربوطه رأی داده‌اند ارجاع می‌دادیم و بررسی می‌شد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمتر طرح‌های جمهوری اسلامی است بررسی کرده و هم 200 پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض 2 ساعت به صورت یکجا 200 پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.

بذرپاش در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اینکه ما از دولت درخواست کردیم لایحه بدهد کار بد و تندروی است؟ کار ما کاسبی در تحریم است؟ برخی‌ها که فکر می‌کنند این اعداد و ارقام را از کجا می‌آورند و اینکه می‌گویند یا این 120 درصد موافق از کجا آمده‌اند؟ آنها خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند. ما اگر دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم باید از نظر شما آن طرف می‌ایستادیم.

تذکر بروجردی و انتقاد بذرپاش از مدیریت جلسه مجلس


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلاءالدین بروجردی  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آئین نامه‌ داخلی مجلس به مخالفت مهرداد بذرپاش با طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام، گفت: برادر عزیزمان آقای بذرپاش خودشان از طراحان و تیم تهیه طرح اقدام متقابل ایران بودند و حتی آقای رسایی پیشنهاد جایگزین را مطرح کردند لذا ایشان از تمام ابعاد این طرح آگاه هستند.

بعد از تذکر بروجردی، بذرپاش با بیان اینکه  بنده اسمی از آقای بروجردی نبردم اما ایشان به من تذکر دادند و حالا که وی اسم بنده را بردند باید وقت تذکر داشته باشم، از نحوه مدیریت جلسه انتقاد کرد.

رسایی: برخی وزرا حاضر به دفاع از برجام نشدند


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام حمید رسایی نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی گفت: براساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی کلیه موافقت ها باید به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود، باید اول در هیات دولت رای آورده و بعد مجلس درباره آن تصمیم بگیرد.

وی افزود: برجام یک موافقت نامه است، نمی توان آن را توجیه کرد یا از بین برد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این موافقت نامه در هیات دولت به صورت لایحه در نیامده است، برخی وزرا حتی حاضر نشدند از آن دفاع کنند اما ما به صورت یک طرح چیزی را که باید به صورت لایحه از سوی دولت ارائه می شد را تایید می کنیم.

رسایی گفت: آیا دولت باید برای ما ریل گذاری کند یا ما باید برای دولت ریل گذاری کنیم.

انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند که اینکه آقای رسایی گفته برخی وزرا با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.

حسینیان: کسانی کاسبان تحریم‌اند که از برجام دفاع می‌کنند

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر صحن علنی امروز یکشنبه 19 مهرماه در جریان رسیدگی به طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، روح الله حسینیان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در اخطاری اظهار کرد: رئیس جمهور اعلام کرده که ما کاسبان تحریم هستیم و در جای دیگر اعلام کرده افراد مخالف منابعشان در تحریم و منافعشان در کنار ابر قدرت هاست.


حسینیان تأکید کرد: تاکنون بنده نه منافعی در تحریم ها داشته ام و نه خواهم داشت. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس خطاب به دولت گفت: شما می گویید 85 درصد مردم با برجام موافقند پس ما با اعتراضمان بر روی همه منافع و رضایت مردم خط کشیده ایم که آمده ایم در اینجا صحبت کنیم.

وی ادامه داد: اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآورده‌اید و از برجام دفاع می‌کنید، ما هیچ وقت نه شرکت صادراتی و نه شرکت وارداتی داشته‌ایم که منافع‌مان در تحریم‌ها باشد؛ خدا می‌داند که اگر حقوق بنده قطع شود، ماه آینده ادامه زندگی و حیاتم بسته به خداوند متعال است، بنده یک ریال پس‌انداز ندارم.

توکلی: چرا از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع نکردید؟


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه یکشنبه مجلس و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی گفت: حفظ حیثیت مجلس وظیفه هیات رئیسه است.

وی افزود: برخوردی که با کمیسیون ویژه بررسی برجام صورت گرفت مناسب نبود و وقتی اعتراض کردیم به برخورد نامناسب با کمیسیون ویژه بررسی برجام و گفتیم که کمیسیون زحمت کشیده و حقایقی را نقل کرده است، هیچ دفاعی از آن نکردید.

توکلی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: شما در ابتدای امر از کمیسیون ویژه برجام دفاع کردید، اما این کمیسیون حقایقی را مطرح کرد که برخی خوششان نیامد و به آن حمله کردند؛ اما شما از حیثیت کمیسیون دفاع نکردید.

بر اساس این گزارش، علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: ما همیشه از کمیسیون‌ها و مصوبات آن در مجلس دفاع می‌کنیم، چون این از ارکان مجلس است.

