کد خبر 618343
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷

کارگردان فیلم «شهر در دست بچه‌ها» اظهار داشت: فیلم «12 صندلی» زیر شاخه ژانر ساتیر قرار دارد که دارای مفهوم «طنز گزنده» است. ما در مدل ساختاری این فیلم نباید به دنبال صحنه های کمدی باشیم چون وجود ندارد.

به گزارش مشرق، شامگاه بیست و چهارم مرداد ماه، سالن اسوه میزبان کارگردان فیلم « 12 صندلی» اسماعیل براری ، آزاده مهدیزاده و فرزاد دزدمه بازیگران فیلم و جبار آذین منتقد سینمایی بود تا با حضور تماشاگران انبوهی که برای دیدن این فیلم به سالن اسوه آمده بودند به دلیل کثرت جمعیت از سالن اصلی اسوه بهره مند شوند.

اسماعیل براری کارگردان «12 صندلی» با بیان اینکه این فیلم در قالب طنز و کمدی قرار دارد گفت: متاسفانه در سینمای ایران به طور اسرارآمیزی فیلم های طنز و کمدی ، جدی گرفته نمی شوند! در حالی که در دنیا اینگونه نیست و بسیاری از آثار کلاسیک  سینمای جهان  آثار طنز هستند.

این فیلمساز کشورمان ادامه داد: فیلم «12 صندلی» از یک اثر کهنسال که حدود 88 سال قدمت دارد و توسط دو نویسنده روسی نوشته شده اقتباس شده است و تاکنون این اثربارها و بارها از سوی هنرمندان دیگر کشورها ساخته شده به گونه ای که درحال حاضر حدود 18 بار اقتباس جهانی داشته است. حتی در دومین اقتباس این اثر، اورسن ولز نیز بازی کرده است.

براری تصریح کرد: تمام ماجرای ساخت 12 صندلی به یک خاطره برمی گردد مبنی براینکه یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما چرا در مورد ماشین پیکان فیلمی نمی سازید؟ چرا که به اعتقاد او عجیب ترین اتفاق ممکن، پیکانی بود که ایرانیان با آن زندگی می کردند در حالی که هیچ تناسبی با جامعه روز و قرن بیستم نداشت. این درحالی است که پیکان نمونه روشنی از طنز بزرگ اقتصادی صنعتی و اجتماعی بود.

وی گفت: در حالی که ما در ایران، فیلمنامه های تالیفی را بیشتر اهمیت می دهیم اما در دنیا ، فیلمنامه های اقتباسی در سطح بالاتری از اهمیت قرار دارند و به همین جهت ما شروع به کالبد شناسی رمان 12 صندلی کردیم و تلاش داشتیم این رمان را در قالب داستان ایرانی تعریف کنیم و چراهای مهم ملی را نیز مطرح سازیم.

آزاده مهدی زاده بازیگر فیلم «12 صندلی» نیز در این برنامه گفت: امیدوارم مخاطبین با فیلم ارتباط برقرار کرده باشند این درحالی است که من تمام تلاش خودم را برای بهتر بازی کردن در این فیلم انجام دادم اما متاسفانه فیلم چند سال توقیف بود. هرچند که من چند فیلم توقیفی دیگر هم دارم که این فیلم ها هیچگاه نتوانستند در ایام خودشان اکران شوند.

این بازیگر با بیان اینکه امیدوارم بازی من را تنها با دیدن فیلم 12 صندلی قضاوت نکنند یادآور شد: ما به هنگام تولید این فیلم ، امکانات زیادی در دسترس نداشتیم ولی امیدوارم مردم فیلم 12 صندلی را  دوست داشته باشند و این فیلم ،اکران خوبی را پیش رو داشته باشد.

فرزاد دزدمه بازیگر دیگر این فیلم نیز با گلایه از توقیف این فیلم اظهار داشت: خیلی وقت ها فکر می کنم که ما چوب چه چیزی را خوردیم که فیلم توقیف شده است؟ در حالی که فیلم به یکسری واقعیت ها پرداخته و امیدوارم این فیلم به قول آقای براری، عاقبت به خیر شود.

