در این برنامه ایزد مهرآفرین با اشاره به نقش رسانه ها در شفافیت و تحلیل مسائل مختلف جامعه خصوصا سینما و هنر نمایش گفت: اگر خبرنگاری سینمایی ضعیف شده بخاطر نداشتن رسانه قدرتمند است. تولید خبر و خبرنگاری در حوزه سینما از بین نرفته است بلکه رسانه قدرتمند وجود ندارد. مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی توسط رسانه ی قدرتمند نقد و تحلیل نمی شود. یکی از کارکردهای مهم رسانه نظارت، کنترل و نقد بر قدرت است.
ایزد مهرآفرین با اشاره به کارکردهای مهم رسانه از جمله نظارت، کنترل و نقد قدرت گفت: مشکلات فرهنگی و سینمایی نیز در کنارمعضلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توسط رسانه ها نقد و تحلیل نمی شود.
تهیه کننده ای که قسمتی ازبودجه فیلم صرف مسائل شخصی کرده به فکر ساخت و فروش فیلم و محصول خود نخواهد بود چون انگیزه ای برای فروش ندارد در چنین مواقعی یک خبرنگار حرفه ای سینما باید چنین موضوعی را به چالش بکشد و در اصلاح آن تحقیق کند و اطلاع رسانی کند نه اینکه مصلحت اندیشی کند و وارد بازی جناح بندی شود.
ایزد مهرآفرین در تایید برخی از صحبت های مهمان دیگر برنامه ادامه داد: چنین شخصی که در پروژه ای یا رسانه ای پست مدیریتی می گیرد باید بتواند استقلال اندیشه خود را حفظ کنند بعبارتی بتواند حتی خودش و اداره مطبوعش را نقد کند اگر چنین توانی ندارد بهتر است استقلال شغل داشته باشد تا از جناح بندی و سمت و سوی خاص در امان باشد.
مهر آفرین روزنامه نگار ادامه داد: حوزه خبر و خبرنگاری هنوز پا برجاست. امروزه رسانه قدرتمند نداریم. خبرنگاری سینمایی یک چیز آکادمیک نیست بلکه تجربی است. خبرنگار باید یک اندیشه و ایده مستقل داشته یاشد حال در هر حوزه ای که فعالیت می کند.
ایزد مهرآفرین در مورد سوءاستفاده کردن از فضای مجازی توسط برخی هنرمندان گفت: هنرپیشگانی که خودشان رعایت خبررسانی درست نمی کنند و از هر لحظه زندگی شخصی خود در صفحات مجازی در انظار مردم قرار می دهند چه توقعی از یک ژورنالیست زرد دارید که برای جلب مخاطب به هر کار نادرستی دست می زند.
وی ادامه داد: خبرنگاری که نهایت آرزویش سلفی انداختن با فلان هنرمند است که نمیتواند وارد مباحث آسیب شناسانه شود. متأسفانه به نظرم روزنامهنگاران فعال در حوزه سینما بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ نفر نیستند؛ همینها هستند که اثرگذارند و دارای اندیشه اما از آن طرف در جشنواره فجر ۲۰۰۰ خبرنگار سروکله شان پیدا میشود و بعد هم اینها را هیچ جای دیگر نمیبینید یعنی در زمان جشنواره فجر متولد میشوند و بعد هم محو؛ اینها هدفشان همان سلفی گرفتن با فلان هنرمند است.
این روزنامه نگار با اشاره به یکی از آفات کار رسانه اظهار داشت: فلان تهیه کننده حاضر است خبرنگار یک خبرگزاری شناخته شده را روابط عمومی خود کند تا از رسانه او به نفع خود سوء استفاده کند. سوال اینجاست چرا خبرنگاران خبرگزاریهایی که به نام هم مشهورند وارد چنین معاملاتی می شوند؟ تجربه هم نشان داده کم اتفاق افتاده خبرنگاری که روابط عمومی شده و معتقد باشد به اصول کار حرفه ای و مثلا رسانهاش را در خدمت پروژه متبوع خویش قرار ندهد.
وی با اشاره به برخی منتقدان باجگیر ادامه داد: ناراحت کننده است حتی منتقدان ما هم وقتی در پروژه ها و سازمانهای مختلف مسئولیت روابط عمومی می گیرند کاملا اندیشه های خود را فراموش می کنند و تبدیل می شوند به مدیحه سرا سیستمی که آنها را استخدام کرده! از آن طرف اگر رسانه ای سیستم متبوع آنها را نقد کند به جای اینکه جواب نقد را دهد، می روند و در رسانه خودشان به تعریف و تمجید آن سیستم می پردازند.
مهرآفرین افزود: خیلی منتقد و خبرنگار داریم که میروند روابط عمومی گروههای سینمایی مانند هنروتجربه میشوند. منتقدانی که مدیر روابط عمومی هنروتجربه می شوند مگر می توانند این جریان سینمایی را واقعا منصفانه نقد کنند؟ محال است. نه تنها نمیتوانند بلکه به کارمندانی بدل میشوند که رسانههایشان را دربست در خدمت این جریان قرار میدهند.
این فعال رسانه ای خاطرنشان ساخت: بدترین آفت در سینماگران این است که می روند سراغ رسانه هایی که برایشان نوشابه باز می کنند و با آنها گفتگو می کنند. در صورتی که گفتگو از چالش پیش می آید و اتفاقا سینماگر باید برود با رسانه ای گفتگو کند که مخالف اوست.