نادران: ردپای گزارش کمیسیون ویژه در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود؟


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استالیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهر 94) و در جریان مخالفت با کیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: تقاضا می‌کنم که موافقت‌ها و مخالفت‌ها با دقت انجام شود تا تصمیمی اتخاذ کنیم که برای خوشایند کسی نباشد.

وی افزود: اگر دولت احتیاج می‌دید که باید مصوبه‌ای از مجلس داده شود که براساس آنچه که در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام پیشنهاد شده مورد تصویب قرار گیرد چرا چنین کاری نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی نمایندگان می‌گویند در تهیه طرح مذکور با شورای امنیت و فراکسیون‌های مختلف هماهنگی‌ها به عمل آمده است. بنده نه تابع فراکسیون‌های مختلف هستم و نه تابع شورای عالی امنیت ملی بنده تابع مصوبات،آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی هستم. قانون اساسی چنین اختیاری را به هیچ فراکسیونی و شورای عالی امنیت ملی نمی‌دهد. مجلس مطابق اصول قانون اساسی و مطابق آیین نامه داخلی باید به موضوع رسیدگی کند و طبق آیین نامه داخلی هم رسیدگی دو شوری است.

نادران اضافه کرد: وقتی طرحی دارای اهمیت است و زمانی که یک موافقتنامه مهم در دستور کار قرار می‌گیرد باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرد و نه یک شوری.

زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهرماه 94) مجلس، در مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: بنده در تذکذ شفاهی هم قید کردم، تذکر من عدم رعایت آیین‌نامه در سیر رسیدگی به این موضوع است.

وی افزود: تذکر من بر مبهم برخورد کردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیأت رئیسه است. کمیسیون برجام 40 روز شبانه‌روز تلاش کرده است تا بتوانند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس همچنین تصریح کرد: نهایت امر به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد.

زاکانی خطاب به لاریجانی گفت: اما جنابعالی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید؛ سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند وارد صحبت شد، اما در نهایت در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت نظر واقع نشد و نکات مهم آن حذف شد.

طلا: با توافق مخالف نیستیم/به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیم


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/صالحی:برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنندحسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، به بیان تفاوت‌های نگاه مقاومت و سازش پرداخت.

وی با بیان اینکه آنچه برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، خاطرنشان کرد: ما در سال 82 به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمپ کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد.

وی این سوالات را پرسید که امروز برنامه جامع اقدام مشترک چگونه به مجلس آمده؟ شماره چاپ و تاریخ آن کجاست؟ پیوست آن کجاست؟

طلا با بیان اینکه ما چیزی را بررسی می‌کنیم که نمی‌دانیم کجاست و چه پیوست‌هایی دارد، خاطرنشان کرد:‌آقای روحانی پیشتر گفته‌اند ما چیزی را امضا نکرده‌ایم پس در چنین وضعیتی ما امروز چه چیزی را بررسی می‌کنیم؟

زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدید


مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدعلیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 19 مهر در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: تذکر من عدم رعایت آیین‌نامه در سیر رسیدگی به طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام است.

وی با اشاره به اینکه تذکر بعدی او عدم ارجاع این طرح به کمیسیون تخصصی است خاطرنشان کرد: کمیسیون برجام 40 شبانه‌روز تلاش کرد تا بتواند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و در صحن منعکس شد اما جنابعالی - لاریجانی - طرحی را که از دو ماه قبل آماده کرده بودید در دستور گذاشتید.

لاریجانی: رهبر انقلاب بنا نبود در خصوص برجام نظری بدهند


مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: آقای زاکانی چند نکته بیان کردند که باید به آن توجه کرد یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را بنده داده‌ام و دیگری اینکه ایشان دو بار طرح را به مقام رهبری دادند و ایشان جواب نداند.

وی افزود: هر دوی این سخنان درست نیست ما نباید از مقام رهبری اینگونه نقل کنیم. مقام رهبری علنی گفته‌اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی‌کنم، بنده هم همین حرف را زدم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.

لاریجانی در ادامه مطلب خود متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاوره‌ای که داشتیم گفتیم راه‌های این‌چنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم امروز شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحث‌های اولیه‌ای مطرح شد.

رهبر معظم انقلاب بنا نبود در خصوص برجام نظری بدهند

لاریجانی در ادامه متذکر شد: اینکه گفته‌اند رهبر معظم انقلاب نظری نداده‌اند رهبری بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که کردیم.

وی اضافه کرد: همیشه طرح‌های مربوط به هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ می‌شد و ما این کار را انجام دادیم نهایتاً‌ دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح را خواندیم.

