به گزارش مشرق، روزهای پایانی سال 94، علی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی سامانه نمایش درخواستی (سند) که در دنیا با «VOD» شناخته شده است گفت: برای نوروز 95 دستور دادم تا حدود 100 فیلم و تعداد زیادی موسیقی روی این سامانه قرار بگیرد تا فضای شادابی در جامعه شکل بگیرد. چرا که اکنون مردم مجبور هستند آنچه صداوسیما پخش میکند را ببینند اما با استفاده از این سامانه مردم میتوانند خودشان انتخاب کنند که چه چیزی میخواهند مشاهده کنند و در این صورت از وقتشان درست استفاده خواهند کرد.
یک ماه از این ادعا گذشته است ولی اثر و بازخوردی از این سامانه در جامعه دیده نمیشود. سراغ مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری رفتیم تا از کم و کیف این ادعا سوال کنیم. او متولی سامان دهی «VOD» است.
200 فیلم روی سامانه VOD قرار گرفت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود که از نوروز امسال 100 فیلم و تعداد زیادی موسیقی در سامانه «VOD» قرار میگیرد. اگر این امر محقق شده است، روند این پروژه تا چه حد پیش رفته است؟
ابطحی: در 5 اسفندماه 94 از سامانه نمایش درخواستی (سند) رونمایی شد و در 25 اسفندماه پروانه فعالیت «VOD» برای هفت شرکت که حائز شرایط سازمان سینمایی بودند صادر شد. این شرکتها از زیر ساختهای کافی و لازم برخوردار بودند و از همان تاریخ فعالیت خودشان را آغاز کردند. سازمان سینمایی و موسسه رسانههای تصویری به عنوان تجمیع کننده محتوا در کنار این شرکتها هستند. در ابتدای همکاری ما 100 فیلم در اختیار این شرکتها قرار گرفت و تا به امروز این رقم به بیش از 200 فیلم افزایش یافته است.
در مراسم چهارم اسفندماه 6 شرکت ایلیا نرمافزار، بهسیما، صباسل، رایتل، مبینبان و پیکآسا مجوز استفاده از VODرا دریافت کردند. شرکت هفتم چه شرکتی است؟
ابطحی: شرکت هفتم آیسیما است که آن هم مجوز استفاده از سامانه «VOD» را دریافت کرد.
شیوه دسترسی مخاطبان فیلمهای این سامانه و سرویس دهی این شرکتها به چه صورتی است؟
تعدادی از این شرکتها اپلیکیشنی و بخشی از آنها ستآپ باکسی (دستگاه گیرنده دیجتال) هستند که باید ستآپ باکس خودشان را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
اگر تعداد مشترکان سامانه «VOD» در کشور کمتر از 500 هزارنفر باشد این صنعت قد علم نمیکند
کدامیک از این شرکتها به تفکیک مشخص شده است که ستآپ باکسی یا اپلیکیشنی هستند؟
ابطحی: شرکت آیسیما به دو شیوه ستآپ باکسی و اپلیکیشنی فیلم ها را در اختیار مخاطبان قرار میدهد. شرکت بهسیما ستآپ باکسی است. شرکت پیک آسا اپلیکیشنی است که به صورت تخصصی در حوزه آثار کودک کار میکند. شرکتهای صباسل، ایلیا نرمافزار، صباسل، رایتل و مبینبان هم فیلمها را از طریق اپلیکیشن ارائه میکنند. عمده این شرکتها اپلیکیشنی هستند و مخاطبان با استفاده از ابزارهای موبایل، تبلت و لب تاب به محتوا دسترسی خواهند داشت. دانلود اپلیکیشنها از طریق سایتهای این شرکتها امکان پذیر است و روی دستگاه های مختلف نصب میشود.
