«حسین مرعشی» مقصر مشکلات اقتصادی کشور را پیدا کرد...

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

پیشنهاد خاصّ قالیباف برای عبور از مشکلات اقتصادی

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از مصاحبه با روزنامه رسالت در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت موجود پیشنهاد می‌دهید؟ گفته است:

«اولا باید در کنار مشکلات و بحران‌ها موفقیت‌های کشور را ببینیم و ذکر کنیم وگرنه دچار یأس و ناامیدی خواهیم شد. ثانیا یقین بدانید مسائل کشور قابل حل است؛ همانطور که در مناظره‌ها هم تأکید کردم بهترین راه حل هر بحران و مشکل اقتصادی و حتی مبارزه با آمریکا، کار است و کار»[1]

*برخی محافل تحلیلی معتقدند اگرچه مشکلاتی در کشور وجود دارد و برخی از آنها نیز حادّ هستند اما عمده نارضایتی موجود به دلیل این مشکلات مسبوق به سابقه و بعضاً همیشگی نیست. بلکه این نارضایتی یک مقوله روانی است که به دلیل رسوبات «سیاه‌نمایی» 7 ساله یک جریان سیاسی خاص از اوضاع کشور و «بزرگنمایی» آنها در قبال مشکلات موجود شکل گرفته است.

پر واضح آنکه مثلا مسئله‌ای به نام «تحریم» همزاد انقلاب اسلامی است و 40 سال است که مردم ایران هر روز خبری درباره تحریم‌ها شنیده‌اند.

اما چه شد که اصلاح‌طلبان به یکباره به سمت تحریم اشاره کردند، سعید حجاریان چرا 5 سال قبل ناگهان از این گفت که روشنفکران باید مردم را با ابعاد تحریم آشنا کنند، مرحوم هاشمی که خود 2 دوره رئیس‌جمهور ایران بود چه شد که در دوره صدارت آقای روحانی به ناگاه از این گفت که تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده و سلبریتی‌های پیرو اصلاح‌طلبان چه شد که 5 سال قبل در حرکتی موسمی، کمپین خروج از تحریم تشکیل دادند؟!

جالب آنکه اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران هیچگاه بیش از میانگین 30 درصد نبوده است و 70 درصد مشکلات دلیل داخلی دارد.

سیاه‌نمایی و بزرگنمایی اشاره شده که البته مورد هشدار رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است اما پس از مدتی با کتمان و دفن موفقیت‌های کشور و تأکید بر ناامیدی مردم نیز همراه شد.

از اینجاست که باید بر پیشنهاد خوب محمدباقر قالیباف متمرکز شد...

چرا کسانی در کشور از بیان موفقیت‌های نظام، دولت‌ها و مردم که موجب امیدواری و احساس نشاط می‌شود شرم می‌کنند؟!

چرا برخی نیروهای خودی حتی، وقتی رهبر معظم انقلاب از بهبود ضریب جینی یا کاهش تفاضل حقوق دریافتی در نظام اسلامی نسبت به رژیم گذشته سخن می‌گویند، برای ترویج این موفقیت‌های اقتصادی نظام اسلامی سنگ تمام نمی‌گذارند؟

فهرست موفقیت‌های نظام اسلامی بویژه در مسئله اقتصادی کم نیست...

_کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری طی 8 سال گذشته

_قرار داشتن اقتصاد ایران در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان به گواه بانک جهانی

_قرار داشتن ضریب جینی ایران در جایگاهی بهتر از آمریکا و چین و روسیه

_بحرانی نبودن وضعیت بیکاری 12 درصدی ایران به گواه 100 هزار شغل بلامتقاضی در وزارت کار

غیر از این شاخص‌های مثبت، کارنامه نظام جمهوری اسلامی مشحون از موفقیت‌های مختلف دیگری هم هست.

