کد خبر 69779
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷

یک فروند هواپیمای آنتونوف 158 پس از اجرای نمایش هوایی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، دقایقی پیش یک فرونده هواپیمای جت منطقه‌ای آنتونوف 158 صد نفره تولید کارخانجات هواپیماسازی اوکراین در فرودگاه مهرآباد پس از اجرای نمایش هوایی به زمین نشست.

این هواپیما دارای برد 2 هزا رو 500 کیلومتر و با سرعتی حدود 870 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع پروازی 11 هزار و 600 متر از سطح دریا پرواز می‌کند.

بنابر این گزارش طول باند مورد نیاز جهت نشست و برخاست هواپیمای آنتونوف 158، دو هزار متر بوده و دارای عمر خدمتی 80 هزار ساعت و یا 30 هزار پرواز است.

این هواپیما دارای هزینه عملیاتی بسیار پایین جهت یک ساعت پرواز و سیستم خدماتی پس از فروش بسیار مدرن و مجهز بوده و می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب جهت تامین نیازهای هواپیماهای جت منطقه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارج از کشور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 1374 توسط سازمان صنایع هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت صنایع، شرکت هما، شرکت آسمان، فناوری ریاست جمهوری و دست‌اندرکاران هوایی کشور نیاز به تامین 25 هزار و 500 صندلی هواپیما در افق 1400 مشخص شد و با توجه به اهمیت تکنولوژیکی، امنیتی و سیاسی نیاز فوق، کشور تصمیم به توسعه صنعت هواپیمای برای رسیدن به اهداف سیاسی، توسعه ملی و تجاری گرفت به طوری که این تصمیمات در هماهنگی با اهداف چشم‌انداز 1404 باشد.

بنابراین گزارش مقرر شد در ابتدا قرارداد انتقال فناوری هواپیمای 50 نفره منعقد شود که با توجه به مناقصه بین 9 کشور سازنده شرکت آنتونوف در این قرارداد در این مناقصه برنده و قرارداد انتقال فناوری هواپیمای توربو تراپ 140 با ظرفیت 52 مسافر منعقد و اجرایی شود.

در گام بعدی ساخت هواپیماهای جت منطقه‌ای مطرح شد که در همین راستا از شرکت آنتونوف دعوت به عمل آمد، هواپیمای آنتونوف 158 را جهت بازدید مسئولین و شرکت‌های هوایی کشور در معرض نمایش قرار دهد.

این هواپیمای جت90 نفره در مقایسه با رقبای خود از قابلیت‌های خوبی برخوردار است.

قرار است دو فروند هوپیمای انتونوف 148 توسط خط هوایی شرکت هسا برای مدت یک سال اجاره شود تا در صورت رضایت مسافران و سفارش شرکت‌های هوایی قرراداد ساخت منعقد شود.

در صورت رضایت خطوط هوایی به میزان نیاز بازار داخلی و صادراتی قرارداد ساخت منعقد خواهد شد که پیش‌بینی می شود حدود 80 فروند هواپیمای صد نفره نیاز باشد.

در صورت توافق ساخت، 30 درصد اقلام و متعلقات هواپیمای تولیدی در ایران ساخته شده و در خط تولید داخل و خطوط تولید خارج استفاده خواهد شد و از قابلیت‌های ایجاد شده در کشور برای تولید داخل و صادرات نیز بهره‌گیری می‌شود.