البته طی جلسه ای که با نمایندگان این هفت شرکت داشتیم، تاکید کردیم که تبلیغات در مورد این سامانه را بیشتر کنند. یکی از شروط ما برای این شرکتها این بود که به حداقل 100 هزار مخاطب برسند و توصیه کردیم مشترکانشان را فعال کنند. چون اگر تعداد مشترکان سامانه «VOD» در کشور کمتر از 500 هزارنفر باشد این صنعت قد علم نمیکند. بر اساس گزارشهایی که این شرکتها دادند، حدود 800 هزار مشترک دارند که تعداد این مشترکان بعد از تعطیلات نوروز بیشتر هم شده است. موسسه رسانه های تصویری بر کلیت کار نظارت دارد و امیدواریم با قوی شدن محتوا، مخاطبان مجموعهای از فیلمهای متنوع را در اختیار داشته باشند.
شرط موفقیت «سند» این است که قیمتش پایین تر از DVD و دانلود غیرمجاز باشد
کاربر برای استفاده از محتوای سامانه «سند» باید اپلیکیشن را دانلود کند و به شبکه اینترنت هم متصل شود. هزینه متوسط برای یک گیگ اینترنت در کشور حدود 4500 تومان است. طبیعی است که مخاطب این سامانه از طریق شبکه نمایش خانگی یا DVD دسترسی ارزانتری به این محتوا خواهد داشت.
ابطحی: این نکته درستی است. شرط موفقیت «سند» این است که قیمتی پایین تر از DVD ها و قیمت دانلودهای غیر مجاز داشته باشد. حدود قیمتهای محتوای عرضه شده این سامانه، هزار تا 2 هزار تومان است و البته برخی از این محتواها قیمتهایی بالاتری هم دارند.
سوال من در مورد هزینه ای است که کاربران برای دسترسی به اینترنت و دریافت محتوا، پرداخت میکنند.
ابطحی: در جلسه ای که آقایان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند، جناب واعظی به زیرمجموعههای خود گفتند که ما قصد درآمدزایی از این سامانه را نداریم. فکر میکنم مجموعه هزینههایی که مخاطب در این سامانه پرداخت میکند از هزینه اینترنت و خرید محصول، بیشتر از 2 هزارتومان نخواهد شد. اگر چه ممکن است برای بعضی از محتواها، این رقم بیشتر شود.
در خیلی از کشورها پهنای باند رایگان در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. مشکل این است که در ایران پهنای باند گران است. با این وجود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سالهای اخیر تلاش کرده است که هزینههای پهنای باند را پایین بیاورد. ما مطمئنیم که تا سه سال آینده، کاربر هزینه ای را بابت پهنای باند پرداخت نمیکند و همه هزینهها برای محتوا خواهد بود.
اینکه در آینده قرار است پهنای باند رایگان شود و کاربران فقط پول محتوا بدهند بستگی به خیلی از سیاستگذاریها آینده کشور دارد. مشکل این است که در وضعیت فعلی سامانه «VOD» برای کاربر هزینهبر میشود.
ابطحی: به هر حال همه چیز دست ما نیست. زیر ساختها و قیمتها تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که البته در این مورد همکاری همدلانه داشتند. تلاش ما به خاطر این است که از دنیا عقب نمانیم. تا کی باید محتواهای بومی ما دانلود غیرمجاز شوند؟ همه تلاش ما این است که سامانه ای طراحی شود که محتواهای ارزشمند به درستی دست مخاطب قرار گیرد.
با همین پهنای باند، حدود 2 میلیون و 400 هزارنفر می توانند به صورت همزمان ویدئو ببینند
معاون وزیر ارتباطات در جایی گفته بودند که در حال حاضر پهنای باند کشور حدود 4 هزار گیگابیت بر ثانیه است که در سال 95 این رقم به 8هزار گیگابیت بر ثانیه میرسد. فکر نمیکنید با این ادعا، تا پایان سال وضعیت سامانه «VOD» در کشور بهتر شود تا حدی که 100 هزار تماشاگر دسترسی همزمان به محتوا داشته باشند.
