برجام

اندیشکده آمریکایی با بررسی اثرات برجام بر زیرساخت‌های تجاری ،مالی‌، بهداشتی و صنعتی ایران نوشت: امید ایران به آینده به پنج امضا کننده دیگر توافق بستگی دارد.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «صلح» در مطلبی پیرامون برجام و رونق گرفتن زیرساخت‌های مختلف ایران بعد از گذشت 2 سال از توافق هسته‌ای نوشت: امید ایران به آینده به پنج امضاء کننده دیگر توافق یعنی انگلیس، چین، آلمان، فرانسه و روسیه بستگی دارد که همگی متعهد به تداوم تعامل دیپلماسی و اقتصادی با ایران هستند. آن‌ها همچنان به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا توافق هسته‌ای‌ را تایید کرد، متعهد هستند.

بر این اساس، اروپا و آمریکا برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال 79 میلادی در حال موضع‌گیری مخالف علیه هم هستند و کشورهای اروپایی قاطعانه از برجام حمایت کرده و فعالانه در حفظ آن تلاش دارند.

*حوزه بانکداری و حرکت محتاط

این اندیشکده در گزارش خود به بخش‌های مختلف زیرساختی ایران تاثیرپذیر از نتایج برجام اشاره کرد و نوشت: در حوزه بانکداری، اروپایی‌ها با احتیاط سرمایه گذاری در ایران را آغاز کرده و بیم نقض باقی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و جریمه‌های سنگین را دارند. البته در سال 2017 ،بانک‌های چین، دانمارک، اتریش، کره جنوبی و ژاپن همکاری هایی با ایران را آغاز کردند.

*حوزه نفت و گاز در قرق فرانسه

ایران در حوزه نفت و گاز امید به جذب سرمایه به هدف اکتشاف و توسعه ده‌ها میادین گازی و نفتی دارد. تا اواخر سال 2017، این کشور تنها چند معامله برجسته را انجام داده که ارزشمندترین آن قرارداد 5 میلیارد دلاری با «توتال» فرانسه است.

*بخش هوایی همراه با بیشترین تاثیر برجام

ایران در صنعت هوایی تاکنون بیشترین تعامل را با آمریکایی‌ها داشته، بطوری‌که با شرکت «بوئینگ» قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار بسته است. شرکت‌های هوایی همچنین ایران توافق‌هایی را برای خرید بیش از 140 فروند هواپیما از بوئینگ و 100 فروند از ایرباس منعقد کرده و پیش بینی می‌شود اولین بوئینگ در آوریل 2018 به ایران فرستاده شود.

ایران همچنین از شرکت اروپایی «ایرباس» فرانسه و «ای تی آر»  ایتالیا هواپیماهایی خریداری کرده است. هواپیمایی دولتی ایران سفارش 100 فروند هواپیمای جدید را به ایرباس داده و با شرکت ای تی آر نیز قرارداد خرید بیست هواپیما را امضا کرده که تا دسامبر 2017 ، 6 فروند از آن‌ها را دریافت کرده و قرار است 14 فروند دیگر قبل از خاتمه سال 2018 به این کشور ارسال شود.

*بخش خودروسازی و ریلی در حال توسعه

این اندیشکده در ادامه با پرداختن به تاثیر برجام بر بخش خودروسازی به قراردادهای ایران با شرکت رنو و پژوی فرانسه، بخش حمل و نقل و تلاش‌ها برای بهبود و توسعه خطوط ریلی و سرمایه گذاری شرکت‌های چینی، ژاپنی، روسی و البته قرارداد شرکت «زیمنس» آلمان به ارزش حدود 2 میلیارد دلار در این بخش اشاره کرد.

*بخش زیست محیطی و تلاش برای بهبود سریع

اندیشکده صلح همچنین از تلاش‌های ایران در بهبود سریع بخش انرژی خورشیدی و زیست محیطی از طریق مجموعه قراردادها با شرکت‌های انرژی اروپایی به ارزش بیش از 2.49 میلیارد دلار اشاره کرد و نوشت: انرژی خورشیدی بخش مهمی برای رشد این کشور است. استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی موجب آلودگی شدید شده و بنابراین دولت ایران مشتاق به ترغیب رشد بکارگیری دیگر جایگزین‌های انرژی است.

وضعیت امور زیست محیطی در این کشور به حدی است که سازمان بهداشت جهانی در سال 2016  زابل، در شرق ایران را آلوده ترین شهر جهان نامید. آلودگی شدید هوا در دسامبر 2017 موجب تعطیلی مدارس در تهران و چند شهر بزرگ دیگر این کشور شد.

*بخش بهداشت ، چالش مهم دولت

در بخش بهداشت نیز صنعت سلامت ایران دارای توان بالقوه برای رشد عظیم است و دولت پیش بینی کرده در پنج سال آینده 17 میلیارد دلار سرمایه برای پاسخگویی به تقاضای میان مدت و سرمایه گذاری‌های کم ناشی از تحریم‌های چند ساله نیاز دارد. یکی از بزرگترین چالش‌ها، فراهم آوردن مراقبت‌های پزشکی مقرون به صرفه برای یک جمعیت به سرعت در حال حرکت به سمت پیری است به طوری‌که تا سال 2030، حدود 28 درصد از جمعیت ایران بالای 50 سال خواهد بود.
از سویی دیگر، مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، ایران را به عنوان مکان محبوب برای صنعت سودآور گردشگری پزشکی تبدیل کرده است. در حالی‌که ایران وابسته به واردات تجهیزات پزشکی در اروپا است، اما سرمایه گذاری‌های غرب در صنعت مراقبت‌های بهداشتی کند پیش می‌رود.

*بخش تجاری و وجود موانع قبلی

در خاتمه این گزارش به تاثیر برجام بر بخش تجاری در ایران اشاره و آمده است: ایران کشور با فرهنگ مصرف بالا است و  جمعیت بزرگ و جوان آن اطلاعات زیادی درباره فن آوری پیشرفته و هوشمند دارند و مشتاق کسب کالاهای غربی هستند. با وجود یک بازار امیدوار کننده برای محصول‌های غربی ، در بخش تجاری در قیاس با بخش‌های صنعتی چون نفت و حمل و نقل تحرکی دیده نمی‌شود و این شاید به دلیل موانع باقی مانده‌ای باشد که فعالیت تجاری را با جمهوری اسلامی محدود می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس