در حالی که مدیران شهری پیش از این وعده داده بودند در دی ماه دیگر خبری از تاکسی پیکان در سطح شهر نیست. شهردار تهران نیز برای تحقق این وعده در نیمه شهریور ماه نامه ای به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده بود و در آن دو درخواست برای نوسازی ناوگان فرسوده شهر تهران مطرح کرده بود. نخست ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی و معافیت تاکسی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی. دو درخواستی که تاکنون محقق نشده است.
کارشناسان محیط زیست تاکسی های فرسوده را مولد انتشار هزاران آلاینده در هوای پایتخت میدانند. چندی پیش میثم مظفر خبر از باز شدن گره کور نوسازی تاکسیها در پایتخت داده و گفته بود: از سال گذشته تاکنون بیش از ۴ هزار تاکسی نوسازی شده است که چندی پیش به دلیل عملی نشدن تعهدات قبلی ستاد حملونقل و سوخت، امکان ثبتنام در سایت وجود نداشت.
مظفر تاکسیهای پیکان را در اولویت نوسازی تهران دانسته و گفته بود: براساس مصوبه ۲-۲ شورای حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تاریخ ششم دی ماه ۹۳ هیچ یک از تاکسیهای پیکان از دی ماه سال ۹۴ مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و با همکاری پلیس راهور متوقف خواهند شد. از میان ۱۷ هزار تاکسی فرسوده تهران که شامل سمند، پژو، پراید و هیوندا و... میشود بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی پیکان در ناوگان تاکسیرانی تهران وجود دارد که در نوبت نوسازی قرار دارند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، همچنین برای تسهیل در نوسازی تاکسیهای فرسوده کل کشور خصوصا تاکسیهای کاربراتوری، معافیت تاکسیها از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مجوز تکسوز بودن در صورت احراز استاندارد یورو ۵ را پیشنهاد داد.
یکی از مشکلاتی که باعث توقف نوسازی تاکسیها شده بود، بدهی ستاد سوخت به ایران خودرو بود که برخی آن را ۲۳۰ میلیارد برآورد کرده بودند. در آخرین تفاهم شهرداری این مبلغ بدهی دولت به ایرانخودرو محسوب میشود و در قرارداد شهرداری به آن اشارهای نشده است. اما گذر از این مرحله نیز نتوانست تغییری در نوسازی تاکسی های فرسوده ایجاد کند. این بار بانک عامل، حاضر به پرداخت تسهیلات پیش بینی شده نیست و درخواست هایی دارد که امکان اجرایی شدن آن نیست.
به جز مدیران شهری، نمایندگان مجلس هم از کند شدن روند نوسازی تاکسیها نگراناند. مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسازی تاکسیهای فرسوده میگوید: با توجه به انبوه آلودگیهایی که تاکسیهای پیکان ایجاد و سلامت شهروندان تهران را با خطر روبه رو میکنند باید نوسازی این تاکسیها با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد و طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.
این نماینده مجلس ادامه میدهد: خودروهای سالم بهطور میانگین روزانه ۲ گرم گاز تولید میکنند اما تاکسیهای پیکان روزانه 4 یا 5 برابر این میزان یعنی ۹ گرم گاز تولید میکنند بنابراین تاکسی پیکان باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. او با اشاره به اینکه تاکسیرانان از جمله صنوفی هستند که نیاز به حمایت ویژهای دارند میگوید: بر اساس قانون، عمر تاکسی باید کمتر از ۵ سال باشد و به همین دلیل کار نوسازی ناوگان یک کار همیشگی و مستمر است. اما دی ماه آمد و خبری از نوسازی تاکسیهای فرسوده نشد. پیرمرد هنوز با تاکسی پیکانش مسافرکشی میکند. میگوید هر هفته به سازمان تاکسیرانی سر میزند اما خبر جدیدی از نوسازی نیست. سایت نوسازی دوباره بسته شده است.
ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورا در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه شهرداری وعده داده بود تاکسیهای پیکان دی ماه از سطح شهر جمع آوری میشود، میگوید: بعید میدانم چنین اتفاقی تا پایان سال بیفتد. متاسفانه حمایتهایی که باید در این حوزه انجام میشد، از سوی دولت انجام نشده و همچنان شاهد تردد تاکسیهای پیکان در سطح شهر خواهیم بود.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم دلیل توقف نوسازی تاکسیها فرسوده را بر هم خوردن تفاهمنامه خودروسازان و شهرداری عنوان میکند و میگوید: بهتر بود وام ۲۵ میلیونی که برای خرید خودرو داده شد به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اختصاص مییافت. او ادامه میدهد: سال گذشته روند نوسازی تاکسیهای فرسوده خوب و پر شتاب بود اما امسال تاکنون هیچ تاکسیای نوسازی نشده است.