مسچی در این نشست گفته است: «به جای پرداختن به آمار و ارقام خام، به نظرم استناد به شاخصهای معین که از این آمار به دست آمده باشد امکان مقایسه و ارزیابی را برای ما فراهم میکند.حدودا با ۱۴ یا ۱۵ شاخص سر و کار داریم که اولین شاخص، تعداد بیننده است که به شکل سالانه ارائه میشود.»
مهمترین بخشهای آمار ارائه شده توسط مسچی را مرور میکنیم:
- بالاترین تعداد بیننده در دنیا به مربوط به کشور هند است که سینمای آن در سال گذشته دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون فروش بلیط داشته است. سینمای ما اما در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیننده داشت که پیشبینی میشود تا پایان امسال به ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برسد.
- رقم فروش سینماها در آمریکا بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار و چین ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بوده است. این در حالی است که فروش کل سینمای ایران در سال ۹۴ حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است و احتمالاً تا پایان امسال با توجه به استقبال مخاطبان از فیلمها، به ۶۰ میلیون دلار میرسد.
- هر شهروند آمریکایی در سال 3.7 مرتبه به سینما میرود اما در سال ۹۴ هر ایرانی ۰٫۲ مرتبه به سینما رفته است؛ یعی شهروندان ما بطور میانگین هر پنج سال یکبار به سینما میروند! این رقم با رشد خوبی که امسال داشته احتمالاً به نیم دفعه در سال میرسد.
- هزینه هر شهروند برای سینما رفتن هم فاکتور مهمی است، این که هر شهروند در سال بطور متوسط چقدر برای سینما رفتن پول میدهد. این رقم با تقسیم فروش کل بر تعداد جمعیت به دست میآید. در آمریکا هر شهروند ۳۲ دلار در سال و در ایران حدود ۰٫۳ دلار در سال برای سینما خرج میکند که احتمالاً تا آخر سال به ۰٫۸ دلار میرسد.
- قیمت بلیت سینما در ایران ۱٫۷ دلار است در حالی که در انگلستان به ۱۱ دلار میرسد. از طرفی در انگلستان در سال ۲۲۰ بلیت برای هر صندلی سینمای فروخته میشود و در ایران پارسال ۱۵۹ بلیت بود که رقم قابل توجهی است.
- پردیس سینمایی کورش با ۱۱ سالن و دوهزار و ۵۲۰ صندلی، پرفروشترین سینمای کشور است و بعد از کورش، پردیس آزادی، پردیس ملت و پردیس هویزه مشهد قرار دارند. نکته جالب این است که به نظر میرسد عمر سینماهای تک سالنه به پایان رسیده باشد و اولین سینمای تک سالن در این رده بندی در رتبه هفدهم قرار دارد.
- ۵۰ درصد از فروش سینمای ایران در سال ۹۴ متعلق به پنج سینماست و ۵۰ سینما بیش از ۹۰ درصد گردش سینمای ما را به خود اختصاص میدهند. یعنی از حدود ۲۵۰ سالن سینمای ایران، ۲۰۰ سالن چیزی کمتر از ۱۰ درصد گردش مالی کل را در اختیار دارند.
- سینمای کوروش در چهار ماه گذشته فروش ماهانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، پردیس آزادی با یک و نیم میلیارد تومان، پردیس ملت با ۹۳۲ میلیون، پردیس هویزه مشهد با ۹۳۱ میلیون و پردیس زندگی نیز ۶۳۷ میلیون متوسط فروش ماهانه داشتهاند.
در ادامه این نشست،علیرضا داوودنژاد در واکنش به حرفهای مسچی تحلیلی از آمارها ارائه داد: «نكته مهم اين است كه از كل فروش هر فيلم بالاى نود و سه درصد، متعلق به كمتر از ١٠٠ سالن و كمتر از هفت درصد، متعلق به بيش از ٣٠٠ سالن است. و باز نكته قابل توجه اينكه اين بالاى نود در صد فروش هرفيلم ايرانى متعلق به سيزده شهر كشور است. يعنى نود در صد مخاطبان فيلمهاى ايرانى متعلق به سيزده شهر كشور هستند و بقيه شهرهاى مملكت شامل كم تر از ده در صد مخاطبانى است كه به تماشاى فيلمهاى ما مىروند.
جالبتر اين است كه از اين نود در صد فروشى كه متعلق به سيزده شهر كشور است، حدود هفتاد درصد آن متعلق به پايتخت يعنى تهران است. خیلی جالبتر اين كه سى در صد از فروش كل ايران متعلق به سه مجتمع سينمايى است كه شناسايى وجوه مختلف اين سه مجتمع و اصولاً بررسى دقيقتر مجتمعهاى سينمايى موجود درسهاى فراوانى دارد و قابل فهم است كه چرا عدهاى نمىخواهند ما اين درسها را بياموزيم. چرا علاقهاى به تحقيق و بررسى و تحليل و كار علمى وجود ندارد و از اين گونه فعاليتها استقبال نمىشود و در اصناف ما جز صداى لالايى به گوش نمىرسد!»