به گزارش مشرق، کاردر گفته است: «همانطور که پیشتر اعلام شده است، در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکتهای ایرانی در میدانهای کوچک و متوسط میتوانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکتهای بینالمللی بهرهمند شوند و در «میدانهای بزرگ نیز که راهبری برعهده شرکتهای بینالمللی است، خارجیها، مکلف به همکاری با شرکتهای ایرانی هستند).
به گزارش «سفیر»، وزارت نفت در حالی به شرکتهای داخلی اجازه حضور در مناقصههای میادین بزرگ و کمریسکی مانند آزادگان جنوبی را نداده است که یکی از شرکتهای توانمند و خوشسابقه داخلی اخیرا به صورت رسمی برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده بود.
شنیده شده است برخی از مدیران ارشد وزارت نفت برای امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی با شرکت توتال تمایل زیادی دارند، شرکتی که کارنامه منفی در صنعت نفت ایران دارد.