شنیده‌های حاکی از این است که پس ازحضورصالحی امیری در بهارستان حجت الله ایوبی ازسمت ریاست سینمایی وزارت ارشاد استعفا خواهد داد و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی جایگزین وی در سازمان سینمایی وزارت ارشاد خواهد شد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - پس از ورود سیدرضا صالحی امیری به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به احتمال زیاد حجت الله ایوبی از سمت ریاست سازمان سینمایی وزارت ارشاد استعفا خواهد داد.سیدرضا صالحی امیری پس ازعدم موفقیت درکسب آرا از نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان روز گذشته با کسب 180 رای موفق شد ادامه فعالیت های مدیریتی و اجرایی خود را در وزارتخانه ارشاد و فرهنگ و اسلامی پیگیری کند.

پس از تکیه صالحی امیری بر صندلی وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به احتمال قوی شاهد تغییرات زیادی درمعاونت های فرهنگی و هنری وزارتخانه ارشاد خواهیم بود.حال شنیده‌های حاکی از این است که پس ازحضورصالحی امیری در بهارستان حجت الله ایوبی ازسمت ریاست سینمایی وزارت ارشاد استعفا خواهد داد و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی جایگزین وی در  سازمان سینمایی وزارت ارشاد خواهد شد.در آخرین گفتگویی که روزنامه صبا در ابتدای سال جاری با علیرضا تابش داشت، مدیرعامل بنیاد فارابی به موارد زیر اشاره کرد:

اولویت سیاست‌های سینمایی:

در پايان هر سال و مشخصاً پس از پايان جشنواره فیلم فجر، دغدغه و مشغوليت ذهني مديران و كارشناسان مجموعه سازمان سينمايي و البته اهالي سينما، كم و كيف برنامه‌هاي سال آتي سينما است و اين هم مختص بنياد سينمايي فارابي كه متولي حمایت از سينماي حرفه‌اي می‌باشد، نيست بلكه در همه بخش‌هاي سينما مثل فيلم كوتاه، مستند، نمايش خانگي و... همين شرايط برقرار است. البته سياست‌ها و برنامه‌هاي هر بخش، اكنون تبيین شده و در هرحال جمع‌بندي و آماده شدن براي اعلام و انتشار عمومي است. ما با جهت‌گيري كه سال قبل داشتيم بطرف چابك‌سازي و كوچك كردن تشكيلات بنياد حركت خواهيم كرد همچنين در بخش‌هايي كه شائبه موازي كاري و رقابت با بخش خصوصي است. فعاليت‌هاي خودمان را متوقف خواهيم كرد و البته به سمت حمايت بيشتر از فعاليت بخش خصوصي در اين حوزه حركت مي‌كنيم.

حمایت فارابی از فیلم اولی ها:

مسئله حمايت‌ها در سينما يك بحث مبنايي است، حمايت از آفرینش‌های هنری و فرهنگی وظيفه دولت است. رونق اقتصادي سينما هم يك بحث نسبي است.به گزارش صبا، حمايت از فيلم اولي‌ها هم به عنوان يك ضرورت با هدف زمينه‌سازي ورود نسل نو و انديشه جوان و پويا در اين سال‌ها پي گيري شده است، اينها هر كدام در جاي خود بايد ديده شود. حالا اگر در شرايطي هم با اعمال سياست‌هاي تشويقي، بخش خصوصي وارد اين عرصه شد منعي ندارد، ولي به هرحال تكليف از بخش دولتي ساقط نيست.

از طرفی این امر کاملاً بدیهی است که اگر بخش خصوصی بتواند از پیش‏تولید تا پخش یک فیلم سینمایی روی پای خود بایستد طبیعتاً فارابی و دیگر نهادهای سینمایی ترجیح خواهند داد سراغ پروژه‏های عظیم‏تری که دیگران توانایی انجام آن را نداشته باشند بروند، حالا فیلم اول باشد یا فیلم چندم کارگردان. به هرحال بخش خصوصی سرمایه خود را جایی می گذارد که بتواند منافعی برایش داشته باشد. اشکالی هم ندارد. ولی آیا حمایت از فیلم اولی می‌تواند برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی لزوماً تامین کننده منافعش باشد؟

توجه به ژانرهای مهجور:


مسأله‏ عرضه و تقاضا، یکی از ابتدایی‏ترین اصول زیرساختی اقتصاد محسوب می‏شود. بدیهی است سازندگان و هنرمندان سینما هم سعی دارند از این قاعده مستثنی نباشند. یکی از سرفصل‏های اساسی بنیاد فارابی در سال جاری، تلاش برای احیای ژانرهای مهجور است. البته این نکته ظریف را هم باید در نظر داشته باشیم که ژانر در معنای دقیق خود ممکن است همانند آنچه در سینمای دنیا متداول است در سینمای بومی ما نهادینه نشده باشد ولی همانطور که عرض کردم قطعاً برای خروج از برخی بن‌بست‏های اقتصادی سینما، راهی بجز توجه ویژه به این قبیل ژانرها نداریم.