جبارآذین منتقد سینمایی هم در مورد فیلم سینمایی «12 صندلی » یادآور شد: خوشحالم که این فیلم از جمله آثاری است که به صورت مستقل ساخته شده است چرا که در سینمای آشفته ایران ، فیلمسازانی وجود دارند که بدون استفاده از کمک های دولتی اقدام به فیلمسازی می کنند و 12 صندلی یکی از این فیلم هاست.

 

باید آثاری همچون «12 صندلی» بیشتر تولید شود

این منتقد سینمایی در مورد توقیف این فیلم اظهار داشت : گفته شده این فیلم چیزی داشته که موجب می شده به جمهوری اسلامی لطمه وارد شود! درحالی که نه تنها چیزی نداشته که به جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند بلکه از جمله آثاری است که امیدواریم شاهد تولید بیشتر این نوع آثار باشیم.

وی با بیان اینکه تمام آثاری که در مورد انقلاب ساخته شدند به اندازه تعداد انگشتان دو دست نیست تصریح کرد: حال که فیلمسازی پیدا شده که با همه مشکلاتی که سر راه تولید وجود داشته ، دست به تولید اثری زده که موضوع آن به مسائل روز جامعه وانقلاب می پردازد لذا این فیلم نیاز به حمایت دارد تا این نوع فیلمسازان کارشان را رونق ببخشند و من خوشحالم که 12 صندلی قرار است اکران شود.

به گفته آذین ، فیلم 12 صندلی اگر چه جزو آثار شاخص سینمای ایران محسوب نمی شود اما جزو فیلم های سالم و تماشایی خواهد بود.

این منتقد سینمایی تاکید کرد: این فیلم یک فیلم طنز سیاسی – اجتماعی است که درونمایه انقلاب را منعکس می کند اما این انتظار را از این فیلم نباید داشته باشیم که 12 صندلی، چیز عجیب و غریبی داشته باشد که عامل اصلی توقیف آن شده باشد.

اسماعیل براری گفت: من برای توقیف این فیلم هیچ دلیلی نمی بینم چرا که این فیلم را به درستی ساختم و 5 سال از زندگی خودم را پای آن گذاشتم تا یک پلان از آن حذف نشود که نشد.

وی ادامه داد: هنگامی که در دولت قبلی با معاونت سینمایی در مورد مساله توقیف فیلم ملاقات کردم دی وی دی از پلان های حذف شده فیلم به همراه داشتم و ایشان پرسید شما فیلم اصلاح شده را آوردید؟ گفتم من پلان های اصلاحیه ها را آوردم و می خواهم این ها را ببیند و قضاوت کنید آیا این ها قرار است جمهوری اسلامی را به زیر سوال ببرد؟

12 صندلی کمدی بزن و بکوب نیست 

کارگردان فیلم « شهر در دست بچه ها» اظهار داشت: فیلم 12 صندلی در زیر شاخه ژانر ساتیر قرار دارد که دارای مفهوم «طنز گزنده» است. ما درمدل ساختاری این فیلم نباید به دنبال صحنه های کمدی باشیم چون وجود ندارد چرا که این 12 صندلی، فیلم کمدی بزن و بکوب نیست بلکه دارای کمدی موقعیت است.

فرزاد دزدمه در ادامه گفت : وقتی که ما فیلمی را توقیف می کنیم تنها به فیلمساز و تهیه کننده لطمه نمی زنیم بلکه به چرخه تولید فیلمسازی و بدنه سینما لطمه می زنیم چرا که برخی از کسانی که همان زمان می خواستند وارد حوزه سرمایه گذاری فیلم شوند با دیدن فیلم های توقیفی پا پس کشیدند.

آذین با اشاره به فیلم اجاره نشین که اسماعیل براری به آن اشاره کرد یادآور شد: این فیلم یک فیلم شاخص و مهم سینمای ایران است و امیدوارم آقای براری قصد مقایسه 12 صندلی را با این فیلم نداشته باشد.

براری در پاسخ گفت: هنگامی که اجاره نشین ها ساخته شد؛ سالها منتقدین سینما به آن توجه نکردند چون کدهای آن را نفهمیدند. ضمن اینکه اجاره نشین ها یک کمدی بزن و بکوب نبود و به همین دلیل ،اجاره نشین ها مهجورماند و بعد از نمایش ، تازه شناخته و کشف گردید.


منبع: فارس