مقابله با تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده آمریکا طی 40 سال گذشته، ارتقای سطح رفاه عمومی و افزایش شاخص امید به زندگی، پیروزی در جنگ 8 ساله، ارتقای نزدیک به 100 درصدی شاخص‌های امنیتی به لحاظ تهدیدهای خارجی، گسترش امنیت در شهرها و روستاها و...

مجدداً تأکید می‌شود همانطور که قالیباف نیز تأکید دارد؛ بیان این مثبتات و موفقیت‌ها یک ضرورت است تا روند القای ناامیدی جریان خاص در کشور متوقف شود و از طرفی هر آینه باید به این سؤال اندیشید که اگرچه ایران اسلامی با مشکلاتی مواجه هست اما در کنار آن چرا عده‌ای از بیان این واقعیت‌های مثبت کشور امتناع می‌کنند؟!

***

چپ‌هایی که از «فردای براندازی» می‌گویند!

«عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور به تازگی طی صحبت‌هایی که اینستاگرام خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرد، گفته است:

آمدند در کشوری جلسه گذاشتند که بعد از این نظام چه کسی را بیاورند سر کار؟ در آن جلسه 94 گروه آمدند و جالب آنکه همه خود را به عنوان جایگزین نظام معرفی کردند. از منافقین تروریست که صدها قتل کرده گرفته تا بقیه گروه‌های چند نفره فرسوده و مترجع خود را جانشین مناسب می‌دانستند!

او می‌افزاید: اما آنها بدانند از این خبرها نیست. این ملت 40 سال مقاومت و ایستادگی نکرد تا چند مزدور و تروریست و خودفروخته برای آنها تصمیم بگیرند.

*قبل از هرچیز بیان این نکته ضروریست که وقاحت گروه‌های اپوزسیون و برانداز خارج از کشور برای صحبت درباره «فردای براندازی» از آنجا نشأت می‌گیرد که بوی «فتنه اقتصادی» در مشام این گروهک‌ها استنشاق شده است.

غیر از این نکته اما لازم به اشاره است که گویا وزیر محترم کشور راه دور رفته‌اند و متوجه معاریف یک جریان سیاسی خاص نیستند که در داخل ایران حتی درباره «فردای براندازی» و «حکومت بعدی» صحبت و تئوری‌پردازی کرده‌اند!

عید 97 بود که «محمدرضا خاتمی» در مصاحبه با یک ویژه‌نامه نوروزی با اشاره به شکست‌های اصلاح‌طلبان گفته بود: من جریان اصلاح‌طلبی را جریانی انفعالی نمی‌دانم که اگر با شکست مواجه شود، بگوید کار من تمام است، چون مردم شعار داده‌اند که کارتان تمام است. (اشاره به شعار چند اغتشاشگر در فتنه دیماه 96) بله. ممکن است که ما دیگر اقبال مردمی نداشته باشیم؛ اما به عنوان تفکری که فکر می‌کنیم تنها راه نجات کشور این است، باقی خواهیم ماند. حتی می‌خواهم، بگویم به فرض هرگونه اتفاقی! اصلاح‌طلبی به عنوان یک جریان فکری سر جای خود باقی خواهد ماند و بر اصولی که تا اکنون داشته، پای خواهد فشرد.

این چهره ستادی جریان خاص در ادامه نیز تصریح کرد: اصلاح‌طلبی نیاز این کشور است. چه در چارچوب جمهوری اسلامی یا هر نظام دیگری که در کشور مستقر شود. پرچم اصلاح‌طلبی با تغییر شرایط بر زمین نخواهد افتاد.[2]

پس از او، «سعید حجاریان» نیز اصلاح‌طلب ستادی دیگری بود که در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اصلاح‌طلبی» نمی‌میرد؛ چه در دوره شاه، چه در دوره جمهوری اسلامی و چه در سایر ادوار![3]

به این اظهارات البته بایستی تأکید علیرضا بهشتی بر وجود بحران مشروعیت در نظام اسلامی (به معنای انگیزه اولیه برای انقلاب)، تأکید علیرضا علوی‌تبار بر ضرورت ایفای نقش جمهور در بنیانگذاری مجدد (به معنای انقلاب) و تأکید عباس عبدی بر اینکه «با ادامه این روند جامعه نمی تواند به بقای خود ادامه دهد» را نیز افزود.

