کارگردان فیلم «دلبری» معتقد است دست او در خیلی از جاها به لحاظ مانورهای کارگردانی و حرکت های دوربین به دلیل مضمون درونی و فضای محدود لوکیشن بسته بود چرا که این فیلم یک فیلم درونی و عاشقانه است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، عصرروز گذشته سوم مردادماه، فیلم سینمایی «دلبری» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری با حضور کارگردان و جبارآذین و سعید هاشم زاده از منتقدین سینما در مجموعه اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نگاه من به فیلم دلبری نگاه مثبتی است

جبارآذین در مورد فیلم دلبری که هم اکنون زمان اکران خودش را سپری می کند گفت: در نقدو بررسی که من قبلا نسبت به این فیلم داشتم اعلام کرده بودم که نگاه  من نسبت به این فیلم، نگاه مثبتی بود هر چند که معتقدم این فیلم کم و کاستی هایی را نیز دارد. اما گویا تعریف و تمجید من از این فیلم نسبت به کاستی های فیلم بیشتر شنیده است و به همین جهت برخی از دوستان به من انتقاد کردند که چرا از این فیلم تعریف کردید؟! اما تمجید من از این فیلم به دلایل مضمونی و محتوایی فیلم بوده است.

وی افزود: معتقدم تمام آثار سینمایی و غیر سینمایی که به ادبیات و فرهنگ جامعه احترام می گذارند و از کنار ارزش ها، بی اعتنا عبور نمی کنند و اخلاق مدار هستند حتما در نگاه من مورد احترام خواهند بود و بی شک ، من از این نوع آثار به خوبی یاد خواهم کرد هرچند که به کاستی ها نیز توجه دارم. 

فیلم دلبری یک فیلم ارزشی است

این منتقد سینمای ایران با بیان اینکه فیلم قبلی این فیلمساز ( خانه ای کنار ابرها) نیز در ژانر دفاع مقدس بوده است از فیلم دلبری به دلیل انتخاب موضوع خوب و ارزشی که در ارتباط با جانبازان بویژه جانبازان قطع نخاعی است به عنوان یک اثر ارزشمند یاد کرد.

وی تصریح کرد: ما  در فیلم «دلبری» شاهد بازگویی و باز نمایی های ارزش ها هستیم بدون اینکه شعاری در فیلم وجود داشته باشد و اگر در این فیلم از عشق و دلدادگی صحبت می شود سعی شده این کلمات به زبان ساده و صمیمانه به مخاطب منتقل شود.

رسول شادمانی در این لحظه با اشاره به هجمه هایی که نسبت به فیلم دلبری در برخی از رسانه ها و مطبوعات صورت گرفته گفت: چرا برخی از منتقدین و کسانی که به دیدن فیلم ها می نشینند قدری مصلحت اندیشانه فیلم ها را انتخاب می کنند حتی برخی از آنان نیز درنقد فیلم ها ، انصاف را هم رعایت نمی کنند.

دلبری یک فیلم ارزشی در وانفسای سینمای ایران است

وی ادامه داد: من در مصاحبه های کارگردان با رسانه ها دیدم که ایشان دل خونی از این موضوع دارد درحالی که فیلم «دلبری» یک فیلم ارزشی در وانفسای سینمای ایران است و جای تعجب است که چرا این فیلم اینقدر دچار هجمه شده است؟

سعید هاشم زاده منتقد دیگر برنامه با اشاره به فضای برنامه سینمای روایت اظهار داشت: من خیلی خوشحالم که شاهد حضور خانواده ها به همراه فرزندان خود دراین برنامه هستم این درحالی است که در سینمای ایران فیلم هایی هستند که نمی شود آنها را با خانواده تماشا کرد.

وی اضافه کرد: در سینمای جهانی جریانی وجود دارد به نام درجه بندی سنی فیلم ها که در سینمای ایران رعایت نمی شود درحالی که ما می توانیم وارد این نظام بشویم هر چند که متاسفانه در کشور، فیلم های مستهجنی ساخته می شود که مساله درجه بندی سنی در مقابل آنان، شوخی است.

مدیریت سینمایی به صورت بی حساب و کتاب مجوز ساخت صادر می کند

سعید هاشم زاده با بیان اینکه مدیریت سینمایی ما به صورت بی حساب و کتاب  مجوز ساخت صادر می کند و به هنگام اکران هم زیر بار مجوزهای داده شده خود نمی رود یادآور شد: سینمای ما به لحاظ علمی با موضوع درجه بندی سنی فیلم ها ناآشنا است درحالی که مدیریت سینما کشور باید در این زمینه  هر چه زودتر تصمیم گیری کند.