وی ادامه داد: مطلبی که آقای زاکانی مبنی بر بیانیه بودن طرح زدند حرف آقای شمخانی نیست چرا که از آقای شمخانی پرسیدند این یک بیانیه است؟ ولی ایشان گفتند خیر نکات مهمی در آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا با دست خودتان یک چیز را خراب می‌کنید؟ ما با هماهنگی کار کردیم. مباحث با هماهنگی داخل مجلس صورت گرفت، ما چه باید می‌کردیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:‌ یکی دو ماه پیش بنده آقای حداد را در یکی از مجالس دیدم و ایشان، گفت در این مسئله چه باید انجام دهیم و بنده پیشنهادات خود را ارائه دادم و ایشان گفتند بنده نیز همین مسائل به ذهنم رسید. بنابراین از همگرا بودن نمایندگان در مجلس سخن گفتم. از اواسط بحث در کمیسیون برجام نیز آقای زاکانی را در جریان گذاشتم و گفتم با دبیرخانه همکاری کنید که پس از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه می‌خواهید چه کار بکنید.

رسایی: با طرح «برجام» نفوذ رسمیت پیدا می‌کند


کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق تصویب شد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدحجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس و نائب رئیس کمیسیون اصل نود خانه ملت طی اخطار قانون اساسی در نشست علنی امروز مجلس گفت: ما درخواست کرده‌ایم که کلیات طرح برجام با رای گیری علنی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: من درخواست کردم یک فیلم یک دقیقه‌ای از مقام معظم رهبری پخش شود که اجازه پخش را نمی‌دهند، ملت ایران بدانید.

لاریجانی در واکنش به این بخش از تذکر رسایی گفت اگر فیلم مقام معظم رهبری باید یک‌ساعت هم شده با جان و دل آن‌را می‌بینیم اما در اخطار نمی توان فیلم پخش کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بیان ادامه اخطار خود گفت: دولت درباره برجام لایحه نداده است، مسیر طرح نیز با عجله طی شده است.

رسایی ادامه داد: همان طوری که رهبری فرموده‌اند باید طوری در این مسیر حرکت کنیم که بتوانیم برابر خدا پاسخگو باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز نیاز کاخ سفید نفوذ است خاطرنشان کرد: با این طرح نفوذ رسمیت پیدا می‌کند.

لاریجانی نیز پس از بیان نطق رسایی با قطع تریبونش گفت: اخطار شما وارد نیست.



موافقان طرح

پیرموذن: طرح برجام با همت رئیس مجلس تهیه شده است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در موافقت با این طرح، گفت: طرح مطرح شده چکیده دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس است و قاطبه نمایندگان حامی آن هستند.

وی افزود: نمایندگان با دولت در خصوص توافق سازنده با غرب و توافق با دنیا، با توجه به انظار و رهنمودهای رهبری همدل هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به طور عام توپ در زمین ایران و در این مسئله خاص توپ در زمین مجلس است. بنابراین نباید تعدادی اندک از نمایندگان اجازه ندهند که مجلس در پیش ایرانیان و جهانیان بی مقدار شود.

نماینده مردم میانه: مجلس باید کلیات برجام را تایید کند


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استسید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برجام، گفت: من به عنوان عنصری وفادار و پایدار به اصول انقلاب از همکاران می‌خواهم با برجام موافقت کنند. خواهش می‌کنیم دوستان و همکاران نگاه تک بعدی را کنار بگذارند و فقط در پی آرمان و آرمان خواهی نباشند.

وی ادامه داد: مشکلات داخلی و خارجی با آرمان تنها حل نمی‌شود، بلکه باید واقعیت را هم در نظر گرفت. مجلس باید کلیات برجام را تایید کند، سپس بر اساس نگرانی‌ها یا در صورت سوء استفاده دشمن از برجام یک چارچوبی تعیین شود که قوه مجریه بر اساس آن عمل کند.

نماینده مردم میانه خاطرنشان کرد: این برجام حاصل 2 سال یا به عبارتی 12 سال مذاکره است که سال‌ها و ماه‌ها برادران در وزارت امور خارجه بر روی آن کار کرده‌اند، زحمت کشیده اند، به قول آقای ظریف ما در برجام به همه چیز‌هایی که خواستیم نرسیدیم، بلکه آنچه توانستیم به آن رسیدیم.

قوامی: ضرورت همدلی مسئولان در شرایط کنونی به نفع کشور است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استهادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام با بیان اینکه 26 مهرماه زمان اجرای برجام است و نمایندگان باید اقدام مناسبی را در این حوزه صورت دهند، گفت:‌ در نشست امروز نمایندگان بارها به اصول قانون اساسی اخطار دادند حال باید گفت که آیا وضعیت اقتصادی کشور مغایر با این اصول نبوده؛ از این رو به طور حتم اگر به قانون به ویژه اصل 43 قانون اساسی که همراه اقتصاد مقاومتی بود توجه می کردیم در شرایط کنونی وضعیت متفاوت تری داشته و می توانستیم وابستگی ها را کاهش دهیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ قطعا اگر در بحث بیکاری جوانان اقدامات شایسته تری صورت می‌گرفت وضعیت کنونی رخ نمی‌داد؛ بنابراین نمایندگان باید همدل و همراه در جهت تصویب این طرح اقدام کنند زیرا این همدلی لازم بوده و رهبری بارها تأکید فرموده اند که نباید کشور دو تکه شود از این رو همه مسئولان باید برای دفاع از آرمان های کشور متحد شوند.