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که جریان سیاسی خاص، عامل اصلی ایجاد فتنه اقتصادی و بانی اغتشاشات اخیر در کشور است و مادام که معاریف آن بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و تئوری پردازی برای «حکومت بعدی» اصرار داشته باشند و همچنان «آدرس خیابان» را به مردم بدهند، آتش این فتنه سرد نخواهد شد.

***

«حسین مرعشی» مقصر مشکلات اقتصادی کشور را پیدا کرد...

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: تهدید برخی مسئولان داخلی به خروج از برجام قبل از نقض آن توسط آمریکا یا بعد از آن باعث به وجود آمدن شرایط اقتصادی فعلی شده است![4]

*اینکه مرعشی که زمانی می‌گفت تمام کارهای روحانی قانونیست، اکنون تلاش دارد دامن لیدر اصلاح‌طلبان و نقشی که با «تَکرار می‌کنم» مشهورش در وضع موجود دارد را پاک کند قابل درک است اما چیزی که هرگز توجیه ندارد؛ ناجوانمردی است.

پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که با شکست «برجام روحانی» قرار است همه چیز به گردن رأس نظام انداخته شود.

این در حالیستکه ستاد برجام برای تحقق این توافق، حتی از خطوط قرمز کشور نیز عبور کرد اما مورد مؤاخذه قرار نگرفت.

برجامیان همچنین به قدری از وقوع این توافق سرمست بودند که تأکید می‌کردند تمام مسئولیت این قرارداد با خود ماست و یا مثلا از این می‌گفتند که رئیس‌جمهور روحانی حق ندارد برجامش را به گردن رهبری نظام بیاندازد.[5]

همچنین و جدای از اینکه شکست برجام یک امر محتوم اما گمشده در اتمسفر خوشبینی اصلاح‌طلبان و دولت بود اما جای این پرسش مهم از حسین مرعشی وجود دارد که مشکلات اقتصادی فعلی تقصیر کسانی بود که گفتند اگر آمریکا از برجام خارج شود، آنرا آتش می‌زنیم یا تقصیر کسانی که حقوق‌های نجومی دادند و گرفتند؟!

مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند به دلیل برجام یا به دلیل فعالیت کسانی در دولت که با حمایت اصلاح‌طلبان بر سر کار آمدند و اکنون از یک نظارت ساده بر بازار ارز عاجزند، 800 میلیون دلار دولتی به 11 شرکت وارد کننده گوشت قرمز دادند اما نفهمیدند که حتی یک بزغاله هم وارد کشور نشد، به شرکت توتال اعتماد بیجا کردند و اکنون کاسه چه کنم دست گرفته‌اند؟! نیروگاه‌های برق کشور را توسعه ندادند و اکنون با خاموشی مواجه‌اند و غیره...

البته این هم از لاکرداری روزگار است که جماعتی که اکنون بایستی بواسطه یک برجام بی‌دستاورد و ترویج اعتماد به آمریکا عذرخواهی کنند و مورد مؤاخذه قرار گیرند، در تزویری عیان، همه‌چیز را به گردن کسانی می‌اندازند که از روز اول هشدار دادند از آتش برجام، آبی گرم نخواهد شد.

گفتنیست، مرعشی پیش از این طی اظهاراتی از این گفته بود که راه حل مشکلات موجود کشور، «رفع حصر» است![6]

***

1_ http://www.jahannews.com/news/631404

2_ mshrgh.ir/856481

3_ mshrgh.ir/857944

4_ http://khabarfarsi.com/u/57626635

5_ mshrgh.ir/687662

6_mshrgh.ir/868531

برچسب‌ها