به گزارش مشرق، کتاب «انسان 250 ساله» سلسله مباحثی از مقام معظم رهبری که در زمینه تاریخ اهلبیت(ع) صورت گرفته است. رهبر معظم انقلاب زندگی سیاسی ائمه اطهار(ع) را خط ممتدی میدانند که در طول 250 سال(از زمان رحلت پیامبر اسلام تا آغاز غیبت صغری) ادامه داشته است. ایشان میفرماید «زندگى ائمه(ع) را که 250 سال طول کشیده، زندگى یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان دویستوپنجاه ساله؛ از هم جدا نیستند «کلّهم نورٌ واحد» هر کدام از اینها که یک حرفى زدند این حرف در حقیقت از زبان آن دیگران هم هست.
هر کدام از اینها که یک کارى انجام دادهاند، این در حقیقت کار آن دیگران هم هست. یک انسانى که دویستوپنجاه سال گویى عمر کرده است. تمام کارهاى ائمه در طول این 250 سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت، و با تاکتیکهاى مختلف است (64/3/21)
به مناسبت روز عید سعید غدیر بخشهایی از سخنان مقام معظم رهبری از کتاب «انسان 250 ساله» درباره تبیین ماجرای غدیر منتشر میشود.
حادثه غدیر خم یک حادثه بسیار مهم و تعیین کننده تاریخ اسلام است که این اعلام هم امر الهی است و هم از سوی پیامبر اکرم (ص) است و ارزش تقوا را به عنوان برترین ارزش اسلامی باز تکرار کردند و تصریح کردند که هیچ کس بر هیچ کس دیگر جز به برکت تقوا و پرهیزگاری ترجیحی ندارد و همه مسلمین موظفند به زمامداران اسلامی نظرات خیرخواهانه ی خودشان را بیان کنند و اعلان کنند.
پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین اصول کافی، ج 1، ص 410 میفرمایند: من وقتی از میان شما رفتم، دو چیز گران بها در میان شما میگذارم (کتاب الله و عترتی) قرآن را و عترتم را. و بعد دو انگشت سبابه را کنار هم قرار دادند و فرمودند: آن دو مثل این دو هستند، که دو انگشت سبابه هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.
و آن بعدی که مورد نظر من است- بعد بین المللی اسلامی وب ین الفرق اسلامی که مخصوص شیعه نیست- این است که اگر فرض کنیم که پیغمبر (ص) در این اعلان، که حتماً این اعلام انجام گرفته و این جمله از زبان پیغمبر (ص) صادر شده، اگر فرض کنیم نمیخواست رسول خدا حکومت بلافصل امیرالمومنین علیهالسلام را بیان کند، حداقل این بود که میخواست سؤالات و پیوند و رابطه عمیق مسلمین با امیرالمومنین علیهالسلام و با عترت خود را در این بیان استقرار فرمود که در حدیث ثقلین در سخنرانی بنی و غدیر خم آن را تصریح کردند و در واقعه غدیر قصد دارند یک نمونه کامل از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذدیرش اسلام را ارائه بدهند بر مردم و به همه نسلهای آینده و آن شخصیتی که همه مسلمانها او را به عنوان جانشین پیغمبر (ص) قبول دارند باید برای همه مسلمانها به عنوان یک الگوف یک مسطوره کامل از انسان اسلامی، جاودانه بماند و پیوند میان او و میان مسلمانان باید تا ابد به عنوان یک رابطه فکری، رابطه اعتقادی، رابطه عاطفی، رابطه عملی باقی بماند.
امیرالمومنین علیهالسلام با این دیدگاه دیگر فقط متعلق به شیعیان نیست متعلق به همه مسلمانهاست و مخصوص امیرالمومنین علیهالسلام هم نیست، بلکه عترت و خاندان پیغمبر (ص) و ائمه علیهمالسلام شیعه که اولاد امیرالمومنین (علیه اسلام) هستند آنها هم، چون که مشمول عترت هستند، آنها هم همواره به عنوان نمونه کامل انسان اسلامی در دیدگاه مسلمانها باید باقی بمانند، این یک نکته است. امروز همه مسلمانها احتیاج دارند که از معارف اسلامی که از طریق اهلبیت علیهمالسلام و پیغمبر (ص) میرسد استفاده کنند، فرق نمیکند که معتقد باشند به امامت امیرالمومنین علیهالسلام و امامت اولاد او یا معتمد نباشند.
البته شیعه عقیده حق و متضاد قطعی از این حدیث را خلافت بلافصل میداند و به او معتقد و پایبند است. آنهایی که به این عقیده پایبند نیستند، یعنی برادران اهل سنت. ارتباط و پیوند فکری و عقلانی و اعتقادی و عاطفی خودشان را از خاندان پیغمبر (ص) و از امیر المومنین (علیه اسلام) باید قطع نکنند. لذا مسئله غدیر، بعد ایجاد پیوند میان علی ابن ابی طالب علیهالسلام و عترت پیغمبر (ص) با آحاد مسلمانهاست، حال همه مسلمانهاست. مسئله غدیر یک مسئله تاریخی صرف نیست: نشانهای از جامعیت اسلام است.
برای پاک کردن رسوبات جاهلی از اعمال این جامعه و مستقیم نگه داشتن خطه هدایت اسلامی بعد از ده سال زمان پیغمبر (ص)، یک تدبیری لازم است و اگر این تدبیر انجام نمی شد، کار ناتمام بود. اینکه خداوند در آیه 3 سوره مبارکه مانده میفرمایند «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی: تصریح به همین معناست که این نعمت. نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعه بشریت- آن وقتی تمام و کامل میشد که نقشه ی راه، برای بعد از پیغمبر (ص) هم معین باشد. این هدایت الهی بود، دستور الهی بود، نصب الهی بود؛ یعنی نشان دهنده جامعیت اسلام و نگاه به آینده و آن چیزی که در هدایت و زعامت و ریاست امت اسلامی شرط است، همان چیزی که شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام مظهر آنهاست، یعنی تقوا، تدین، پایبندی مطلق به دین، ملاحظه غیر خدا و نیز راه حق را نکردن، بی پروا در راه خدا حرکت کردن، برخورداری از علم، برخورداری از عقل و تدبیر، بر خورداری از قدرت عزم و اراده، این یک عمل واقعی و در عین حال نمادین است و غدیر این چنین حقیقی است که زمامت و رهبری اسلامی در طول زمانها را مشخص کند و در این حال نماد همه خوبیها در علی بن ابی طالب امیر مومنان، امیر بیان نمود و تجلی میکند.