گروه اقتصادی مشرق - روز گذشته اخباری مبنی بر تغییرات مدیریتی در دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.
زیان میلیاردی این شرکت ها در سال 91 ،افزایش شدید قیمت ها و افت کیفیت ،کاهش تولید خودرو در سال های اخیر و وجود برخی مفاسد اقتصادی و عدم اتخاذ تصمیمات مناسب برای حل مشکلات رکود تولید خودرو مسئولان وزارت صنایع را مجبور به تغییر مدیران این صنعت کشور کرد.
براساس این گزارش، تغییر مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو در دستور جلسه امروز هیات مدیره قرار گرفته است و شنیده شده هاشم یکه زارع که از سال 1388 با حکم نجم الدین به عنوان مدیرعامل ایران خودرودیزل مشغول فعالیت بوده است ،یکی از گزینه های اصلی مدیر عاملی این شرکت است .
از سایپا هم خبر می رسد که با حکم سعید مدنی مدیرعامل سایپا، حسن عموزاده به عنوان قائم مقام مدیرعامل این شرکت منصوب شده و همچنین داوود کاغذگران به عنوان مدیرعامل جدید رایان سایپا جایگزین ابراهیم ملکی آدرانی شد.
جواد نجم الدین در حالی گروه صنعتی ایران خودرو را ترک میکند که این صنعت در عرصه تولید و بازار با چالشهای متعدی روبروست.
مدیران صنعت خودروسازی کشور معتقدند عواملی چون جهش نرخ ارز و تحریم، صنعت خودرو را با چالش جدی مواجه کرده و مشکلات آنان در بازار یعنی گرانی فزاینده و داستانهای دنباله دار قیمتگذاری نیز ناشی از همین مشکلات است.
این در حالی است که عدهای نیز سهمی از نابسامانیهای صنعت خودرو را به سوء مدیریتهای موجود ذر این صنعت میدهند.
به نظر میرسد دولت جدید در صدد است با تغییر مدیران شرکتهای خودروساز این نقطه ضعف را تا حدودی برطرف کند.
بر اساس این گزارش، هاشم یکه زارع فعالیت خود را در سازمان توسعه و نوسازی صنایع (ایدرو) از سال 1361 با عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت صنایع ماشینهای چوب آغاز و نقطه عطف کارنامه مدیریت وی در خودروسازی، به طراحی کامیون بادسان به عنوان محصول داخلی سایپا دیزل و قرارداد تجاری ساخت ولوو در زمان مدیریتش در سایپا دیزل برمیگردد.
در کارنامه یکهزارع که کارشناس ارشد مهندسی صنایع است، عضویت در هیئت مدیره شرکتهای مختلف و پستهای مشاورهای در صنعت خودرو به چشم میخورد.
آخرین پست یکه زارع مدیرعاملی شرکت ایران خودرو دیزل در گروه صنعتی ایران خودرو است.