کد خبر 559571
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

بررسی اجمالی اسپانسر‌های پوشاک تیم‌های ملی فو‌تبا‌ل در آسیا نشان می‌دهد که تیم ملی ایران در بین 12 تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قعرنشین این جدول است.

به‌ گزارش مشرق، شهریور ماه سال جاری ر‌قا‌بت‌های مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 روسیه در قاره آسیا آغاز می‌شود و 12 تیم راه یافته به این مرحله در دو گروه شش تیمی جدالی سخت پیش‌رو خواهند داشت تا قاره آسیا چهار تیم خود را که به صورت مستقیم به جا‌م جها‌نی صعود می‌کند، بشناسد. تیم پنجم نیز این شانس را دارد که با نماینده کونکاکاف به ر‌قا‌بت بپردازد.

نکته جالب در خصوص تیم‌های حاضر در این مرحله اسپانسرهای پوشاک آنها است که در این بین تیم ملی فو‌تبا‌ل ایران در میان یازده تیم دیگر اصلا شرایط مناسبی ندارد، چرا که حتی تیم‌های درجه دو آسیا نیز از برندهای معروف بین‌المللی برخوردارند در حالی که همچنان مشخص نیست برند GIVOVA که به هیچ وجه برند سرشناسی نیست چگونه سر از پیراهن تیم ملی ایران در آورده است.

* ژاپن: آدیداس (ADIDAS)

* امارات متحده عربی: آدیداس (ADIDAS)

* کره جنوبی : نایکی (NIKE)

* استرالیا: نایکی (NIKE)

* چین : نایکی (NIKE)

* قطر: نایکی (NIKE)

* عربستان سعودی: نایکی (NIKE)

* ازبکستان: خوما (JOMA)

* سوریه: لوتو (LOTTO)

* تایلند: گرنداسپورت (GRAND SPORT)

* عراق: یاکو (JAKO)

* ایران: جیووا (GIVOVA)

همان طور که در بالا ملاحظه می‌کنید از میان 12 تیم حاضر در این مرحله حداقل هفت تیم از برند درجه یک آدیداس و نایکی برخوردار هستند. حتی تیم‌های عراق، ازبکستان و سوریه نیز با کمی اغماض برندهای پوشاک‌شان در برندهای درجه دو قرار می‌گیرند، علاوه بر این اسپانسر پوشاک تایلند نیز یک اسپانسر داخلی است.

نکته جالب اما اسپانسر پوشاک تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران است که نه تنها در میان برند‌های درجه یک و دو قرار نمی‌گیرد بلکه با اغماضی آشکار تنها می‌توان این برند را در میان برندهای درجه سه جای داد. علاوه بر این نکته قابل تامل دیگر در خصوص این اسپانسر این است که در میان تیم‌های ملی تنها اسپانسر پوشاک تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل مالت است و کیه‌وو معروف‌ترین تیم باشگاهی است که این برند اسپانسرینگ پوشاک آن را برعهده دارد.

حال باید کمی تامل و تفکر کرد چرا فدراسیون فو‌تبا‌ل ایران طی چند سال اخیر تا این حد در جذب اسپانسرهای معروف ناموفق بوده است. آل اشپورت، اسپانسری بود که همواره انتقادات فراوانی به آن شد. مسئولان تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران که پس از برجام نوید قرارداد با یک اسپانسر بین‌المللی را به دلیل رفع تحریم‌ها می‌دادند باز هم در جذب اسپانسر برای پوشاک تیم ‌ملی ناموفق بودند و در حالی که صحبت از برندهایی همچون آدیداس و نایکی می‌شد در نهایت با برند ناشناس جیووا که معلوم نیست چه سرنوشتی در ادامه خواهد داشت، قرارداد خود را به مدت سه سال امضا کردند.
منبع: ایسنا