غلامعلی طاهری که پرتره‌های زیادی از شهدا ثبت کرده در حالیکه این روزها مشغول پرتره‌نگاری شخصیت‌های هنری و فرهنگی است معتقدست درباره نگهداری آثار هنری ثبت‌شده از شهدا سهل‌انگاری شده است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - غلامعلی طاهری نقاش و استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران که یکی از هنرمندان نقاشی است که در سال‌های دفاع مقدس پرتره شهدای بسیاری را روی بوم ماندگار کرده است درباره آن روزها و خلق این آثار به خبرنگار مهر گفت: جوانان ما در آن روزگار با کمترین امکانات به جبهه ها می رفتند و از کشور دفاع می کردند و دیدن تصویر شهادتشان برای من بسیار تلخ بود. گرچه برای آنها شهادت نعمت بود ولی من با دیدن این شرایط به سمت نقاشی از شهدا کشیده شدم و به جرات می توانم بگویم درصد بسیار بالایی از باور همه ما به آرمان‌های انقلاب اسلامی به خاطر همین شهدا ماندگار شد که برای حفظ تمامیت ارضی و پاسداری از دیدن و کشور به جبهه ها رفتند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۰ تا پایان دفاع مقدس تعدادی پرتره از شهدا کشیده که این پرتره ها تاثیر زیادی در کار و روحیه‌اش گذاشته است، ادامه داد: در همان روزگار احساسم این بود که باید به شکل ویژه ای در عرصه هنرهای تجسمی به این برهه از تاریخ معاصرمان پرداخته شود و این اتفاق نیز افتاد، اما متاسفانه در ادامه همانگونه که در برخی عرصه ها دچار کوتاهی شدیم در این عرصه نیز کوتاهی هایی صورت گرفت.

این هنرمند نقاش در پاسخ به اینکه چه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، تاکید کرد: موزه ای که به تمام معنا برای شهدا ساخته شده و باید موزه ای استاندارد برای آثار انقلاب و دفاع مقدس باشد در حال حاضر آثار را در شرایط نامطلوبی نگهداری می کند که عمده آثار من نیز در همین موزه است. ضمن اینکه این آثار باید نمایش دائمی داشته باشند و مدام در معرض دید باشند تا صاحبنظران و پژوهشگران بتوانند هر وقت اراده کردند برای پژوهش به این آثار دسترسی داشته باشند اما اینگونه نیست.

طاهری با انتقاد از اینکه در کشور ما موزه‌داری و نگهداری آثار موزه ای در شرایط استاندار صورت نمی گیرد، بیان کرد: در آن دوران علاوه بر اینکه هنرمندان زیادی به ثبت آثار مربوط به دفاع مقدس و شهدا پرداختند باید بگویم یک دوران طلایی برای پرتره نگاری در کشور رقم خورد اما این آثار که می تواند محل تحقیق بسیار باشد در انبارها نگهداری می شود و موزه داری ما در حد انبارداری است در حالیکه یک موزه باید پویا و دینامیک باشد.

تضاد انسان موضوع نمایشگاه دوم

طاهری در پایان درباره مجموعه دومی که کندتر از مجموعه اولی جلو می رود اما با جدیت روی آن در حال کار کردن است نیز گفت: برای من همیشه انسان سوژه جذابی بوده است. امروزه نکته ای که دغدغه من شده است تضادی است که در انسان ها و جامعه می بینم. در واقع مجموعه ای که روی آن در حال کار کردن هستم و نیاز به تفکر و اتود بیشتری دارد و در فواصل مختلف سراغ آن می روم، قصد دارد ریشه تضادها را دریابد. مخاطب در نهایت با آثاری رو به رو خواهد شد که هم ظاهر و هم باطن واقعی انسان معاصر را می بیند و اینگونه تضادها عریان می شود. این آثار بیشتر مفهوم گرا هستند و از طریق نمادها و نشانه ها مخاطب حرف خالق اثر را در می یابد.

طاهری نقاش و استاد هنر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا و دانشکده هنر دانشگاه شاهد است. او که دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی و دکترای هنر است، تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از ۸۰ نمایشگاه گروهی در سطح ملی و بین المللی از جمله در کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، ترکمنستان، بنگلادش، ارمنستان، سوریه ، تاجیکستان و قطر شرکت داشته است.

طاهری عضو گروه هنرمندان بخش خاورمیانه انستیتو عرب پاریس و عضو شورای راهبردی هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او تاکنون شاگردان زیادی در عرصه هنرهای تجسمی تربیت کرده است.


منبع: مهر