کد خبر 500473
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

ترافيك فيلم‌هاي اكران نشده جشنواره سال گذشته فجر و همچنين اكران همزمان فيلم‌هاي باقي مانده باعث مي‌شود فيلم‌ها به صورت كيلويي روي پرده سينما قرار گرفته و اكران شوند و اين به نوعي برهم‌زننده تعادل و توازن در پروسه توليد و اكران فيلم‌هاي راه يافته است.

به گزارش مشرق، ترافيك فيلم‌هاي اكران نشده جشنواره سال گذشته فجر و همچنين اكران همزمان فيلم‌هاي باقي مانده باعث مي‌شود فيلم‌ها به صورت كيلويي روي پرده سينما قرار گرفته و اكران شوند و اين به نوعي برهم‌زننده تعادل و توازن در پروسه توليد و اكران فيلم‌هاي راه يافته است.

سينماي ايران هر ساله با مشكل عمده‌اي روبه‌روست و آن نبود تعادل در توليد و اكران فيلم‌ها است. فيلم‌هايي كه از سال گذشته فرصت اكران پيدا نكرده‌اند، به طور همزمان با فيلم‌هاي باقي مانده ديگر در سينماهاي پايتخت اكران مي‌شوند.

نكته قابل تأمل اين است كه با اينكه مدت كمي به جشنواره فيلم فجر سي و چهارم مانده، اما 14 فيلم هنوز رنگ پرده سينما را نديده‌‌اند. «بوفالو»، «بهمن»، «تگرگ و آفتاب»، «خانه دختر»، «شرفناز»، «آزادي مشروط»، «بدون مرز»، «چاقي»، «دو»، «داره صبح مي‌‌شه»، «دريا و ماهي پرنده»، «موقت»، «جزيره رنگين» و رئال انيميشن «مبارك» فيلم‌هايي هستند كه بعد از گذشت مدت طولاني از اكران جشنواره، هنوز سرنوشت‌شان تعيين نشده است.

سيروس الوند، فيلمساز و كارگردان مطرح سينما با اشاره به اينكه متأسفانه شرايط سينماي كشور به گونه‌اي است كه بخش اعظمي از فيلم‌هاي توليد شده در سينما كه مي‌توانند اتفاقات خوبي را در اكران رقم بزنند، مدت‌هاست پشت در اكران مانده‌اند و كسي به فكر آنها نيست، مي‌گويد: اميدي به بهبود وضعيت سينماي ايران نيست. من نمي‌دانم با كدام تدبير و انديشه ۱۴ فيلم همزمان در سينماهاي شهر تهران در حال اكران هستند؟ اين مسئله باعث مي‌شود تا فيلم‌ها نتوانند فروش خوبي داشته باشند و به درستي ديده شوند.

اين فيلمساز ضمن انتقاد از وضعيت فعلي سينماي كشور افزود: اين مسئله ضررهاي بسياري را براي دست‌اندركاران اين آثار در پي دارد و اگر وضعيت به همين منوال پيش برود ديگر هيچ فيلمسازي نمي‌تواند تهيه‌كننده‌اي را براي توليد آثارش مجاب كند.

قطعاً اكران فيلم‌ها به صورت كيلويي آسيب‌هايي را براي جامعه سينمايي كشور به دنبال خواهد داشت. با اين تفاسير به اين نتيجه مي‌رسيم كه بايد ديد چرا اين عدم توازن در ميان پروسه توليد و اكران فيلم‌ها وجود دارد. اين معضل از كجا نشئت گرفته و سينماگران براي رفع آنچه تدابيري را بايد بينديشند؟

منبع : روزنامه جوان