سیدعلیرضا صدرزاده همچنین از مذاکرات نتیجهبخش پیرامون ایجاد شبکههای توزیع آب بهداشتی توسط شرکتهای ایرانی در عراق خبر داد.
وی افزود: در این نمایشگاه تعدادی از شرکتها در حوزه خدمات فنی ـ مهندسی و در بخش انرژی برق و الکتریکی حضور داشتند که به احتمال زیاد طی مذاکراتی که با شرکتهای مرتبط عراقی داشتند بتوانند در رابطه با ساماندهی سیستمهای توزیع برق در عراق قرادادهایی منعقد کنند.
صدرزاده با بیان اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه راهکارهای توسعه اقتصادی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از نقاط تمایز این نمایشگاه آشنایی مردم جنوب عراق با ارایه خدمات مطلوب خودروسازان ایرانی به همراه قطعات اصلی به خودروهایی است که در عراق به فروش میرسند.
وی همچنین به حضور یکی از شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه اشاره کرد که با ابداع سیستمی جدید، قابلیت تبدیل زمینهای لمیزرع و شور عراق را به زمینهای کشاورزی و قابل کشت دارد.
صدرزاده ادامه داد: با استفاده از این سیستم زمینهای شور بعد از گذراندن یک دوره کوتاه مدت دوباره قابل کشت خواهند شد.
مدیر نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با بیان اینکه این نمایشگاه در حالی به پایان رسید که 15هزار نفر از مردم شهرهای بصره و استانهای جنوبی عراق از آن بازدید کردند، گفت: تا قبل از برگزاری این نمایشگاه کشور ایران حضور جدی و رسمی در جنوب عراق نداشت و این در حالی است که سایر کشورها حضور فعالی در این بازار داشتند و میتوان گفت این نمایشگاه گام بسیار مهمی برای آغاز مراودات مهم تجاری محسوب میشود.
صدرزاده در مورد دلایل انتخاب بندر بصره برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست؛ این شهر بندری عراق با آبادان تنها 20 کیلومتر فاصله دارد و مرز آبی و خاکیاش با کشور صادرات به این شهر را تسهیل کرده است.
وی افزود: بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایهگذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده میشد؛ این شهر اکنون هم موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استانهای جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است.
بر اساس این گزارش در نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق که به مدت چهار روز برگزار شد، 80 شرکت ایرانی فعال در زمینههای خودرو، قطعات خودرو، محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و... مشارکت کردند و کالاها و خدمات خود را در فضای 2 هزار متری نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند.