به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در آستانه روز هوای پاک با اعلام این که اگر به قانون کاهش آلودگی هوا عمل میشد، شاهد این حجم از آلودگی هوا در پایتخت نبودیم گفت: برخی از مسئولان به جای این که به دنبال اجرای قانون باشند، قوانین را به دنبال خود میکشند و مصوبه روی مصوبه و تبصره روی تبصره میآورند تا قوانین را با قرائت دلخواه خود تعبیر و تفسیر کنند و نتیجه آن، همین وضعیتی می شود که امروز در آن قرار داریم.
حقّانی افزود: بعضی از مسئولان، قرائت جدیدی از قانون دارند و برخی دیگر نمیخواهند بر اساس قانون حرکت کنند و تأسفبارتر از همه، مسئولانی هستند که قوانین را یا نمیخوانند و نمیدانند و یا این که اساساً خود را بینیاز از دانستن قانون دانسته و حتی خود را فراتر از قانون میدانند.
وی با اشاره به این که بخش اعظم بودجه شهر تهران و حتی بخشی از بودجه دولت باید صرف احداث و توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی با محوریت تکمیل شبکه مترو و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شود، اظهار کرد: اعتقاد دارم حتی اگر رییس جمهور محترم بخشی از اعتبار بهداشت و درمان کشور را به توسعه مترو اختصاص دهند، بیشتر به سلامت مردم کمک کردهاند.
مهندس حقّانی با بیان این که دولت باید 82 و نیم درصد از اعتبار لازم برای خرید اتوبوس را تأمین کند و علاوه بر آن، 50 درصد از هزینه ساخت مترو را نیز بپردازد، اظهار کرد: این در حالی است که در دو دولت گذشته، کوچکترین کمکی در این رابطه نشده و در حال حاضر نیز کفگیر دولت به ته دیگ خورده، به طوری که در پرداخت یارانهها نیز دچار مشکل شده است.
وی با اشاره به این که اگر شهرداری تهران 1500 میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص میدهد، دولت نیز باید معادل همین مبلغ به تکمیل مترو تخصیص بدهد، تصریح کرد: برای شهر تهران، توسعه مترو اولویت اول است و مدیریت شهری تا جایی که امکان دارد، باید بودجه طرحهایی که از اولویت برخوردار نیستند را کاهش داده و آنها را در اختیار تکمیل مترو قرار دهد.
حقانی با تأکید بر این که شهرداری، مسئول حفظ و ارتقای کیفیت زندگی در شهر است، مشروط بر این که الزامات و اقتضائات این مهم که همانا تحقق مدیریت یکپارچه شهری است اجرایی شود، خاطرنشان کرد: زمانی میتوانیم برای تردد خودروهای شخصی از طریق ابزارهایی همچون وضع مالیات یا عوارض سوخت، محدودیت ایجاد کنیم که پیش از آن، زیرساختهای حملونقل شهری را ایجاد کرده و امکان استفاده آسان و راحت از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای عموم شهروندان فراهم نموده باشیم.
حقّانی افزود: بعضی از مسئولان، قرائت جدیدی از قانون دارند و برخی دیگر نمیخواهند بر اساس قانون حرکت کنند و تأسفبارتر از همه، مسئولانی هستند که قوانین را یا نمیخوانند و نمیدانند و یا این که اساساً خود را بینیاز از دانستن قانون دانسته و حتی خود را فراتر از قانون میدانند.
وی با اشاره به این که بخش اعظم بودجه شهر تهران و حتی بخشی از بودجه دولت باید صرف احداث و توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی با محوریت تکمیل شبکه مترو و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شود، اظهار کرد: اعتقاد دارم حتی اگر رییس جمهور محترم بخشی از اعتبار بهداشت و درمان کشور را به توسعه مترو اختصاص دهند، بیشتر به سلامت مردم کمک کردهاند.
مهندس حقّانی با بیان این که دولت باید 82 و نیم درصد از اعتبار لازم برای خرید اتوبوس را تأمین کند و علاوه بر آن، 50 درصد از هزینه ساخت مترو را نیز بپردازد، اظهار کرد: این در حالی است که در دو دولت گذشته، کوچکترین کمکی در این رابطه نشده و در حال حاضر نیز کفگیر دولت به ته دیگ خورده، به طوری که در پرداخت یارانهها نیز دچار مشکل شده است.
وی با اشاره به این که اگر شهرداری تهران 1500 میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص میدهد، دولت نیز باید معادل همین مبلغ به تکمیل مترو تخصیص بدهد، تصریح کرد: برای شهر تهران، توسعه مترو اولویت اول است و مدیریت شهری تا جایی که امکان دارد، باید بودجه طرحهایی که از اولویت برخوردار نیستند را کاهش داده و آنها را در اختیار تکمیل مترو قرار دهد.
حقانی با تأکید بر این که شهرداری، مسئول حفظ و ارتقای کیفیت زندگی در شهر است، مشروط بر این که الزامات و اقتضائات این مهم که همانا تحقق مدیریت یکپارچه شهری است اجرایی شود، خاطرنشان کرد: زمانی میتوانیم برای تردد خودروهای شخصی از طریق ابزارهایی همچون وضع مالیات یا عوارض سوخت، محدودیت ایجاد کنیم که پیش از آن، زیرساختهای حملونقل شهری را ایجاد کرده و امکان استفاده آسان و راحت از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای عموم شهروندان فراهم نموده باشیم.