در واکنش به این موضوع، فیسبوک تیمی را در لندن ایجاد کرده است که ماموریت آن طراحی یک استراتژی برای جلوگیری از ریزش بیشتر کاربران و ترغیب دوباره آنها به تولید و به اشتراک گذاری محتوا است.
از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این تیم تا کنون میتوان به طراحی الگوریتم جدید نیوزفید اشاره کرد که استتوسهای اصلی کاربران را به محتوای حرفهای مانند اخبار و پستهای شرکتها و افراد مشهور ترجیح میدهد.
نکته جالب اینجا است که تصمیمات جدید فیسبوک با استراتژیهای پیشین این شرکت که تاکید ویژهای بر محتوای تولید شده توسط شرکتها و سازمانها داشت، متفاوت است. به نظر میرسد استراتژی قبلی به ضرر فیسبوک تمام شده است؛ چرا که این حس را در کاربران ایجاد میکرده است که فیسبوک بیشتر به یک سایت خبری و بلندگوی رسانهای شرکتهای بزرگ تبدیل شده است تا یک شبکهی اجتماعی.
کسانی که برای مطلع شدن از احوال دوستان خود به فیسبوک سر میزدند نیز پس از گذشتن از انبوهی از مطالب خبری و تبلیغاتی، به جای اینکه به مطالب دوستان بیشتر صمیمی خود برسند، با مطالب دوستان «پر حرفتر» خود روبرو میشدند. بر اساس آمار موسسهی The Information، بیش از ۶۰ درصد کاربران فیسبوک در طول هفته هیچ محتوای شخصی به اشتراک نمیگذارند و ۳۹ درصد آنها نیز تنها ۵ پست در هفته درباره مسائل شخصی در فیسبوک به اشتراک میگذارند.
مشکل اصلی فیسبوک نیوزفید شلوغ و بی ربط آن است. درست است که با صرف اندکی زمان و تغییر دادن تعدادی از تنظیمات و یا «آنلایک» کردن تعدادی از صفحاتی که چندین سال پیش آنها را لایک کرده بودید، شاید بتوانید اندکی به نیوزفید خود سر و سامان بدهید، اما اکثر کاربران یا از نحوه این کار بی اطلاع هستند و یا حوصله انجام آن را ندارند. از طرف دیگر، انتظار میرود که فیسبوک با توجه به میزان ارتباطی که کاربران با فرد خاصی دارند و یا پستهایی که کاربران در گذشته پسندیده، به اشتراک گذاشته و یا در مورد آن نظر دادهاند، ترتیب نمایش محتوا در نیوزفید را مقداری هوشمندانهتر کند.
دلایلی که تاکنون به عنوان آفتهای فیسبوک مطرح شدند، بیشتر مربوط به نارضایتی کاربران معمولی و «مصرف کنندگان محتوا» است. روی دیگر ماجرا اما نارضایتی «تولید کنندگان محتوا» از سیاستهای فیسبوک است.
در دوران اوج محبوبیت فیسبوک، بسیاری از وبلاگ نویسان، خبرنگاران و تولید کنندگان محتوا، فیسبوک را بستر مناسبتری برای نشر مطالب خود دیدند و سرویسهای وبلاگ نویسی را به مقصد فیسبوک ترک کردند. با گذشت زمان، این افراد متوجه شدند که فیسبوک کمترین اهمیتی به محتوای تولید شده توسط آنها نمیدهد. حتماً وقتی شما هم متوجه شوید که فیسبوک به پستهای تبلیغاتی یک شرکت تولید لباس و یا مطالب بی محتوای یک بازیگر یا فردی مشهور که نام کاربریاش مزین به «تیک آبی تایید» شده است، اهمیت بیشتری میدهد تا متن پرمحتوای صفحه شما (که اندک مخاطبان آن را با زحمت فراوان و عرق جبین به دست آوردهاید)، انگیزه تولید محتوا و به اشتراک گذاری در فیسبوک را از دست خواهید داد.
منبع: زومیت