انتشار این خبر واکنشهای متفاوتی را در میان مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت؛ درحالی که خسرو سرایی، مدیر کل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر تائید کرد که مشکلاتی در پروژه توسعه بندر چابهار و همکاری با طرف هندی وجود دارد اما در عین حال مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، روند همکاری میان طرفین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بانک های عامل دو کشور در حال انتقال پول به تامین کنندگان هستند و در این میان سازمان بنادر مبلغی را دریافت نمی کند و این مبالغ مستقیم به تامین کنندگان پرداخت میشود.
آقایی، عدم درخواست وام از اگزیم بانک هند را تکذیب کرد و افزود: قرارداد ایران با هندی ها در بندر چابهار به صورت BOT (ساخت، بهره برداری سپس واگذاری) به مدت ۱۰ساله و با دو شرایط متفاوت ٥ ساله منعقد شده است که شرکت هندی باید ۸۵ میلیون دلار تجهیزات خریداری و در بندر نصب و راهبری نمایند و در این مدت سهمی از درآمد به شرکت هندی و بخشی به شرکت ایرانی اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: در دوره ده ساله سهم سازمان بنادر و دریانوردی در صادرات، واردات و ترانزیت بوده و در بخش ترانزیت بیشتر است و در قسمت ترانشیپ، سهم هندی ها بیشتر است تا هندی ها کالاهای ترانشیپی بیشتری به این بندرسوق دهند؛ ضمن این که قرارداد با هندی ها از نظر بازاریابی و ایجاد ترافیک کالاها در منطقه یکی از هوشمندانه ترین مدل های تجارت منطقه ای است که بعد از تعریف سیکل انتقال و پرداخت به سازنده تجهیزات، خرید و ورود تجهیزات به بندراجرایی می شود.
به گفته آقایی، زیرساخت های لازم که مربوط به تعهدات ایران است انجام شده و فرایندهای مناقصه ای هم انجام شده است و درحال حاضر مشکلی در قرارداد مشترک وجود ندارد.
وی در ادامه به روند تکمیل بندر چابهار اشاره کرد و گفت: تامین، انتقال و نصب تجهیزات این بندر از جمله ۹ دستگاه جرثقیل به ارزش ۲۰میلیون یورو و ایجاد زیرساخت ها انجام شده است و دیگر تجهیزات مانند یدک کشها و شناورهای لایروبی و تجسس نجات هم در قالب فازهای بعدی وارد بندر میشود همچنین فرایندهای قرار داد ساخت نیروگاه و ساخت سیلو هم در حال انجام است و بخشی از تجهیزات دریایی و بندری هم به زودی وارد بندر میشود.
اگرچه گفته های مدیرکل بنادر استان سیستان وبلوچستان نشان از روند مناسب تکمیل و تجهیز بندرچابهار دارد اماازسوی دیگر اظهارات متناقض یکی دیگر از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی درباره روند تکمیل بندر چابهار، ابهامات درباره درستی یا نادرستی خبر پایگاه ایندیا تایمز را افزایش میدهد.