وی افزود: از پیام رئیس جمهور که دو بار هم پیام تبریک دادند تشکر میکنم. از پیام رئیس قوه مقننه و از همه از جمله رسانهها نیز تشکر می کنم. همچنین رسانه ملی به خوبی مسابقات را پوشش داد، حتی رشتههایی که ما در آن نبودیم. تمام رسانهها حتی آنهایی که در تهران بودند به ما لطف کردند، هر چند شرایط رسانه مانند چهار سال پیش نیست و شبکههای اجتماعی کمک کرده اما به هر حال شرایط رسانهای خوب بود. همواره گفتهام رسانهها برای ورزش فرصت هستند و هر مدیر ورزشی باید از این فرصت استفاده کند و ما آن را تهدید نمیدانیم، حتی اگر انتقادی باشد که آن را به حق ندانیم، باید به آن احترام گذاشت. چون رسانه با ورزشکار، مربی، مدیر، فدراسیون و مجموعا بدنه ورزش ارتباط دارد.
رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه خاطرنشان کرد: المپیک با همه افت و خیزش تمام شد و آنچه اهمیت دارد، تجربیات این المپیک و قبلیهاست. ما در بحث مدیریت، مدیریت دانش داریم که این یعنی از تجربیات گذشته استفاده کرده و اطلاعات جمعآوری شود که آیندگان استفاده کنند. به طور مثال در المپیک لندت، پکن، آتن و ... چه گذشت که باید اینها مکتوب شود و از تجارب که به راحتی به دست نمی آید، استفاده کرد. حتی در بخش رسانهای هم باید اطلاعات جمع آوری شود. ما بعد از بازیهای آسیایی کارها را برای اعزام ورزشکاران به المپیک برنامهریزی کردیم. ستاد بازیها در وزارت ورزش و ... تشکیل شد تا در دو بخش برنامهریزی و انجام شود. بخش اول کسب سهمیه بود که تعداد زیادی ورزشکار داشته باشیم و سپس نتایج خوبی بگیریم.
هاشمی یادآور شد: ما بعد از بازیهای آسیایی فعالیتهای مربوط به اعزام کاروان و کسب سهمیه را آغاز و نشستهای لازم برگزار کردیم. ستاد عالی بازیها تشکیل شد. اول بحث کسب سهمیه بود و بعد حضور کاروان در بازیها بود که برای آن چهار مرحله توسط سازمان نظارت بر تیمهای ملی برنامهریزی شد. اول برنامهریزی برای 239 فعالیت قبل و حین اعزام است. دوم سازماندهی بود و سوم کنترل و نظارت در کسب سهمیه و اعزام بود و مرحله چهارم ارزیابی است که در آن حضور داریم.
وی افزود: ارزیابی از منظر حمایت های کمیته و وزارت و فدراسبون ها از ورزشکاران است. ارزیابی فرهنگی نیز قابل توجه است. کارهایی انجام شد که کاروان ما هیچ مشکلی در جریان مسابقات نداشت. مجموعه ارزیابیها در هیئت اجرایی کمیته مورد بررسی قرار میگیرد و به فراخور موضوع تک تک فدراسیونها در خصوص ارزیابیها توضیح خواهند داد. فدراسیونها نیز باید ارزیابی خود را ارائه کنند. ممکن است فدراسیونی شانس مدال نداشته ولی باید نتایج را توضیح دهد و تنها نباید بر رشتههایی که شانس مدال داشتند اما در کسب مدال ناکام بودند توجه کرد. ارزیابی نهایی هم در هیئت اجرایی صورت میگیرد. 6 ماه قبل از بازیها موجهای منفی زیادی بود که این المپیک با مشکل رو به رو خودهد بود. بحران امینیتی و سیاسی برزیل و عدم آمادگی زیرساخت ها و ویروس زیکا از این موضوعات بود.رئیس کمیته ملی المپیک ادامه دارد: 54 درصد مدالها به مردان رسید و 46 درصد مدالها برای بانوان بود. مدالآوری بانوان به گونهای است که این یک مدال علیزاده را میتوان به مدال بیشتری ارتقا دهند. بخش بانوان نیاز به حمایت بیشتری دارند. 21 درصد کل مدالهای المپیک سهم آسیا بوده است و اروپا با 42 درصد بیشترین مدال گرفته است. 47 درصد مدالهای آسیا یعنی 96 مدال مربوط به بانوان بوده و 112 مدال مربوط به مردان بوده که 7 مدال سهم ما بوده است. 24 کشور آسیایی موفق به کسب مدال نشدند. 81 درصد مدالهای آسیا مربوط به چین، ژاپن، کره قزاقستان ایران و ازبکستان بوده است. در میان 30 کشور اول 7 کشور از قاره آمریکا، 13 تا از اروپا و 6 کشور از آسیا و 2 کشور از اقیانوسیه هستند. 64 سهمیه در 14 رشته داشتیم و 63 ورزشکار در المپیک حاضر شوند. به لحاظ تعداد سهمیه بهترین عملکرد را داشتیم. مجموع مدالها 8 مدال 3 طلا، یک نقره و 4 برنز بود.
