کد خبر 611102
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶

یکی از بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ و تام کروز و یکی از بهترین فیلم‌هایی که این سال‌ها درباره‌ی ساهی دنیای آینده ساخته شده است. فیلم براساس داستان کوتاهی از کی.دیک به همین نام ساخته شده و داستانش در روزگاری می‌گذرد که بیش از رخ دادن جنایتی،‌ مأموران متوجه آن می‌شوند و ...

گروه فرهنگ و هنر مشرق- فیلیپ کیندرد دیک (به انگلیسی: Philip Kindred Dick)، (زاده ۱۶ دسامبر ۱۹۲۸ - درگذشته ۲ مارس ۱۹۸۲) نویسنده‌ای آمریکایی است که عمدتاً به خطر کارهای علمی-تخیلی خود شهرت دارد. او هم تعداد قابل توجهی داستان بلند و هم تعدادی داستان کوتاه دارد که بسیاری از آنها با توجه به اقتباس‌های سینمایی از شهرت قابل توجهی برخوردارند. علاوه بر ۴۴ رمان به چاپ رسیده، وی(تقریباً) ۱۲۱ داستان کوتاه در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.کی. دیک به نام‌های «ریچارد فیلیپس» (معکوس نام خود) و «جک داولند» هم می‌نوشت.



خودکشی ربات‌ها زیر باران


*اسکنر تاریک نگر/A Scanner Darkly


عجیب‌ترین فیلم ریچارد لینک لیتر و شاید پیچیده‌ترین اقتباس از داستانی از کی.دیک تعریف ماجرای فیلم دشوار است؛ آمریکا در جنگ علیه مواد مخدر شکست خورده و ماده‌ی مخدری در میان مردم دست به دست می‌شود که استفاده از آن توهم‌های عجیب و غریبی را موجب می‌شود. فیلم به شکل دیجیتال فیلمبرداری شد و بعد با روش روتوسکوپی به صورت انیمیشن درآمد. از کیانو ریوز و رابرت داونی جونیوز گرفته تا وودی هارلسون و وینونا رایدر در فیلم بازی می‌کنند.


استیون سودربرگ و جورج کلونی هم جزو حامیان فیلم بودند. نتیجه فیلمی شده است مالیخولیایی و بسیار دشوار که برای درک و لذت بردن از آن باید هر فیلمی را که تا حالا دیده‌اید فراموش کنید و خودتان را به آن بسپارید. فیلم در گیشه موفق نبود اما منتقدان دوستش داشتند؛‌ جی.هوربرمن فیلم را تحسین کرده و آن را هزارتویی فیلیپ  کی.دیکی توصیف کرده است.


*گزارش اقلیت/Minority Report

فرد خاطی را دستگیر می‌کنند. در این بین یک مأمور در مظان اتهام قرار می‌گیرد و باید بی‌گناهی خود را ثابت کند. این فیلم صد میلیون دلاری به فروش 358میلیون دلاری رسید ولی در فصل جوایز چندان خوش ندرخشید.


اسپیلبرگ برای طراحی دنیای آینده‌نگرانه و آخر زمانی فیلم با دانشمندهای بسیاری مشورت کرد و برای همین وقتی فیلم را می بینی حس می‌کنی آینده همینی است که در فیلم دیده می‌شود. سکانس هجوم اندرویدهایی که به شکل عنکوبت هستند و دنبال تام کروز می‌گردند هنوز هم نفس گیر است.



اداره‌ی تعدیل/ The Adjustment Bureau


 این فیلم تریلر با ریتم بسیار سرخوشانه‌ و داستان جذابش به اندازه‌ی هیچ کدام از فیلم‌های این فهرست فلسفی نیست و برعکس خیلی سرگرم کننده ساخته شده و شاید همین موجب موفقیت آن شد. فیلم را جرج نالفی ساخته و مت دیمون و امیلی بلانت نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند. فیلم ماجرای دوید نوریس با بازی دیمون است که به طور اتفاقی زنی را می‌بیند و تلاش او برای دیدن دوباره‌ی زن انگار نظم دنیا را به هم می‌زند و گروهی مأمور به دنبال او می‌افتند. این فیلم 50 میلیون دلاری در گیشه 127 میلیون دلار فروش کرد و نشان داد داستان‌های کی.دیک هنوز هم برای اقتباس سینمایی جذاب و پولساز هستند، فیلم پر از سکانس‌های تعقیب و گریز جذاب است و پایان هالیوودی‌اش هم به دلی می‌نشیند.



یکی از ستون‌های سنمایی علمی – خیالی که براساس رمان آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ ساخته شده است. فیلم ریدلی اسکات در زمان خودش خیلی تحویل گرفته نشد و بعداً که نسخه‌ی کارگردان آن منتشر شد، منتقدان از آن بعنوان یک شاهکار سینمایی صحبت کردند. ماجرای فیلم درباره‌ی گروهی ربات است ک فراری شده‌اند و هریسون فورد در نقش یک مأمور باید آنها را پیش از آن که نظم دنیا بر هم بخورد پیدا کند.

طراحی صحنه‌ی فیلم و موسیقی ونجلس بعداً منبع الهام بسیاری برای ساخت فیلم‌های علمی-خیالی شد. سکانسی که در آن رباتی با بازی روتگر هائور در باران خودکشی می‌کند در تاریخ سینما ماندگار شده است و فضای آخر زمانی فیلم هنوز هراسناک است.

یادآوری کامل / Total Recall




فیلمی به کارگردانی پل ورهوفن و با بازی آرنولد شوارتزنگر در نقش مردی که خاطراتی را به یاد می‌آورد که نمی‌داند سرمنشأ آنها چیست. فیلم پنجاه میلیون دلاری ورهوفن به فروش 261 میلیون دلاری رسید و هر چند به اندازه‌ی اقتباس اسکات فلسفی و عمیق نیست، وقتی چند سال بعد فیلم را با بازی کالین فارل بازسازی کردند، منتقدان بیشتر متوجه شدند که فیلم ورهوفن آن قدرها هم فیلم ساده‌ای نبوده. فیلم به اندازه‌ی دیگر کارهای شوارتزنگر معروف نشد و خیلی‌ها حتی فراموشش کردند اما اگر امروز آن را تماشا کنید، باز هم از فضا سازی آن که دقیقاً‌ از دل داستان کوتاه فیلیپ کی.دیک آمده لذت می‌برید، اما در اندازه‌ی یک فیلم تریلر.