به گزارش مشرق به نقل از نزدک، بوئینگ و ایرباس طی سال جاری با کاهش فروش هواپیماهای تجاری روبهرو شده است.
کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان آنها را مجبور کرده است، تا قراردادهای خرید هواپیمای خود از بوئینگ یا ایرباس را یا لغو کرده و یا به تعویق بیندازند.
از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی استفاده از هواپیماهای با طول عمر بازی را همچنان اقتصادی کرده است و همین امر باعث شده شرکتهای هوایی هنوز از هواپیماهای بالای عمر 20 تا 30 سال خود استفاده کنند.
طی سال جاری بوئینگ توانست 558 هواپیما بفروشد که نسبت به سال گذشته 36درصد کاهش داشته است.
اوایل ماه جاری میلادی شرکت بوئینگ قرارداد فروش 80 فروند هواپیما را به ایران نهایی کرد که ارزش تجاری این قرارداد 17 میلیارد دلار برآورد شد.
از سوی دیگر در قراردادهای فروش هواپیما مرسوم نیست که هواپیماها با قیمت ترایفلیست یا لیست قیمتی به فروش برسند.
مقامات ایرانی اعلام کردهاند که با توجه به طبعیت این قراردادها توانستهاند قیمت خرید هواپیماها را به حدود نصف کاهش دهند. همین امر توانسته است انتقادات را علیه حسن روحانی رئیس جمهور این کشور به دلیل بالا بودن رقم این قراردادها کاهش دهد.
از سوی دیگر ایرباس نیز از نهایی شدن قرارداد فروش 100 فروند هواپیما به ایران خبر داد که ارزش کلی این قرارداد نیز 18 تا 20 میلیارد دلار ارزیابی شده است، اما مقامات ایرانی اعلام کردند که ارزش کل این قرارداد از 10 میلیارد دلار فراتر نخواهد رفت.
این دو قرارداد همواره موضوع مورد بحث بین مقامات آمریکایی است، چرا که برخی از مقامات آمریکایی ایران را بزرگترین حامی تروریست خواند و فروش هواپیما به این کشور را برخلاف منافع آمریکا میدانند.
در سال 2011 فروش هواپیما به ایران از سوی دولت آمریکا ممنوع شد.
نمایندگان آمریکا نیز تلاشهای گستردهای را برای جلوگیری از ورود بانکهای آمریکایی به تأمین مالی قرارداد بوئینگ انجام دادند علیرغم موارد فوق بوئینگ و ایرباس با کمترین مانع پیشرو دست به نهایی کردن قراردادهای خود با ایران زدهاند.
به نظر میرسد، با توجه به کاهش حجم سفارشات این دو شرکت طی سال جاری و نگرانی نسبت به کاهش ارزش سهام ایرباس و بوئینگ این دو شرکت مجبور شدند هواپیماهای خود را با تخفیف بالا به ایران ارائه دهند.
از سوی دیگر یکی دیگر از عواملی که ایرباس و بوئینگ را مجبور به ارائه این حجم از تخفیف کرده بود امید به خریدهای ایران از این دو شرکت است، چرا که هر دوی آنها امید دارند تا بخشی از خریدهای آینده ایران را که معادل 400 فروند ارزیابی شده است، را از آن خود کنند.
کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان آنها را مجبور کرده است، تا قراردادهای خرید هواپیمای خود از بوئینگ یا ایرباس را یا لغو کرده و یا به تعویق بیندازند.
از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی استفاده از هواپیماهای با طول عمر بازی را همچنان اقتصادی کرده است و همین امر باعث شده شرکتهای هوایی هنوز از هواپیماهای بالای عمر 20 تا 30 سال خود استفاده کنند.
طی سال جاری بوئینگ توانست 558 هواپیما بفروشد که نسبت به سال گذشته 36درصد کاهش داشته است.
اوایل ماه جاری میلادی شرکت بوئینگ قرارداد فروش 80 فروند هواپیما را به ایران نهایی کرد که ارزش تجاری این قرارداد 17 میلیارد دلار برآورد شد.
از سوی دیگر در قراردادهای فروش هواپیما مرسوم نیست که هواپیماها با قیمت ترایفلیست یا لیست قیمتی به فروش برسند.
مقامات ایرانی اعلام کردهاند که با توجه به طبعیت این قراردادها توانستهاند قیمت خرید هواپیماها را به حدود نصف کاهش دهند. همین امر توانسته است انتقادات را علیه حسن روحانی رئیس جمهور این کشور به دلیل بالا بودن رقم این قراردادها کاهش دهد.
از سوی دیگر ایرباس نیز از نهایی شدن قرارداد فروش 100 فروند هواپیما به ایران خبر داد که ارزش کلی این قرارداد نیز 18 تا 20 میلیارد دلار ارزیابی شده است، اما مقامات ایرانی اعلام کردند که ارزش کل این قرارداد از 10 میلیارد دلار فراتر نخواهد رفت.
این دو قرارداد همواره موضوع مورد بحث بین مقامات آمریکایی است، چرا که برخی از مقامات آمریکایی ایران را بزرگترین حامی تروریست خواند و فروش هواپیما به این کشور را برخلاف منافع آمریکا میدانند.
در سال 2011 فروش هواپیما به ایران از سوی دولت آمریکا ممنوع شد.
نمایندگان آمریکا نیز تلاشهای گستردهای را برای جلوگیری از ورود بانکهای آمریکایی به تأمین مالی قرارداد بوئینگ انجام دادند علیرغم موارد فوق بوئینگ و ایرباس با کمترین مانع پیشرو دست به نهایی کردن قراردادهای خود با ایران زدهاند.
به نظر میرسد، با توجه به کاهش حجم سفارشات این دو شرکت طی سال جاری و نگرانی نسبت به کاهش ارزش سهام ایرباس و بوئینگ این دو شرکت مجبور شدند هواپیماهای خود را با تخفیف بالا به ایران ارائه دهند.
از سوی دیگر یکی دیگر از عواملی که ایرباس و بوئینگ را مجبور به ارائه این حجم از تخفیف کرده بود امید به خریدهای ایران از این دو شرکت است، چرا که هر دوی آنها امید دارند تا بخشی از خریدهای آینده ایران را که معادل 400 فروند ارزیابی شده است، را از آن خود کنند.