نماینده مجلس نهم با اشاره به آثار مثبت اجرای برجام در حوزه اقتصادی گفت:‌ قطعا نمایندگان و مسئولان باید در شرایط کنونی همدل و همزبان باشند زیرا اجرای این موضوع به نفع کشور است.

لاهوتی: دولت در موضوع هسته‌ای مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرده است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استمهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: براساس بند (د) ماده 112 آیین‌نامه مدت نطق درخصوص مسائل بین‌المللی، ‌عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها حداکثر 3 ساعت ذکر شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: در خلال مذاکرات هسته‌ای بحث دوفوریتی مطرح شد و شما مدیریت کردید و در قالب اصل 125 قانون اساسی به دولت اجازه دادید که مذاکرات براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال شود که یکی از بندهای آن بر لغو تحریم‌ها تاکید داشت که بعد از اتمام مذاکرات به مجلس گزارش ارائه شود و دولت نیز همین کار را انجام داد.

وی افزود: دولت براساس دوفوریتی مذکور، تحریم‌ها را لغو و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرد. 

نمایندگان مدت زمان نطق مخالفان وموافقان برجام را تعیین کردند

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استبر این اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون، می‌توانیم با دو سناریو عمل کنیم، یا دو موافق و دو مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کنند و یا زمان نطق‌ها را کم کرده تا تعداد سخنرانان دو برابر شود.

این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد و با ۱۴۶ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب رسید تا دو موافق و دو مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی کنند.

بر اساس این گزارش، این رای‌گیری در حالی بود که مخالفان‌ طرح در رای‌گیری مشارکت نکردند.

جلالی: مصوبه کمیسیون امنیت‌ملی برای ذلت مردم نیست


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استکاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یک‌شنبه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری با انتقاد از مخالفان طرح اقدام متقابل هسته‌ای ایران، گفت: برخی دوستان گفتند، مصوبه مجلس برای ذلت مجلس است که این اظهارات توهین به ملت ایران و مجلس است.

وی با بیان اینکه ادبیات برخی نمایندگان مجلس فاخر نیست و نباید فضای جامعه را دوقطبی کرد، تصریح کرد: ما باید مطالب‌مان را در فضای مطلوب طرح کنیم، نه اینکه همانند برخی رسانه‌‌ها صف یزد و امام حسین(ع) یا صف ابوسفیان و امام علی(ع) درست کنیم، چرا که موافقان این طرح هم همانند مخالفان دلسوز هستند.

نکو: بلاتکلیفی برجام رکود اقتصادی را ادامه‌دار می‌کند

مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدابراهیم نکو نماینده رباط کریم در صحن علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) در جریان رسیدگی طرح اقدام متقابل دولت در اجرا برجام، ضمن موافقت با این طرح ابتدا طی تذکری، اظهار کرد: ماده 24 بند 11 اعلام کرده که هیئت رئیسه شأن و اقتدار مجلس را و همچنین از جایگاه حقوقی نمایندگان حفاظت کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: امروز برخی نمایندگان توسط نمایندگان دیگر مورد هتک حرمت قرار گرفتند که در شأن مجلس نبود و بیان این گونه مطالب صحیح نیست و هیئت رئیسه مجلس باید با آن برخورد کند.

وی با اشاره به این که نظر مخالفان و موافقان تنها منجر به دوقطبی شدن جامعه می‌شود که خلاف سخنان مقام معظم رهبری است، گفت: بعد از برجام متأسفانه یک شوکی به اقتصاد کشور وارد شد که با مراجعه به واحدهای صنعتی شاهد بیکاری کارگران و این رکود هستیم.

نکو تأکید کرد: تکلیف برجام تا مشخص نشود، این مشکل وجود دارد و باید این برجام را به سرانجام برسانیم، ضمن این که این طرح ارتباط مستقیمی با برجام دارد.

بروجردی: طرف مقابل کارشکنی کند، در دو سال به 190 هزار سو می‌رسیم


کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق تصویب شد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدعلاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نطق موافقین با طرح برجام اظهار داشت: در 10 سال گذشته شورای عالی امنیت ملی و مجلس به طور اخص پیگیر مسائل هسته‌ای بوده است. 

