به گزارش مشرق، سفر رئیسجمهور کشورمان به هند بازتاب بین المللی فراوانی داشته است. در این راستا هر یک از کارشناسان و رسانههای بین المللی در خصوص اهداف این سفر گمانهزنیهای مختلفی کردهاند.
دیپلمات ها گفتند، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب نماید. این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.
هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند. اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
روحانی به هند رفت
روحانی: استعمارگران رابطهای غیرمنصفانه با جوامع اسلامی ایجاد کردند
عکس/ روحانی وارد هندوستان شد
عکس/ روحانی در قطب شاهیان حیدرآباد هند
مدت کوتاهی پس از لغو تحریم ها در سال 2016، هند اعلام کرد که شرکت های این کشور ممکن است به میزان 20 میلیارد دلار در بندر چابهار ایران و پروژه های دیگری نظیر کارخانه های پتروشیمی، خطوط ریلی و صنایع ایران سرمایه گذاری کنند. اما تاکنون هندی ها تنها به پروژه بندر چابهار ورود کرده اند.
مقامات ایرانی می گویند، کندی در روند سرمایه گذاری هندی ها در ایران عمدتا به این دلیل است که بعد از تلاش های ترامپ برای تضعیف برجام، دهلی نو نسبت به حضور در بازار ایران مردد شده است و اینکه حسن روحانی در این سفر از هند خواهد خواست تا به تعهدات خود عمل کند.
«غلامرضا انصاری»، سفیر ایران در دهلی نو هفته گذشته گفت: «تعدادی از پروژه ها برای گسترش روابط وجود دارد که نه تنها به نفع دو کشور خواهد بود، بلکه سود کل منطقه است.»روحانی قرار است در این سفر با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار و گفت وگو کند. انتظار می رود طرفین موافقتنامه ای را به امضا برسانند که به هند اجازه می دهد عملیات هایی را در فاز نخست پروژه بندر چابهار اجرا نماید.
بر اساس این طرح، هند در قالب یک قرارداد اجاره 10 ساله باید دو لنگرگاه بندر چابهار را با سرمایه گذاری ای بالغ بر 85.21 میلیون دلار تجهیز و اداره نماید.
مودی گفته که دولت هند ممکن است 500 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری نماید. این پروژه که اولین مشارکت هند در یک پروژه بندری خارجی است در حالی اجرا می شود که دهلی نو تلاش می کند برای تقویت ارتباطات تجاری و حمل و نقلی خود در قاره آسیا، جایگزین هایی را برای پروژه عظیم یک کمربند یک جاده چینی ها ارائه نماید.
اما نامشخص بودن تکلیف سیاست های دولت آمریکا در قبال ایران بر این پروژه سایه افکنده است. هند برای تجهیز بندر چابهار با تجهیزاتی نظیر جرثقیل های بندری با مشکل مواجه شده زیرا بانک های غربی آماده تسهیل معاملات مربوط به خرید این جرثقیل ها نیستند.
یک منبع هندی دخیل در توسعه بندر که نخواست نامش فاش شود گفت: «آنها نمی خواهند آمریکا را عصبانی کنند...منافع بانک ها در آمریکا مهمتر است... لحظه ای که شما اعلام کنید که مقصد ایران است، آنها جلو نمی آیند.»
مقامات هندی گفته اند دو کشور همچنین تلاش می کنند اختلافات خود بر سر میدان گازی فرزاد ب که کنسرسیومی متشکل از شرکت های هندی علاقمند به توسعه آن هستند را کاهش دهند. ایران گفته که پیشنهاد هندی ها برای این پروژه سودی ندارد. هیئتی از شرکت نفت و گاز پارس ایران در حال انجام مذاکرات مربوط به این پروژه است.