کد خبر 888085
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

طرح استفاده از دوچرخه اشتراکی فردا در تهران همزمان با اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، این طرح حاصل تلاش شهرداری تهران در راستای توسعه استفاده همگانی از دوچرخه است. آنطور که مسئولان اجرایی می‌گویند طرح قرار است به صورت پایلوت در مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ تهران اجرا شود و پس از آن به مرور در تمامی پایتخت گسترش پیدا کند. 

مهدی حسن‌زاده مشاور شهردار تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری به ستاد خبری اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری تهران، می‌گوید این یکی از نخستین طرح‌هایی است که در راستای یک برنامه مدون در پایتخت در حال اجرا است و امید برای موفقیت آن بسیار زیاد است. 

یکی از راهکارهای شهرداری تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه همگانی است. طرحی که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان اجرا شده و نتایج مثبتی هم داشته است. حالا پس از چند ماه تلاش شهرداری تهران فردا در افتتاحیه نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری  به صورت رسمی اولین روز از این طرح ۵ ساله را آغاز خواهد کرد. 

مهدی حسن‌زاده به عنوان یکی از مسئولان اجرایی این طرح معتقد است با توجه به برنامه مدونی که در این باره وجود دارد این طرح موفقیت آمیز خواهد بود اگرچه بودجه‌ای که به ان اختصاص داه شده برای سال های اینده کافی نخواهد بود. او می‌گوید: برای اجرای کامل این طرح علاوه بر اینکه باید زیرساخت ها اماده باشد یک عزم همگانی هم نیاز است. درست است که این طرح توسط شهرداری در حال انجام است اما ذینفع ان تنها شهرداری نیست. ما به موفقیت این طرح خوش بین هستیم. برای اینکه بدانید چرا نگاهی به آمار استفاده از دوچرخه در هشر تهران از سال گذشته تاکنون بیندازید. در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ استفاده از دوچرخه در شهر تهران تقریبا رشد دوبرابری را شاهد بوده است. این یعنی فرهنگ سازی و کار در این زمینه نتیجه بخش بوده و خواهد بود. 

یکی از مهمترین ارگان هایی که در اجرای این طرح در تهران با شهرداری تهران همکای زیادی داشته راهنمایی و رانندگی است. حسن‌زاده در این باره می‌گوید: دستاورد یکی از همکاری‌های شهرداری با پلیس این بود که دوچرخه از نظر قانونی به وسیله نقلیه به حساب آمد به این معنی که در زمان بروز هرگونه اتفاقی مانند دیگر وسایل نقلیه اقدام قانونی در مورد آنها انجام شود. 

به گفته حسن‌زاده هماهنگی دیگر درباره اجرای مقررات توسط پلیس است: برای مثال مسیر دوچرخه خیابان کریمخان پس از چند سال محل عبور موتور سوارها شد. در جلساتی که ما با پلیس داشتیم مقرر شد تا این افراد اعمال قانون شود. پلیس به صورت مقطعی این کار را شروع کرده اما هنوز جای کار دارد و باید به صورت دائم اجرا شود.

مشاور شهردار در مورد همکاری پلیس با شهرداری در این طرح به راه‌اندازی گروهان پلیس دوچرخه سوار هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه دوچرخه شهری تهران خبر داد و گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح این است که وقتی پلیس به عنوان یک الگوی اجتماعی در رفت و آمد خود از دوچرخه استفاده کند دیگر اعضای جامعه هم تشویق به این کار می‌شوند. موضوع بعدی این است که گروهان پلیس دوچرخه سوار است طبق برنامه قرار است مسیرهای مربوط به دوچرخه سواران از طریق این نیروهای پلیس محافظت شود. به عنوان مثال در صورت ورود دیگر وسایل نقلیه در ابتدا به بیرون راهنمایی شوند در صورت تکرار ماجرار اعمال قانون شوند. 

او درباره بودجه‌ای که تاکنون شهرداری به اجرای این طرح اختصاص داده می‌گوید: بودجه سالیانه شهرداری برای توسعه دوچرخه سواری چیزی حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان است که به نسبت سایر بخش‌ها و شهر بزرگ تهران بودجه زیادی محسوب نمی‌شود. در واقع برنامه ای که اکنون به عنوان برنامه جامع دوچرخه سواری شهر تهران تهیه شده پیش بینی کرده که در یک زمان ۵ ساله چه هزینه هایی برای ساخت مسیر، پارکینگ، نمایشگاه، کمپین و ... باید انجام شود و طبق همین برنامه ما می‌گوییم این بودجه باید در سال‌ها آینده حداقل به پنج تا شش برابر افزایش پیدا کند.

منبع: مهر