هاشمی با اشاره به مدالآوری علیزاده گفت: شاید مدال کیمیا علیزاده برنز بود اما آن مدال اندازه یک مدال طلا ارزش داشت و بازتاب جهانی خوبی داشت و بانوان ایرانی را به خودباوری رساند. طلای حسن یزدانی به آن شکلی که گرفت بسیار ارزشمند بود. کشتی آزاد بعد از 16 سال مدال طلا گرفت و یک جوان این مدال را گرفت. وزن اصلی یزدانی یک وزن کمتر بود و چون المپیکی نبود او را آماده کردند تا در وزن بالاتری شرکت کند و در نهایت با مدال طلا به کار خود پایان داد. موفقیت شمشیربازی هم کمتر در ارزیابیها مورد توجه بود. حق عابدینی مدال نقره بود. در المپیکها رکورد زدن ارزش زیادی دارد. کیانوش رکوردهای خوبی زد و بهداد هم در یکضرب رکورد جهان را شکست که البته همین موضوع فدراسیون جهانی را شکست داد. حضور والیبال در مرحله دوم و تفتیان در نیمهنهایی دوومیدانی ارزشمند بود.
او با اشاره به اظهارات نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورش مبنی بر پاسخگو نبودن خودش تاکید کرد: از این حرف ایشان تعجب میکنم. اتفاقا در ریو و بعد از شام با خبرنگاران صحبت کردم و نشست خبری گذاشتم. بلافاصله بعد از بازگشت از المپیک هم در گفت وگوی ویژه خبری حاضر شدم، حتی اعلام کردم کاراته که در المپیک 2020 حضور دارد و مدالآور است باید وضعیت فدراسیونش مشخص شود. ما که در انتخاب رئیس فدراسیون و غیره نقشی نداریم اما این پیشنهاد را هم دادیم.
وی در مورد عملکرد تیم ملی تکواندو و بحث درگیری لفظیاش با پولادگر اظهار داشت: در مورد تکواندو نباید یکجانبه ارزیابی کرد. در بخش خانمها عملکرد بسیار خوب بود اما در بخش مردان توقعات برآورده نشد. امیدواریم علتها بررسی شود. درگیری لفظی با پولادگر نداشتم. روسای فدراسیونهای ما همیشه قابل احترام و به روحیات ما هم درگیری نمیخورد. همیشه تعامل خوبی با فدراسیونها داشتیم.
رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از صحبتهایش خاطرنشان کرد: به طور کلی عملکرد ورزشکاران بسیار خوب بود و این نتیجه بعد از المپیک 2012 لندن دومین کاروان بود. در لندن، چین 38 مدال و در این دوره 26 مدال گرفت و 12 مدال کاهش داشت. در مجموع در لندن 88 مدال و در ریو 70 مدال گرفت در حالی که ورزشکار بیشتری داشت. کره جنوبی در لندن 28 مدال و در ریو 21 مدال کسب کرد. قزاقستان در دوره قبل 7 طلا و در این دوره 3 طلا گرفت. این نشان میدهد که در این دوره اتفاقات جدید افتاده است. اگر 4 طلای دوره قبل را میگرفتیم در بهتربن حالت بیستویکم میشدیم در حالی که در دوره قبل با 4 طلا هجدهم شدیم. کشور و انقلاب ما فرهنگی بوده است و در این دوره سعی شد بدون کوچکترین مشکلی کاروان حضور داشته باشد. در بخش بانوان اتفاقات خوبی افتاد. کیمیا مدال خود را تقدیم به شهید گمنام و دو تن از ورزشکاران مدال را به آستان قدس و شهدای مدافع حرم تقدیم کردند.
هاشمی در مورد عضویت رسول خادم در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی عنوان کرد: برای قرار گرفتن در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی 3 جلسه در مقر فدراسیون جهانی، تهران و ریو داشتیم و با زحمات خود خادم وی با بیشترین رای انتخاب شد. قرار گرفتن او در این پست افتخاری برای کشتی است. ظرفیت مدالآوری ما محدود است و باید توجه خوبی به کشتی شود.
وی در خصوص حمایت مالی گفت: یکسری کمکهای مالی برای کسب سهمیه بوده که در دو بخش است و وزارت ورزش هم نقش داشته و بخش دیگر هزینه اعزام کاروان است. بحث رشتههای پرمدال را به عنوان ضعف مطرح کردم. ما سهمی از رشتههای پر مدال نداشتیم. کمیته ملی المپیک نمیتواند در این خصوص نقشی داشته باشد. حتی در سیاستگذاری هم نمیتوانیم کاری کنیم. برای موفقیت رشتههای پر مدال باید نظاممندی داشته باشیم. یکی از رشتههای پر مدال شناست اما اگر دست شما را ببندند، مگر میشود مدال گرفت. ما چند استخر داریم و چند استخر در اختیار رشته قهرمانی است؟ استخرها تبدبل به محل درآمدزایی شده است. باید به بخش خصوصی بدهند که بخش خصوصی هم به فکر درآمدزایی است. چطور میتوان در این شرایط مدال کسب کرد؟ اگر ما شنا در مدارس را اجباری کردیم، ایده مایکل فلپس بود. فلپس بیش فعال بوده و بیسبال هم دوست داشته اما پزشک گفته باید برای بیش فعالی به شنا برود. او معلم ورزشی دارد که شنا دوست نداشته اما چون در مدرسه اجباری بوده بالا آمده و مدال کسب کرده است. الان این طرح در آموزش پرورش مطرح شده اما اجرایی نمیشود. در ژیمناستیک که پر مدال است، موضوع را در مدارس مطرح کردیم که این اتفاق رخ نداده است. باید کمیتهای تشکیل شود تا رشتههای پر مدال را فعال کنیم و نمایندهای هم از وزارت ورزش می آید.
رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص بررسی عملکرد فدراسیونها نیز گفت: ما فدراسیون ها را بازخواست نمیکنیم. بازخواست کننده مجمع است که از هیئتها، مربیان، ورزشکاران و ... عضو هستند. باید به آنها بگوییم که بازخواست کنند. ضمن اینکه باید به اختیارات فدراسیونها اضافه شود. نتیجه عملکرد کاروان به نتیجه عملکرد تک تک رشتهها بستگی دارد. اگر یک رشته مدال نگیرد، در آن رشته باید علل و عوامل آن بررسی شود. توقع ما بالاتر بوده و این ایدهآل ما نبوده است. پیشبینی 12 مدال برای این کاروان بود. شاید به آن ایدهآل نرسیده باشیم و نباید نسبت به بخشهایی که مدال نگرفتند، بیتفادت بود. کمیته ملی المپیک هر کاری که باید برای موفقیت کاروان انجام داد. در موفقیت یک رشته عوامل زیادی دخیل است. در موضوعات فنی فدراسیونها دخالت نکرده و نمیکنیم. اگر فدراسیونی را یافتید که در جا به جاییهای آن، کمیته دخیل بوده است، بگویید. باید همه نقاط ضعف و قوت بررسی شود.