وی ادامه داد: در این دوره نیز با تشکیل کمیسیون برجام و و نگارش طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی نمایندگان با جدیت به بررسی روند پرونده هسته‌ای توجه داشتند. چیزی که بسیار مهم است این است که نگذاریم در کشور دو دستگی ایجاد شود در آخرین جلسه نیز دو تن از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و رهروان حضور داشتند و این مسئله مطرح شد که نباید برجام به محل اختلاف تبدیل شود. 

نماینده بروجرد در مجلس تاکید کرد: عده‌ای می‌گویند طرح برجام یک وصیت‌نامه یا نصیحت‌نامه است، اما اگر آن را مطالعه کنیم خواهیم دید در جای جای آن آمده است دولت موظف است، دولت مکلف است، دولت می‌بایست که تمام اینها نشان می‌دهد اگر طرح برجام تبدیل به قانون شود تمامی موارد مطرح شده برای دولت یک تکلیف و یک الزام است و به هیچ عنوان وصیت‌نامه نیست.


صالحی:برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم



کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق تصویب شد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدیدعلی‌اکبر صالحی رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی که در جریان بررسی طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، ما بر اساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی تعیین کرده است و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بودم اما آرزوی مرگ کرده ام می گویند بعد چند سال من خواهم مرد این چگونه صحبت کردن است.

وی افزود: می گویند سیمان روی شما می ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم خدای ناکرده بی حرمتی نمی کنیم حرف‌‌های درباره پلوتونیوم می‌‌گویند که درست نیست.

صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید، شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید به عنوان کسی که در عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام حرف می‌زنم.


کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق تصویب شد/ از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ صالحی: برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: آقای لاریجانی اتهام دروغ به من زدید

- سرانجام پس از پایان اظهارات نمایندگان موافق و مخالف طرح برجام،  رای گیری آغاز شد.

کلیات طرح جنجالی اقدام متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق تصویب شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 253 نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.

