حاجی‌بابایی: هدفمندی یارانه‌ها ۵۰ هزارمیلیارد سود دارد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که دولت هنوز مرثیه‌خوان هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم است، حاجی‌بابایی نماینده مجلس با ارائه دخل شیرینی که تجارت هدفمندی یارانه‌ها برای دولت می‌اندازد، به طور تلویحی، شب جمع‌آوری درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را کم از صبح پادشاهی برای دولت ندانست و اختلاف یارانه نقدی پرداختی به مردم و درآمدهای هدفمندی را حداقل بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ عنوان کرد. این در حالی است که دستیار ویژه رئیس‌جمهور می‌گوید: سالی ۱۲هزار میلیارد هم برای پرداخت یارانه نقدی کسری می‌آوریم. 

 ارقام مختلف برای دخل‌وخرج هدفمندی یارانه‌ها به شدت موجب سردرگمی مردم شده و از طرفی دستیار ویژه رئیس‌جمهور مدعی است که یارانه نقدی باید از ابتدا ۱۸هزار تومان تعیین می‌شد و کسری ماهانه پرداخت یارانه نقدی هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر همچون سال گذشته حاجی‌بابایی نماینده مجلس دست به افشاگری زده که مجموع درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها از عدد ۸۰هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و یارانه نقدی توزیعی بین مردم به ۴۰هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بدین ترتیب معادل یارانه پرداختی به مردم از هدفمندی یارانه‌ها عایدی دارد. 

مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ماهانه هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری داریم، اظهار داشت: موضوع اعتبارات یارانه‌های نقدی، نظام مالی دولت را مختل کرده است. مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور در نشست بین‌المللی کنفرانس مدیریت با اشاره به اینکه ماهانه هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری داریم، اظهار داشت: در مجموع سالانه ۱۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی از محل‌های دیگری تأمین اعتبار می‌کنیم. وی افزود: یکی از دلایلی که موجب اختلال در نظام اقتصادی شده و بخشی از آن نظام مالی دولت را مختل کرده، موضوع اعتبارات یارانه‌های نقدی است. 

  

جعبه سیاه یارانه‌ها

از سوی دیگر حاجی‌بابایی نماینده مجلس اعطای هبه معافیت مالیاتی به عده‌ای را مساوی با انتقال فشار هزینه‌ای به طبقات پایین جامعه دانست و عدم‌شفافیت‌ها را در اقتصاد یک آسیب معرفی کرد و گفت: ۱۱۰هزار میلیارد تومان سال ۹۷ از محل یارانه نقدی درآمد خواهیم داشت که تنها ۳۰هزار میلیارد تومانش در بودجه آمده و ۶۳هزار میلیارد تومانش در بودجه نیامده است، حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا این بودجه نباید به صحن علنی مجلس بیاید و مصوب شود. این نماینده مجلس که به خوبی از ارقام بودجه سالانه و هدفمندی یارانه‌ها مطلع است، درآمد حاصله از هدفمندی یارانه‌ها را در سال ۹۶ بالغ بر ۸۷هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تنها درآمد حاصله دولت از فروش بنزین بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان است، حال چطور ادعا می‌شود که ما ۳۷هزار میلیارد تومان درآمد نداشته‌ایم که یارانه نقدی مردم را پرداخت کنیم و در این زمینه دچار کسری بودجه هستیم. 

حاجی‌بابایی در سال ۹۵ نیز با انجام محاسبات و ارائه مستندات در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی مدعی شده بود درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است و دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها نه‌تنها متحمل هزینه‌ای نشده بلکه صاحب درآمد هم است و اتفاقاً مردم از سال ۸۹به دلیل هفت برابر قیمت انرژی متحمل زیان شده‌اند، حال آنکه یارانه نقدی همان ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان سال ۸۹ باقی‌مانده است. 

شکاف ۹۰هزار تومانی بین قدرت خرید اولین و آخرین یارانه نقدی 

هدفمندی یارانه‌ها دو برابر یارانه نقدی پرداختی به مردم برای دولت دخل می‌اندازد و حال باید دید الباقی درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به کجا می‌رود و حساب وکتاب این بخش از بودجه کشور شفاف شود. کارشناسان اقتصادی براین باورند پروژه حذف یارانه نقدی خیلی پیش از اینها کلید خورده است، منتها نحوه حذف یارانه نقدی نامحسوس و هوشمندانه و براساس متد ریاضی بوده، چه یارانه نقدی افراد حذف شود و چه قدرت خرید پولی که دولت تحت یارانه نقدی به خانوار می‌دهد کاهش یابد، هیچ تفاوتی ندارد، بدین ترتیب باید دید بین قدرت خرید اولین یارانه پرداختی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی به ملت و آخرین یارانه پرداختی چقدر تفاوت وجود دارد. 

به عبارت دیگر، در سال ۸۹ (اولین سال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها) با ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان چقدر می‌شد کالا و خدمات تهیه دید و در سال ۹۶ با همان میزان یارانه نقدی چقدر کالا و خدمات می‌توان تهیه کرد. براساس محاسبه‌گر تورم که در سامانه بانک مرکزی قرار دارد ۴۵ هزار و۵۰۰ تومان سال ۸۹ با ۱۳۷هزار تومان سال ۹۶ برابری می‌کند. بر این اساس می‌توان متوجه شد بین اولین یارانه نقدی با آخرین یارانه نقدی در بعد قدرت خرید چقدر تفاوت وجود دارد، این در حالی است که از سال ۸۹ تاکنون به‌رغم افزایش هزینه حامل‌های انرژی اما یارانه نقدی افزایش نیافته و ارزش حقیقی یارانه نقدی به محدوده ۱۰هزار تومان نزدیک شده است. 

حسن روحانی در شرایطی از شفاف‌سازی هزینه‌هایی که در سال ۹۷ از بیت‌المال تخصیص خواهد یافت خبر داده است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون در رابطه با بخش کوچکی از بودجه کشور،یعنی هدفمندی یارانه‌ها تاکنون هیچ شفاف‌سازی صورت نگرفته است. در پایان مسعود نیلی که مدافع بازار از هفت دولت آزاد است بد نیست مبنای علمی و تحقیقی کسری ۱۲هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی پرداختی به مردم را به ۸۰ میلیون ایرانی ارائه دهد تا مردم بدانند مبنای چنین اظهاراتی چیست و تجارت هدفمندی یارانه‌ها برای دولت دخل دارد یا خرج؟! 

منبع: روزنامه جوان