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره سهم فدراسیونها از بودجهای که گرفتند اما در حد خودشان ظاهر نشدند و پرداخت پاداش به ورزشکارانی که مدال نگرفتند اما به خاطر پدیده شدن و ناداوری پاداش میگیرند و توجه به این موضوع که اگر این طور است تفتیان هم پاداش بگیرد، تصریح کرد: اینکه بگوییم هزینه زیاد بوده، نبوده است. حداقل هزینه را داشتیم و کشورهای عربی در یک رشته اندازه کل بودجه ما و وزارت ورزش هزینه کردند. ما در رشتههایی که شانس داشتیم هزینه کردیم و اعتبارات تقسیم شد که بین مدال آوران و امید مدال و صرف حضور بودجه را تقسیم کردیم. بودجه زیادی نداشتیم و باید بگویم بعد از بازگشت به فدراسیون های غیر المپیکی هم پرداخت داشتیم. فدراسیونها قبل از پایان 6 ماه سال 50 درصد بودجه را گرفتهاند. در بحث پاداشها هم ما فقط پای سکو پاداش دادیم و بقیه پاداشها در اختیار ما نبود.
وی در خصوص محقق نشدن وعدههای برخی فدراسیونها گفت: کمیته ملی المپیک در شرایط بازخواست از فدراسیونها نیست و عوامل را بررسی میکند. بهترین بازخواست کننده مجمع فدراسیونها است و آنها باید حرف آخر را بزنند. نقش مجامع باید پرررنگ باشد. ورود وزارت و کمیته صرفا مقطعی مشکلات را حل می کند. در بحث هزینهها باید گفت حداقل هزینه انجام شده است. ما در فعالیت محوری هزینه کردیم. فدراسیونی 10 اعزام داشته و بر اساس نیازهای آن اعزام پرداخت شده است. فعالیتهای ما هم در خصوص المپیک و بازیهای آسیایی بوده و فدراسیون به فراخور جایگاه و شانس مدال و کسب سهمیه بوده است. مثلا در وزنه برداری گفتند هالتر یا تخته نداریم خریداری کردیم. ما که در مسائل فنی، فشار تمرینات یا شورای فنی کشتی دخالت نداشتیم. این ادعا صحت ندارد.
رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص توجه به رشتههای غیرالمپیکی نیز تصریح کرد: بلافاصله بعد از برگشت پرداخت به فدراسیونهای المپیکی داشتیم و همه فدراسیون ها 50 درصد بودجه را گرفتهاند و برای در حضور بازیهای ساحلی بودجه داشتهایم.
وی در خصوص حواشی والیبال و غیبت برخی از والیبالیستها در رژه و اینکه گفته شده با کمیته اختلاف داشتند، خاطرنشان کرد: هیچ اختلافی نبوده و خود دوستان اظهار پشیمانی کردند. حضور در رژه اختیاری است و خودشان نخواستند. بهتر بود میآمدند ولی نخواستند. وقتی خودشان پشیمان هستند، بهتر است صحبت نشود. من اعتقاد ندارم فدراسیونها باید زیر نظر کمیته باشند، بلکه باید مستقل باشند. باید اختیار بیشتری داشته باشند و در نهایت پاسخگو باشند. بهترین فرمول استقلال آنها است. اگر زیر نظر وزارت نباشند و زیر نظر کمیته باشند تنها محل آنها فرق کرده است. باید اختیارات در مجامع فدراسیونها و به طبع آن در هیئت های استانی باشد و برنامهریزی کنند و ماحصل برنامه در استانها معرفی ورزشکار ملیپوش در استانها باشد.