دلبری فیلم منتقدان است نه مخاطب

وی با اشاره به کسانی که بدون اینکه فیلمی را ببینند در مقابل آن موضع گیری منفی می کنند و به اصطلاح فیلم ندیده را فحش می دهند این نوع آدم ها را افراد بی سواد ذکر کرد و گفت: معتقدم فیلم « دلبری» فیلم منتقدان است نه تماشاگران چرا که روایت فیلم یک روایت غیرمتعارف و کاملا منتقد پسند است.

«دلبری» سیبل خوبی است تا برخی ها ، حوزه هنری را  بزنند

سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان فیلم هم در مورد رفتارهایی که با فیلم دلبری از زمان تولید تاکنون شده است افزود: ما قبل از اینکه فیلم وارد جشنواره فیلم فجر بشود از چندین منتقد و خبرگزاری ها دعوت کردیم تا فیلم را در دفترتهیه کننده ببینند که نظر همه آنان بعد از دیدن فیلم مثبت بود و حتی برخی از آنان به گونه ای با فیلم همذات پنداری کرده بودند که همراه فیلم نیز گریه کردند. بنابراین درایام نزدیک به روزهای جشنواره که معمولا فضای دیدن فیلم ها به صورت خصوصی رونق پیدا می کند نگاه تقریبی 90 درصد از منتقدینی که فیلم دلبری را دیده بودند مثبت بود و حتی همه معتقد بودند که اتفاقات خوبی برای فیلم خواهد افتاد. اما هنگامی که این فیلم در جشنواره نمایش داده شده ، نگاه ها تغییر کرد و این فیلم سیبل خوبی شد برای کسانی که دل خوشی از حوزه هنری نداشتند بنابراین سعی کردند بوسیله این فیلم ، حوزه هنری را بزنند.

فیلم برای مخاطبین عام ساخته شده است

این کارگردان جوان سینمای ایران با بیان اینکه من این فیلم را برای تماشاگران عام ساختم و نه مخاطب خاص در مورد لوکیشن ثابت و ریتم کُند فیلم اظهار داشت: با توجه به منطق روایی که در فیلمنامه وجود داشت و با توجه به اینکه وقتی شما یک شخصیت قطع نخاعی در فیلم دارید طبیعی است که هیچ تحرکی نداشته باشید و این امر موجب شد تا ما لوکیشن ثابتی داشته باشیم.

وی با اشاره به هزینه این فیلم یاد آور شد: فیلم «دلبری» از نظر هزینه، کمترین هزینه را نسبت به فیلم های کل جشنواره داشت و هزینه آن حتی کمتر از نصف یک تله فیلم بود.

با توجه به مضمون فیلم ، دستم به لحاظ مانورهای دوربین بسته بود

کارگردان سریال هانیه و خانه ای کنار ابرها در بخش دیگری از صحبت ها خود تاکید کرد: دست من در خیلی از جاها به لحاظ مانورهای کارگردانی و حرکت های دوربین به دلیل مضمون درونی و فضای محدود لوکیشن بسته بود چرا که این فیلم یک فیلم درونی است که بیشتر تصویرگر موقعیت خاص زندگی دو نفر را نشان می دهد. به عبارت دیگر، این فیلم یک عاشقانه ای است که در لحظه جدایی اتفاق می افتد. البته من از همان زمان هم اطلاع از ریتم کُند فیلم داشتم اما فضا و بستر فیلم به گونه ای بود که مرا در بحث کارگردانی، خلاء سلاح کرده بود. هرچند که اعتقادی ندارم که فیلم اشتباهی ندارد.

به گفته اشکذری ، فیلم دلبری از آن نوع فیلم هایی بوده که اگر کارگردان قدری اشتباه می کرده حتما فیلم به سمت اشک و آه می غلتیده است.

سعید هاشم زاده در این لحظه خطاب به کارگردان گفت: بیان حاشیه های فیلم که معمولا بحث مطلوبی هم به نظر می رسد به تحلیل فیلم کمک نمی کند چرا که معتقدم کارگردان با بیان این نوع حرف ها تنها به خودش امتیاز می دهد که فیلم من خوب بوده اما بقیه آن را به خوبی درک نکردند.

برخورد با فیلم و سینما از جایگاه فرهنگی خودش فاصله گرفته است

جبارآذین منتقد پیشکسوت سینمای ایران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه برخورد با فیلم و سینما در جامعه ما از جایگاه فرهنگی خودش فاصله گرفته است و برخوردهایی که با هنر و فرهنگ در کشور می شود نه تنها برخوردهای فرهنگی نیست بلکه از جنس برخورد سیاسی و جناحی است.

«دلبری» دچار هجمه های سیاسی و تبلیغی شده است

وی ادامه داد: من طرفدار این نیستم که هنرمند و سینما به سیاست نپردازد اما بیشترین برخوردهایی که در سالهای اخیر با فیلم های سینمایی شده است پیش از اینکه کارشناسی باشد بیشترغیرکارشناسی ، سیاسی و جناحی بوده است و به همین دلیل است که فیلم «دلبری» در قبل اکران و به هنگام اکران، دچار هجمه های سیاسی و تبلیغی شده است.