جزئیات این طرح در نشست علنی روز سه‌شنبه این هفته پارلمان در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 80
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مجلس باید برجام را رو رد نماید بدلیل مضرات فراوانی که برای کشور دارد اما به این مجلس امیدی نیست .
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    به شما امیدی نیست
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ممنون از زاکانی و توکلی و نادرن که بی توجه به تهدیدها کار درست را انجام میدهند
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    برجام را درست بررسی کنید اما تصویب نکنید. نیازی به تصویب مجلس نیست. الکی برای کشور مسئولت تراشی نکنید
  • افشین ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    اقای دکتر صالحی صحبت هایشان علمی است و قسم خوردند که منفعت ایران رعایت شده چرا به جای جواب دادن علمی به بحث دیگر می پردازید اقای رسایی چرا جو افکنی می کنید پلوتنیوم چه ربطی به مجلس امریکا دارد ؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    من فقط به نمایندگان محترم مجلس عرض می کنم که توجه به سخن گهر بار امام خامنه ای کنید که در جواب آن جانباز سر فراز فرمودند( من که می دانم این حرفها را به نمایندگان بگوئید)....واقعا آن شب تن من لرزید.... آیا واقعا حضرت آقا بااین طرح موافقند؟؟؟؟ پس معنای این فرمایش رهبر عزیز تر از جانمان چیست؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    بروجردى:در دو سال به ١٩٠هزار ميرسيم يعنى چجورى تحليل ميكنيه اين؟ مگه داريم؟مگه ميشه؟
  • رها ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مجلس در راس امور است
  • علی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    طرح برای برجام تصویب شد! حالا ببینیم باز دولت چه بهانه ای برای رکود بیسابقه، بیکاری فزاینده و... پیدا میکند؟!
  • داريوش ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ايشالا با دل خوش اجرا شود و ديگر دلواپسان سنگ نيندازند
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    تبریک به دولت روحانی
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    امیدوارم اسامی نمایندگان به تفکیک موافق و مخالف منتشر بشه تا مردم هر شهر بدونن نمایندشون چه رایی داده اند
  • دانشجو ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    واقعا ناامید شدم آقا اون روزی چی فرمودند وامروز اینا چی میگن؟ لاریجانی چرا اینقدر حرفهای رسایی رو رد میکرد؟ تازه داره چهره های واقعی رو میشه
  • مسعود ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    نمایندگانی که به این طرح رای موافق دادن در اسفند ماه سیلی محکمی از امت حزب الله خواهند خورد.
  • وحید ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    الان این گزارش کمیسیون ویژه برجام چی شد؟؟!!! من کیم؟؟!!! اینا کین؟؟!! اونا کین؟؟!! اینجا کجاست؟؟!!
  • وحید ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    کمیسیون ویژه برجام دور خورد رفت.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    جناب رئيس، دوران حركات زيگزاگي دارد به پايان مي رسد و مردم چهره واقعي نمايندگان را دارند مي شناسند
  • ابوالحسن ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق من چطوری بنویسم که شما نظرمو قابل انتشار کنی؟دوست دارم نظرت رو بدونم.
  • محمدهادی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    دولت دیگه بهانه نداره از الان بشینه مشکلات مردم بیکاری فقر درست کنه اگه مشکلات مردم رفع نکرد...
  • ابوالحسن ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    تصویب برجام را تبریک عرض می کنم
  • یامهدی عج ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    حجت الاسلام رسایی یه طرح خوب درباره مشخص و شفاف بودن رای نمایندگان مطرح کرد چرا نمایندگان رای مخالف دادند؟ من می خوام بدونم کدوم نماینده های تهران به طرح رای موافق دادند کدومشون رای مخالف! این خواسته زیادیست؟!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    بحث صرفه اقتصادی در اینجا کاربرد ندارد . اقای دکتر صالحی اشتباه می کند .
  • اسماعیلی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    هرنظری بدهیم از نظر مشرق غیر قابل انتشار است پس نظرخواهی کار عبث و غلطی است
  • جانباز ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    نسبت دلواپسی از افتخارت ماست . ما برای نظام خون دادیم و دلواپسیم . گوگوش و سروش نباید هم دلواپس باشند . مسعود رجوی و نتانیاهو نباید هم دلواپس باشند . کسی باید نگران باشد که نفوذ دشمن را احساس می کند ایا در نفوذ دشمن جای تردید هست ؟
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق جان یک خواهش: اسامی 139 نفر را منتشر کنید خواهش می کنم
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق مجلس را دریاب...مشرق بدبختة اقایان روحانی و ظریف و ... هیچکدام رسما برجام را امضا نکرده اند اما شما مشرقی ها میخواهید امضا کنید و به گردن بگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    بنده داشتم گوش می دادم به امید اینکه یک کلمه منطقی و مستدل از موافقان بشنوم ! همه دیدند چطور منافع ملی را قربانی کردید باشد خودتان خواستید منتظر اسفند هستیم!!!!
  • مهدی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    در تصویب قطعنامه اخیر به همه کشورها اجازه داده شده است که به هر شکل ممکن از برنامه هسته ای ایران جلو گیری کنند . یعنی اگر کشوری مثل انگولا احساس کرد این هواپیمای ایرانی عبوری از بالای خاک کشورش حامل مثلا یک قطعه برای صنایع هسته ای کشور است می تواند انرا ساقط کند ولو اینکه این هواپیما مسافربری ایرانی باشد . ولو اینکه اطلاعات او غلط باشد . ایا کسانی که برجام را تصویب می کنند می توانند بعدها جلوی اینگونه تجاوزات را بگیرند . ایا موافقان می توانند بعد از ضربه های امریکا به جان و مال مردم در ایران زندگی کنند ؟
