کد خبر 509233
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

سازمان عفو بين الملل از برخورد دولت ترکيه با پناهجويان سوري به شدت انتقاد کرد و گفت که اين پناهجويان موارد بدرفتاري و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري آلمان، سازمان عفو بين الملل در گزارش امروز چهارشنبه خود با عنوان "پاسدار اروپا" از بازداشت غيرقانوني دهها پناهجو و فشار به آنها براي بازگشت به "مناطق شاهد درگيري" خبر داده است.

در اين گزارش آمده است: مسئولان ترکيه مهاجران را به مراکز بازداشت مجزا منتقل مي کنند به گونه اي که جدا از جهان خارج هستند و برخي گزارشها نيز از بدرفتاري از جمله ضرب و شتم آنها حکايت دارد.

سازمان عفو بين الملل اعلام کرد که بيش از يکصد مورد کوچاندن اجباري به عراق و سوريه را مستند سازي کرده است.

اين سازمان افزود: اين نگراني وجود دارد که شمار واقعي بسيار بيشتر باشد و شامل کوچاندن اجباري به افغانستان نيز باشد.

در گزارش سازمان عفو بين الملل آمده است: برخي از کمک هاي مالي اروپا آشکارا براي ساخت مراکز بازداشتي مورد استفاده قرار گرفته است که موارد نقض حقوق بازداشت شدگان در آن انجام مي شود.

اين درحالي است که يک مسئول بلندپايه دولت ترکيه با رد اين گزارش مدعي شد که فقط يک درصد سوري ها با محدوديت در تحرکات خود روبرو هستند.

حدود دو ميليون و 200 هزار پناهجوي سوري از زمان آغاز جنگ سال 2011 ميلادي در ترکيه به سرمي برند و بسياري از آنها در جريان عزيمت با قايق از ترکيه به اروپا در سواحل ترکيه غرق شده و جان خود را از دست داده اند.

اتحاديه اروپا و آنکارا ماه گذشته توافق کردند که ترکيه در قبال دريافت 2 ميليارد و 300 ميليون دلار و امتيازات ديگري نظير معافيت اتباع ترک از دريافت ويزاي ورود به اروپا، جلوي عزيمت مهاجران به اروپا را بگيرد.
منبع: تسنیم