پرفسور اساد پروحیچ سفیر کرواسی در ایران، ضمن تاکید بر ام القرا بودن ایران در جهان اسلام افزود: به دست آوردن محصول از مال حلال، مقوله ای است دنیای امروز هنوز اشرافیت درک و سازمان یافته کردن آن را ندارد و سایر کالاها و خدمات نیز می توانند زیر مفهوم حلال قرار بگیرند که بانکداری اسلامی و بدون ربا، ضروری ترین حوزه آن می باشد

مشرق - پرفسور اساد پروحیچ سفیر کرواسی در ایران، در اضهارات اخیر خود گفت: حلال این روزها نام یک برند یا نشان تجاری است که بر محصولات غذایی درج می‌شود.

گذشته از تفاوت ذاتی گستره دیپلماسی و حلال فود، برتری محصولات غذایی حلال آن است که حلال فود به یک امت چند میلیارد نفری اختصاص دارد، نه به یک کشور خاص.

اساد پروحیچ ادامه داد: محصولات غذایی حلال اولین بار در کشور مالزی تولید شد و طی چند سال اخیر، این علامت تجاری به صورت یک برند جهانی از طرف کشورهای اسلامی به دنیا معرفی شد.

وی در گفتگو با خبرنگار موج تصریح کرد: حلال فود که توسط کشورهای اسلامی راه اندازی شده، شتاب فراگیر شدن آن به مراتب بیشتر و دامنه آن گسترده تر و پیشروتر از سایر اقدامات کشورهایی است که سال‌ها در دیپلماسی غذایی شروع به فعالیت کرده‌اند.

اساد پروحیچ با بیان این که تفاوت مبنایی دیپلماسی غذا در مدل غربی و مدل دینی یا همان حلال فود در انتخاب مشتری است، خاطرنشان ساخت: دیپلماسی غذا در واقع، تصرف ذهن و قلب مردم از طریق اشتها و علاقه آنها به غذا است.

وی در توضیح سخنان خود اذعان داشت: در مدل غربی، انسان مشتری است و به تبع آن، اشتها و تنوع طلبی و ذائقه انسانی و نفسانی انسان، محور تصمیم گیری‌ها برای انتخاب غذا است و کشوری که راه دیپلماسی غذا را در دیپلماسی عمومی خود بر می‌گزیند، صرفا برای وجاهت چهره خود در میان سایر ملت‌ها تلاش می کند؛ در حالی که در حلال فود، انتخاب غذا بر اساس شریعت استوار و ذائقه انسان‌ها در مرتبه دوم حائز اهمیت است.


سفیر کرواسی در ایران اذعان داشت: در این مسیر مسلمانان در تلاشند که نه صرفا برای دیپلماسی عمومی، بلکه برای معرفی ظرفیت‌های مکتب اسلام به بشریت از غذای حلال بهره ببرند.

اساد پروحیچ گفت: اگرچه غذای حلال عموما به محصولات غذایی که از طریق قوانین شرعی (مثلا ذبح حلال یا گوشت حیوانات حلال گوشت یا نوشیدنی های غیر الکلی) گفته می شود، اما از آنجا که حلال ذاتا امری دینی است، تنها شامل فرآیند تولید محصولات غذایی نمی شود.

پروحیچ تصریح کرد: به دست آوردن محصول از مال حلال، مقوله ای است دنیای امروز هنوز اشرافیت درک و سازمان یافته کردن آن را ندارد.

وی تاکید کرد: گذشته از تفاوت ذاتی گسترو دیپلماسی و حلال فود، برتری دیگر محصولات غذایی حلال آن است که حلال فود به یک امت چند میلیارد نفری اختصاص دارد، نه به یک کشور خاص.

به گفته پروحیچ، پاکیزگی و خوش طعمی محصولات حلال، بسیاری از غیرمسلمانان را به استفاده از این محصولات راغب کرده است.

وی همچنین بیان داشت: کرواسی با تولید 1700 کالای قلم محصول حلال و توزیع آن در 22 کشور جهان، قطب غذای حلال است.

وی ضمن تاکید بر ام القرا بودن ایران در جهان اسلام افزود: اعطای نشان حلال برای محصولات صادراتی است که لزوم جداسازی آن احساس می شود.

این مقام عالی سیاسی با بیان این که شاید این توقع وجود داشته باشد که ایران به عنوان ام القرای اسلام در تکوین و جهانی شدن این پدیده اسلامی می بایست پیش قدم می شد، خاطرنشان ساخت: با توجه به این که در ایران مسلمانان تولید کننده محصولات غذایی هستند، اصل بر حلال بودن آن محصولات می باشد و اعطای نشان حلال برای محصولات صادراتی است که در بازاهای مقصد، به علت وجود تنوع محصولات حلال و غیر حلال، لزوم جداسازی آن محصولات احساس می شود.


وی همچنین در رابطه با حوزه های محصولات غذایی  گفت: بانک توسعه اسلامی و مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی و دیگر موسسات سازمان کنفرانس اسلامی با عزمی جدی مترصد پاسخ به تقاضای بازار جهانی تجارت محصولات حلال، در حوزه های غذای حلال، داروی حلال، مواد بهداشتی حلال، مواد آرایش حلال و خدمات حلال از قبیل بانکداری بدون ربا، توریسم و ... شده اند.

سفیر کرواسی در ایران ابراز داشت: سایر کالاها و خدمات نیز می توانند زیر مفهوم حلال قرار بگیرند که شامل البسه، لوازم آرایشی، داروها و خدمات مالی هستند که به نظر می رسد بانکداری اسلامی، ضروری ترین حوزه آن می باشد.