  • سیری ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید.خواست ملت اجرای برجام بود که خدارو شکر داره ردیف میشه.شما دلواپسونم یکم اشک بریزید یه ساندیس خنک بنوشید غمتون کم میشه.خدا ظریف را برای فرزندان کوروش محفوظ بدارد.
  • حامد ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    یا سلام متاسفانه بار دیگر بر همه واضح شد که در بین اصولگراها، اصولگرنماهای بسیاری وجود دارند که با توجه به وظیفه و نقشی که دارند خودشان را برای مردم شهیدپرور و حزب اللهی رو می کنند و ناچارا می سوزند تا طیف فکری آنها از پل مد نظرشان بگزرند. این استراتژی که بسیار نامردانه و برای شکستن ابهت و قدرت مردم حزب الله طراحی شده در انتخابات ریاست جمهوری خودش را نشان داد و.....بجای ایجاد اتحاد در صف اصولگرایان باعث ایجاد شکاف عمیق و در نتیجه شکست در انتخابات و سر کار آمدن یک عده ..... .و...حتی با حزب منحله مشارکت در تضاد است چون مشارکتیها کمی ایدئولوژی داشتند ولی اینها ... مرگ بر شیطان عظیم، آمریکا
  • ناشناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    با سلام تسلیت عرض میکنم تصویب برجام را و تبریک عرض می کنم شهادت سردار رشید اسلام حاج حسین همدانی را، چرا که ملت ما ملت ایثار و شهادت و حماسه است نه تسلیم نه سازش.. خوش به سعادتش که دوران ذلت را به عمرش ندید!!!
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    با تصویب این طرح ، اعتبار کمیسیون ویژه برجام زیر سوال رفت
  • انصاف ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    خصوصا آقای توکلی که در موافقت با طرحی صحبت کرد که وندی شرمن از آن دفاع کرده بود!!!!! کمی فکر کنید بعد بنویسید/ هر چند می دانم مشرق اینها را منتشر نمی کند
  • حسين ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    جواب اقاي صالحي به منتقدان خدايا من لي غيروك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همين . تازه بهشون نگين دانشمند ناراحت ميشه
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    تا سال آینده مشخص میشه که پذیرش برجام برای ملت ما هیچ منفعتی ندارد و هیچ تحریمی لغو نخواهد شد .
  • علی ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    به هر حال رای سرنوشت سازی بود. ان شاء الله که آنهایی که رای موافق دادند فردا پیش خداوند شرمنده نشوند و با آگاهایی این کار را انجام داده باشند. اگر تصویب نهایی بشود همه ملزم به اجرا و احترام به تضارب آرا هستیم....
  • عباس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    از ماهیها قبل مشخص بود که نتیجه چه می شود ماجرای حکمیت تکرار شد
  • User ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    وقتی در مجلس مانع سخنرانی مصدق شدند، آمد وسط میدان بهارستان سخنرانی کرد و گفت: «هرجا مردم باشند مجلس همان جاست.»
  • زمانی ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    نمایند گانی که به کلیت برجام نظر موافق دادند نیمه شب امشب با خدای متعال خلوت کنند واگر به نتیجه رسیدند که رضایت پروردگار دراین تصمیم نقش نداشته وداغی دیگر بردل حزب الله نهاده شده مردانه عذرخواهی کنند
  • مهدی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق جان واقعا شما تیتر خبری که زدید خیلی بر داشته های بدی می شودمثلا این جمله اقای لاریجانی: رهبر انقلاب بنا نبود در خصوص برجام نظری بدهند اقای لاریجانی گفت بنا نبود اقا در مورد طرح مجلس نظر بدهد چون اگر مقام معظم رهبری نظر بدهند نظر مجلس می شود غیر قانونی چون نظر رهبری بالاتر از قانون این تیتری که شما زدید برداشت می شود که اقای لاریجانی مثلا ضد رهبری است روز قیامت شما چه جوابی می خواهید به خاطر این اتهامات بدهید واقعا شما عزیزان که نباید مثل اصلاح طلبها تیتر بزنید
  • مهدی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    امام خامنه عزیز فرمود ند:راههای نفوذ بر جام را ببندید نگفتند بر جام را رد کنید
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    مهدی@ اولا به دروغ خود را حامی ولایت نخوان...دوما وقتی قرار است برجام راهی باشد برای نفوذ دشمن چه جای دفاع کردن است؟
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    سنگ اندازی کار شما دل آرام های فتنه گر است...
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ساندیس کشور را می خوریم استخوان آمریکا برای نوکران مزدورش...
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    امام حسن مجبور به مصالحه شد اما امام حسین جنگ را انتخاب کرد . پس در هر شرایطی باید خودمون رو با ماجرا وفق بدیم . اگر الان مذاکره کردیم پس باید به روش دیپلماتیک حل کنیم . به وقتش پدر دشمنانمون رو میاریم جلوی چشمشان . مخصوصا اون عربستان قاتل رو
  • مهدی ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    شما عزیزان فقط بلدید تهمت بزنید. برادر عزیزم شما دقیقا گوش کردید جانباز عزیز چی گفت وآقادر جوابش چی فرمودند واین را بدونید صدبرابر بیشتر شما حامی ولایت هستیم
  • مهدی ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    این حرفهای نا امید کننده را نزنید الحمد الله رهبری اگاه ومردم بصیر وفدایی ولایت اجازه ان را نمی دهند
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ساندیس کشور خودتو بخوری بهتره که نوچه امریکا باشی دلار بگیری
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    اقای صالحی چرا با تهدید یک نماینده که او هم عصبانی بودو حرفی زد نباید تا این حد ترسید بهترین نیروهای شما کار کردند از دشمن نترسیدند واخرش هم شهید شدند شما چرا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • افشین تهران ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    اقای صالحی تا چند سال پیش که میگفت اراک اوج تکنولوژی هست چرا الان تبدیل شد به چرنویل؟؟با مظلوم نمایی کار خودش را پیش بردذ.
