کد خبر 894947
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

خداوند در سوره‌ آل‌عمران در پاسخ به منافقان درباره کشته‌شدن در سفر و جنگ باذکر دونکته شایعات آنها را پاسخ می دهد.

به گزارش مشرق، در آیه ۱۵۶ سوره آل‌عمران از قول منافقان آمده است که برادران ما که به سفر رفته و یا رزمنده بودند اگر نزد ما بودند نمی‏‌مردند و کشته نمی‏‌شدند.

حال خداوند در آیات بعد با بیان دو نکته، به شایعات دلسردکننده‏ منافقان درباره مرگ پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

آخرین لحظات سیدالشهداء(ع) چگونه گذشت

ابتدا به متن و ترجمه آیات توجه کنید

وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ‏(۱۵۷)
وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ‏(۱۵۸)

و اگر در راه خدا کشته شوید و یا بمیرید (زیان نکرده‌‏اید، زیرا) آمرزش و رحمت خداوند از آنچه (آنان در طول عمر خود) جمع می‏‌کنند، بهتر است.(۱۵۷)
و اگر بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوی خداوند برانگیخته می‌‏شوید.(۱۵۸)

دو نکته خدا در آیه ۱۵۷ در پاسخ به منافقان

۱. مرگ و حیات بدست اوست. جبهه نرفتن، طول عمر را کم نمی‏‌کند.
۲. کسی که در راه خدا گام بردارد، بمیرد یا شهید شود، برنده است. زیرا او عمر داده، ولی مغفرت و رحمت گرفته است، پس چیزی را نباخته است.

کسانی که در راه سفر به جبهه، یا در راه تحصیل علم، یا سفر برای حج و زیارت، تبلیغ و ارشاد و سایر اهداف مقدّس از دنیا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهی خواهند بود.

اما در آیه ۱۵۸ عبارت «فی سبیل اللّه» نیامده است، زیرا قصد دارد بگوید: محشور شدن همه‏ کسانی که بمیرند یا کشته شوند در هر راهی که باشند، به سوی خداست. اکنون که مرگ برای همه حتمی است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمی است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوی خداست، پس دیگر نگرانی از شهادت چرا؟

در همین راستا امام حسین علیه‌السلام می‏‌فرمایند: «فان تکن الابدان للموت انشئت‏ فقتل امرء فی اللّه بالسّیف افضل‏» اگر بدنها برای مرگ آماده شده‏‌اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.(بحار، ج‏44، ص‏374)

پیام‌ها

در جهان بینی الهی، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه‏ دنیا و جمع کردنی‏‌های آن بهتر است. «ولئن قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بی‌انجامد یا مرگ. «قتلتم فی سبیل اللّه او متّم...»

اوّل باید بخشیده شد، سپس رحمت الهی را دریافت کرد. کلمه‏ «لمغفرة» قبل از کلمه «رحمة» آمده است.

مغفرت و رحمت نتیجه‏‌ای ابدی دارد، ولی مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفرة من اللّه و رحمة خیر مما یجمعون»

منبع: فارس