این منتقد با بیان اینکه هجمه به محصولات فرهنگی از نگاه سیاسی غلط است تاکید کرد: این نوع برخوردها فقط موجب اضمحلال فرهنگ ، سینما و هنر خواهد شد و حاصلی جز نابودی ارزشها و دفاع مقدس نخواهد داشت. اگر قراراست در مورد سینما و فیلم صحبت شود باید این کار بدون دخالت مسائل سیاسی و بدون رایزنی مالی  و سفارشی صورت بپذیرد. این درحالی است که در حوزه مدیریت سینمای ایران در حال حاضر برای برون رفت از این وضعیت، هیچگونه امیدی دیده نمی شود چرا که آنان شناختی از سینما ندارند و برای حفظ و موقعیت خودشان مجبوربه بهره گیری از ابزار سیاسی ، مالی و تبلیغی هستند.

کارگردان به لحاظ کاری، حرکتی رو به جلو داشته است

آذین با اشاره به فیلم «دلبری» اظهار داشت: معتقدم تمام حرکت هایی که در مخالفت غیر کارشناسانه با این فیلم چه از زمان ساخت و چه در زمان اکران شده است کاملا مردود و ناجوانمردانه است. چرا که این فیلم یک فیلم ارزشی و قابل احترامی است که حتما کاستی ها و اشکالاتی را هم دارد.

وی معتقد است که کارگردان اثر در طول فعالیت خویش ، حرکتی رو به تکامل داشته که نیازمند حمایت است.

برخی از مخاطبین حاضر در جلسه نیز نظرهای خود را در مورد فیلم با کارگردان درمیان گذاشتند از جمله خانمی که گفت : فیلم علاوه بر محتوا از ساختار خوب و درستی هم برخوردار است اما به نظر من ، همه صحنه های فیلم به لحاظ رنگ و لعاب نورها خیلی سرد و خاکستری بودند و هیچ گرمی در فیلم وجود نداشت که اشکذری درجواب اظهار داشت: ما در فضای خانه بویژه در ده دقیقه اول فیلم شاهد ریتم تند ، شادابی و شوخی اعضای خانواده با همدیگر هستیم.

وی در مورد نشان ندادن جانباز فیلم که مورد سوال یکی دیگر از حاضرین بود یادآور شد: ما سر این موضوع ، مباحث زیادی را با تهیه کننده و برخی از دوستان داشتیم و بعضی ها همان زمان اعتقاد داشتند که ما باید چهره جانباز فیلم را نشان می دادیم اما من معتقد بودم با نشان دادن چهره او ما شاهد هیچ اتفاق تازه ای نخواهیم بود. ضمن اینکه ما از حرفها و دیالوگ های دیگران می توانیم چهره این جانباز را تصور کنیم.علاوه بر اینکه نشان ندادن او به منزله تعمیم دادن وضعیت او به دیگرجانبازان است.

یکی از مخاطب دیگر، فیلم دلبری را به مثابه یک تله تئاتر با یک زمان و یک دکور ثابت ارزیابی کرد.

سعید هاشم زاده با اشاره به عدم تغییر بافت فیلم از نگاه جانباز و خارج از این نگاه گفت: در این فیلم هنگامی که صحنه ها را از نگاه جانباز می بینیم نسبت به زمانی که خارج از این نگاه می بینیم (پی یو وی) هیچ تفاوتی در میزانسن، بافت تصویر، رنگها و گرمی و سردی صحنه ها شاهد نیستیم و این یکی از اشکالات عمده فیلم محسوب می شود.

احمدی مقدم ، فیلمنامه نویسی که در جلسه حضور داشت با بیان اینکه  سال 95 سینمای ایران دراین فیلم دیده نمی شود گفت: کارگردان چند تا از سربزنگاه فیلم را به لحاظ عدم دراماتیزه کردن  فیلم از دست داده است. ضمن اینکه لحظه شهادت جانباز بسیار سرد برگزار می شود. علاوه بر آن نیز دیالوگ ها در سطح نوشته شدند.

قصه فیلم به اندازه بازیگران قدرتمند نیست/ انسجامی در درام دیده نمی شود

مالک سراج بازیگر فیلم های دفاع مقدس که در سالن حضور داشت ضمن تشکر از کارگردان فیلم گفت: متاسفانه فیلم شما قصه ندارد و انسجامی در درام آن دیده نمی شود. این درحالی است که بخش هایی از این فیلم را می شود به راحتی حذف کرد بدون اینکه به قصه لطمه بخورد. کارگردان بازیگران خوبی را برای فیلم خود انتخاب کرده است اما قصه فیلم به اندازه بازیگران قدرتمند نیست.