  • افشین تهران ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    دلواپسی شرف داره به وادادگی.بعدشم با کدوم دل خوش اجرا بشه؟هرچی در مورد لیبی و کره شمالی و ....امریکا سر قولش بود با هم خواهد بود.ساده بودن هم اندازه ای داره.
  • افشین تهران ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    خوب بود حداقل در اینده معلوم میشد که چه کسانی به امریکا اعتماد کردند.در انزمان نمیتونستن بگن من نبودم دستم بود تقصیر ....بود.
  • افشین تهران ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    به امریکا.
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    " صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید، شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید به عنوان کسی که در عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام حرف می‌زنم." صالحی با این تهمت که این حرف رو نمایندگان مخالف برجام زده اند خود صحت حرف خودش -در اینکه شاید دیگرانی گفته بوده باشند حتی به شوخی- رو هم زیر سوال برد! راستگویان تو روز روزشن تو صحن علنی مجلس هم انقد راحت تهمت میزنن؟! آقای صالحی این "ننه من غریبم" بازی ها و آی دهنم خشک شده، کمرم درد میکنه، پام شکسته، ما رو تهدید کردن، یکی از اسرائیلیها گفته خوب نیس، غیر از خودتون کس دیگری رو گول نمیزنین!
  • یک ایرانی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    افشین جان ، حقیر بیش از 17 سال است که در یکی از دانشگاه های آلمان تدریس می کنم. اگر فیلم سخرانی آقای صالحی را به همکارانم اینجا در دانشگاه، نشان بدهم که اصلا زبان فارسی هم نمی دانند و حتی نمی دانند که آنجا مجلس ایران است و ایشان کی است و دارد راجع به چه چیزی صحبت میکند، اگر قسم هم بخورم، فکر نکنم هیچکدام از همکارانم باور کنند که ایشان فارغ التحصیل MIT است و مدرک دکترا از آنجا دارد. کدام استاد دانشگاهی را شما در اروپا یا آمریکا سراغ دارید که اینطوری داد بزند و مغلوب احساساتش بشود؟ بنده که آن فیلم چند دقیقه ای را دیدم، بجای بقیه هموطنی هایم کلی خجالت کشیدم.
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    خوب بونیس که مشرق نیوز چقدر خوب است و ...
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    بنویس روحانی مچکریم تا منتشر بشود.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    جزو اسرار نظام است. مشرق نیوز از کجا پیدا کند :-)
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    من با رای دادن با رای ندادن نمایندگان محترم به برجام کاری ندارم من حرفم این است چرا نگذاشتند کمیسیون برجام نتیجه بررسی ها را به مجلس ارائه کند به همین علت ملت نباید در مقابل این مجلس کوتاه بیاید
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    من با رای دادن با رای ندادن نمایندگان محترم به برجام کاری ندارم من حرفم این است چرا نگذاشتند کمیسیون برجام نتیجه بررسی ها را به مجلس ارائه کند به همین علت ملت نباید در مقابل این مجلس کوتاه بیاید
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    به تمام دلواپسان تسلیت میگم. و به ملت کبیر ایران این پیروزی رو از صمیم قلب تبریک میگم. دولت محبوب و منتخبتون کارش رو به خوبی انجام داد. اقایون افراطی کمتر آب هدر بدید...!! خخخخخخخ
  • محمد ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    با این کار مجلس یعنی کمیسیون تخصصی برسی برجام 40 روز داشته کشک میساویده 40 روز کار رفت روی هوا ای خدا حب قدرت چه کار ها که میکنه
  • طاها ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ایولا موافقان. احسنت روحانی و ظریف و صالحی. تا کور شود آنکه نتوان دید. تبریک.
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    دقیقا کافیه یه کم از دولت فخیمه انتقاد کنی
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    آقای صالی بااین بازی فیلم هوچی گری ومظلوم نمایی ازچشم خیلی ها افتادید!!!
  • ناشناس ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    جالب این است که موافقان جرئت نکردند نام خودشون رو پای برگه های رای ثبت کنند !
  • محمد ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دقیقا نمیدونم چرا تحلیلگرای جبهه خودی ساکتن این عمار؟
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بگو خالی شی عقده ای
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر بحث علمی است چرا صالحی جواب پرسش های دکتر عباسی را نداد
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اقای مهدی شما اصلا می دونی معنی این طرح چی بود معنی این طرح حمایت بی چون و چرای از برجام بدون اصلاح جزییات بود برو طرح را بخون تا بدونی
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اره دیگه وقتی جوابی نداشته باشه باید هم همین را بگه
  • ناشناس ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    فکر نمی کردم مجلس ناامیدمان کند آینده همه چیز را مشخص می کند
  • علی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    شما الان جز خیلی ها هستید؟ اعتماد به نفست تو حلقم. از چشم شما بیوفته خیلی بهتره واسه دکتر صالحی
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق دیگه به اقای صالحی هم نمیشود حرفی گفت؟ میخواهی با این سانسورها چی را ثابت کنی؟ چرا مردم را ناراحت می کنی؟ کشور در معرض خطر است
  • بهزاد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    آقا جان یا صاحب الزمان خودت عنایتی کن تا این مملکت که شما صاحب آن هستی در مسیر مورد رضای شما پیش برود و همه در سایه لطف و رحمت و برکت شما خاندان با عزت و شرافت و یکپارچگی و تبعیت محض از نائب صالح ات قدم برداریم. آقا جان ما را دریاب و کمکمان کن. یاصاحب الزمان الغوث و الامان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس