حمید شریفزاده که نمایشش با کملطفی مجموعه بنیاد روایت مواجه شده است و این در حالی است که نمایش «من خیال تو نیستم» یکی از آثار موفق دوره چهاردهم جشنواره مقاومت بوده است. شریفزاده در این جلسه تاکیدکرد: مشکل من با شخص نیست در بنیاد، مسئله عملکرد است. بنیاد روایت همه چیز خودش را از دست داده, متأسفانه با پول بیتالمال به بدنه نظام ضربه میزنند.
حمید شریفزاده افزود: دیگر گله ندارم. بگذاریم برخی مدیران در جهل خودشان بمانند. خواهش میکنم این مدیران انسانی برخورد کنند و با ابروی افراد بازی نکنند. مدیران چون هنرمندان کار میکنند و حقوق میگیرند.
وی در ادامه نقد مدیران با جدیتی تاکید کرد در فضای فرهنگی کنونی لازم نیست مدیر پای کاری باشد و فقط کافی است سنگ راه هنرمند نباشد و البته بر این مسئله انگشت گذاشت که اگر جایی همانند بنیاد روایت نباشد، چه اتفاقی در عرصه فرهنگی و هنری کشور رخ میدهد.
شریفزاده با اشاره به هفت جایزهای که بنیاد روایت در جشنواره مقاومت به او و گروهش اهدا کرده است گفت: جشنواره خودش جوایز را به اثر من اشتباه داده است. متأسفانه نهادهای متولی تئاتر دفاع مقدس تنها دنبال جشنواره هستند نه اقدام جریانساز.
این کارگردان جوان با بازخوانی جریان عدم حضور نمایشش در آن سالها در جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد سه کار نخست جشنواره از طریق دبیرخانه جشنواره مقاومت به فجر معرفی میشدند و زمانی که به دبیرخانه فجر مراجعه کرده است متوجه میشود هفت اثر از جانب بنیاد روایت معرفی شدهاند؛ در حالی که نام «من خیال تو نیستم» در میان آثار منتخب نبوده است.
او در گفتههایش نقبی به تهی شدن بنیاد روایت از شخصیتهای علمی و فرهنگی زد و این مسأله را مطرح کرد که «اساتید از بنیاد روایت بیرون آمدن به سبب دروغها و بدقولیها».
شریفزاده در گفتههایش به نکته مهمی اشاره کرد که این روزها در قالب اقتصاد هنر مدام تکرار میشود. این کارگردان جوان با اشاره به بودجههای که به آثار سفارشی میدهند پرسید آیا این روش بازگشت مالی هم دارد؟ او به نهادهای فرهنگی پیشنهاد داد به جای برگزاری جشنوارهها روی سه کار نمایشی خوب سرمایهگذاری کنند و به بازگشت مالی نیز بیندیشند. او تاکید کرد: با اینکه پول را بدهند و بگویند بفرمایید بروید، مشکل دارم. خیلی راحت نمیتوانند بلیت را در سطح شهر به فروش برسانند، با اتوبوس مخاطب میآورند.
او با اشاره به اینکه نهادها متولی تئاتر دفاعمقدس دیگر اولویتشان دفاعمقدس نیست و در پی برگزاری همایش هستند؛ وضعیت کنونی تئاتر را به سینما تشبیه کرد و گفت: شبیه سینما شدیم که پروانه ساخت میدهند؛ ولی پروانه نمایش را نمیدهند.
حمید شریف زاده در انتقاد از اینکه در تئاتر شهر به نمایشش اجرا ندادهاند نیز گفت: از علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد سؤال میکنم؟ آیا کارهای سه سال اخیر تئاتر شهر همه فاخر بودند که بیش از دو سال است که به نمایش ما نوبت اجرا ندادهاند؟ اثر ما علاوه بر درخواست بنده جز آثار برگزیده جشنواره بوده است.
مهدی فریضه بازیگر این نمایش نیز در گفتههایش به کنشهای فرهنگی دیگر کشورها اشاره کرد و با مطرح کردن این پرسش که اگر در هر کشوری هشت سال جنگ بود، چه میکردند، به شیوه تولید آثار دفاعمقدسی اعتراض کرد و گفت: فیلمی میسازیم که شخصیت آن قدر فرشته است که کسی باورش نمیکند. میگویند این و این را نگویید.
وی افزود: ما روایتی انسانی و عاطفی از دفاع مقدس داریم. واکنشی که افراد مختلف چه مردم و چه برخی مدیران نسبت به کار ما داشتند بزرگترین سرمایه و اعتبار اثر ماست.
مهدی فریضه با تصریح قدرت نمایش و تصویر در القای مفاهیم به قرائت سوره مزمل در فیلم «شیوا» کمال تبریزی اشاره کرد که در آن تأثیری موقعیت دراماتیک و قرائت آن آیات به مراتب مؤثرتر از یک منبر است و افزود: با هنرمند نوعی برخورد میکنند که دیگر رغبت نمیکند اثر دفاع مقدسی تولید کند. متأسفانه برخی مدیران انگیزهکشی میکنند.