مهمانان از سراسر جهان قرار است از طریق مسیری در ژرفای 130 پایی زیردریای مدیترانه در زیردریایی موسوم به «مه مو» ساخت فنلاند که در اسپانیا بازسازی شده بازار آنتالیا را که اخیرا دچار رکود شده همچنان گرم نگه دارند.
«یونس عمره یاوزگیجیت» رییس شرکت مسافرتی و گردشگری IHS که مجری اصلی این طرح بلندپروازانه 4 میلیون دلاری است میگوید که این طرح را به عنوان جایگزینی متفاوت در این بخش ارایه کرده است. او میگوید: «من باور دارم که صنعت گردشگری زنده میماند و درمورد این پروژه هم امیدواریم.»
طرح تورگردانی این مسیر زیرآبی قرار است به عنوان یک طرح ماجراجویی دریایی از آوریل درشهر ساحلی آنالیا آغاز شده و به مدت 11 ماه بعد نیز از سوی این کمپانی ادامه یابد.
همچنین این کمپانی اعلام کرده است که قرار است این طرح را در سالهای آینده گسترش دهد. به گفته مدیر این شرکت قرار است با خرید زیردریاییهای بیشتر از سال 2017 این تور زیرآبی در کنارههای دریای اژه و مرمرا نیز اجرا شود.
طبق همین گزارش این طرح پس از آن ارایه شده است که ترکیه در سال گذشته – 2015 – شاهد کاهش چشمگیر گردشگران از کشورهای اروپایی و روسیه بوده است.
طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت گردشگری ترکیه که ماه گذشته منتشر شد شمار گردشگران خارجی ترکیه حدود 1.61 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2014 کاهش داشته است.
مهمترین مشکل گردشگری سواحل آنتالیا کاهش گردشگران روس است زیرا آنتالیا یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگری برای این دسته از گردشگران تا پیش از سقوط هواپیمای جت روسی در نوامبر گذشته بوده است.
پس از تنشهای دیپلماتیک میان روسیه و ترکیه و کاهش گردشگران روس اکنون ترکیه شاهد کاهش 47 درصدی مسافران این کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.