کد خبر 533143
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸

پیش از شروع فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ در پانزده سال پیاپی تنها اتلتیکو مادرید بود که موفق شده بود یک بار (۱۹۹۵-۱۹۹۶) قهرمانیِ لالیگا را از رئالِ مادرید و بارسلونا بگیرد.

به گزارش مشرق، اگر لستر امسال موفق به قهرمانی در لیگ برتر شود، هفتمین تیمی خواهد بود که در ۲۰ اخیر برای اولین بار یکی از پنج لیگ اول اروپا را فتح کرده. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به شش تیم قبلی که صاحب این افتخار شده‌اند.

وولفسبورگ (۲۰۰۸-۲۰۰۹)
فلیکس ماگات به خاطر تجربه‌ وحشتناکی که با فولام داشت، در انگلیس نام خوبی از خودش با جای نگذاشت. ماگات با فولام از لیگ برتر به چمپیونشیپ سقوط کرد و بعد از ۱۱ هفته بدون پیروزی در این لیگ، از فولام اخراج شد اما پیش از این ماگات فصلی جادویی با وولفسبورگ در بوندس‌لیگا داشت. تیمِ ماگات در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با وجود شروع نه چندان جالبش، از فوریه به بعد ۱۴ بازی از ۱۶ بازی‌اش را برد (از جمله شکست دادن ۵-۱ بایرن‌مونیخ) و در ۸ هفته مانده به پایان لیگ صدرنشین شد و این صدرنشینی را تا پایان حفظ کرد تا اولین قهرمانی بوندسلیگایی‌اش را به دست بیاورد. در این فصل مهاجمین ولفسبورگ، یعنی گرافیته (۲۸) و ادین ژکو (۲۶)، بهترین گلزنان لیگ و زویزدان میسیموویچ بهترین پاسور لیگ، بالاتر از مسوت اوزیلِ وردر برمن بودند.

دپورتیو لاکرونیا (۱۹۹۹-۲۰۰۰)
پیش از شروع فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ در پانزده سال پیاپی تنها اتلتیکو مادرید بود که موفق شده بود یک بار (۱۹۹۵-۱۹۹۶) قهرمانیِ لالیگا را از رئالِ مادرید و بارسلونا بگیرد. اما دپورتیو لاکرونیایی که فصل قبلش ششم شده بود با اتکا به گل‌هایِ مهاجمِ هلندی‌اش، روی ماکای (۲۲) و رهبریِ خاویر ایرورتا موفق شد گفتیِ بزرگی در فوتبالِ اسپانیا پدید بیاورد. البته بخشِ اعظمی از دلیلِ قهرمانِ دپور به ضعفِ شدیدِ بارسا و رئال بازمی‌گشت. رئال با رده‌یِ پنجم سقوط کرد که به اخراجِ جان توشاک منجر شد و بارسا هم موفق نشد با لویی ون گال موفقیتِ دو فصلِ پیشِ خودش را تکرار کند. در نهایت دپور با ۱۱ شکست و ۱۰ امتیاز کمتر از امتیازی که فصلِ قبلش بارسا برایِ قهرمانی به دست آورده بود، لا لیگا را فتح کرد.

اوسر (۱۹۹۵-۱۹۹۶)
گی رو، مربی افسانه‌ای اوسر بیش از ۴۰ سال رهبریِ این تیم را به عهده داشت. اما فصلِ ۹۵-۹۶ قطعا درخشان‌ترین فصلِ تمامِ این ۴۰ سال بود. در حالی که پاریس سن ژرمن و موناکو با ستاره‌هایی مثلِ یوری ژورکائف و سانی اندرسون، شانس‌هایِ اولِ قهرمانی بودند، اوسر در نهایت نه تنها با اختلافِ ۴ امتیاز لیگ را برد، بلکه جامِ حذفی را هم با گل‌هایِ لوران بلان و لیلیان لاسلاندس، فتح کرد تا فصلی رویایی و فراموش‌نشدنی برایِ هوادارانش بسازد.

لانس (۱۹۹۷-۱۹۹۸)
لانس در این فصل بالاخره بعد از اینکه ۳ بار به مقامِ دومیِ لیگِ یکِ فرانسه رسیده بود، موفق به فتحِ آن شد. این فصلِ جدالِ بسیار نزدیکِ لانس با متز را تا هفته‌یِ پایانی با خودش داشت و در نهایت وقتی دو تیم به امتیاز مساوی در آخرین هفته رسیدند، تفاضلِ گلِ بالاترِ لانس موجبِ قهرمانیِ این تیم برایِ اولین بار در لیگِ فرانسه شد.

مون‌پولیه (۲۰۱۱-۲۰۱۲)
در اولین فصلی که مالکینِ قطری باشگاهِ پاریس سن ژرمن را خریدند، این مون‌پولیه بود که با ۲۱ گلِ اولیویه ژیرو و درخششِ ستاره‌هایی مثلِ رمی کابیا و بنجامین استامبولی، با ۴ امتیاز اختلاف نسبتِ به پاریسی‌ها برایِ اولین بار قهرمانِ لیگِ فرانسه شد.

لیون (۲۰۰۱-۲۰۰۲)
لیون ۷ بارِ پیاپی تا سالِ ۲۰۰۸ قهرمانِ فرانسه شد. اما اولین قهرمانیِ تاریخِ آنها در لیگِ یک برمی‌گردد به همان فصلِ ۲۰۰۱-۲۰۰۲ و آغازِ راهِ هفت‌گانه‌یِ فوق‌العاده. در این فصل به رهبریِ ژاک سانتینی، و با درخششِ ستاره‌هایی مثلِ مارک ویوین فو، جونینیو، سانی اندرسون و سیدنی گوو، لیون موفق شد در پایان ۲ امتیاز بیشتر از لانس به دست بیاورد و قهرمانی‌اش را جشن بگیرد.

منبع: وب سایت برنامه نود