ابطحی: بر اساس اطلاعات من پهنای باند فعلی کشور 2هزار و 800 گیگابیت بر ثانیه است. اواخر سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تا چند ماه آینده، پهنای باند کشور 4هزار و 800 گیگابیت بر ثانیه می شود. اما اگر این هم نشود با همان پهنای باند 2 هزار و 400 گیگابیت بر ثانیه، حدود 2 میلیون و 400 هزارنفر به صورت همزمان ویدئو را تماشا کنند. معمولا اشتراک را هم یک به 5 میگیرند و با این شرایط و زیر ساخت فعلی، ده میلیون نفر تصویر را دریافت کنند. برنامه ریزی فعلی ما برای کاربران 500 هزارنفری است و این پهنای باند به مراتب بیش از نیاز فعلی ماست.
ابتدای این پروژه مطرح شد، که برنامه ای در جهت تحقق عدالت فرهنگی در کشور است. سامانه «VOD» فعلی در کشور وابسته به شبکه اینترنت شده است. طبیعی است که سرعت و دسترسی اینترنت در مناطق مختلف کشور، متفاوت است مثلا مخاطب سیستان و بلوچستانی در نسبت مخاطب تهرانی دسترسی محدودتری به این سامانه خواهد داشت.
ابطحی: یکی از شعارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین عدالت فرهنگی است اما ممکن است عدالت در زیرساختها فراهم نباشد. وقتی زیر ساخت نیست تحقق عدالت فرهنگی هم سخت خواهد شد. امیدواریم که اینترنت در تمام نقاط کشور وجود داشته باشد که همینطور هم است. مشکل اصلی این است که پهنای باند عرضه شده واقعی و صادقانه نیست.
قبول دارید که کار تبلیغات برای چنین پروژه ای ضعیف بوده است و مردم هیچ اطلاعی از شیوه استفاده و حضور این شرکتهای سامانه «سند» ندارند.
فعالیتهای شرکتها در این پروژه مصادف با تعطیلات نوروز شد. ضمن اینکه تبلیغات شرکتهای عضو این سامانه در هفته های آینده بیشتر میشود.
به گزارش تسنیم، اواخر سال گذشته خدمات Video-On-Demand یا همان ویدیوی درخواستی که یکی از خدمات چندرسانهای جذاب تحت شبکه است، با اعطای پروانه VOD به بهرهبرداری رسید. شرکتهای دریافتکنندهی پروانهی VOD میتوانند با همکاری ارائهدهندگان اینترنت، آثار ویدیویی مختلف را از طریق بستر شبکه در اختیار کاربران قرار میدهند. ادعایی که با رونمائی از پروژهی ملی VOD مطرح شده، بهبود وضعیت اقتصاد سینما است.
تصوری که در مورد این سامانه وجود دارد این است که هر کاربر برای در اختیار داشتن هر فیلم کافی است یکبار هزینه پرداخت کرده و آن فیلم را بارها در زمانهای مختلف تماشا کند. اما واقعیت اجرای این پروژه با توجه به زیرساختها و هزینه های پهنای باند در کشور به شکل دیگری رقم میخورد.
اولین هزینه ای که کاربر میدهد برای محتوایی که در این سامانه بارگذاری شده است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن 4500 تومان متوسط هزینه دانلود هر یک گیگ محتوا از بستر شبکه اینترنت دومین بخش از هزینه کاربران سامانه «سند» مربوط به استفاده از پهنای باند اینترنت کشور است.
مشکل دیگری که برای این سامانه وجود دارد در مورد شیوه تبلیغات و ارائه محصولات شرکتهای تجمیع کنندگان(Aggregators)، حاضر در سامانه ملی «سند» است. گویا این هفت شرکت در دو سطح ستآپ باکس و اپلیکیشن، محتوا را در اختیار مخاطبان قرار میدهند. این هفت شرکت در یک ماه گذشته بعد از دریافت مجوز، هنوز تبلیغاتی انجام ندادند و وضعیت توزیع دستگاه ست آپ باکس برای این سامانه مشخص نیست.