یکی از اعضای تیم داوری دیدار دراماتیک ایران و عراق در جام ملت های 2015 قضاوت دیدار ایران و ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا را بر عهده خواهد داشت.

سروریس ورزش مشرق - کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا، کریستوفر جیمز بیث استرالیایی (Christopher James Beath) را به عنوان داور دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ انتخاب کرد. این مسابقه از ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

این داور در دیدار جنجالی ایران و عراق در جام ملت‌های آسیا به عنوان داور چهارم حضور داشت!

همچنین سزار راموس داور اهل کشور مکزیک، قضاوت دیدار تیم‌های امارات و قطر را در همین مرحله بر عهده خواهد داشت.

در ادامه به معرفی داور ایران و ژاپن می‌پردازیم و کارنامه این داور ۳۴ ساله را بررسی می‌کنیم:

* کریس بیث متولد ۱۹۸۴ است و از سال ۲۰۱۱ به لیست داوران بین المللی فیفا اضافه شد.

* بیث در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ دو دیدار لبنان - کره شمالی و بحرین - تایلند را قضاوت کرده است و دیدار ایران-ژاپن سومین و آخرین قضاوت این داور استرالیایی خواهد بود. در دو دیدار قبلی بیث ۱۰ بار از کارت زرد استفاده کرده و بازیکنان را جریمه کرده است.

* وی در جام ملت‌های ۲۰۱۵ نیز حضور داشت و تنها یک دیدار (امارات - بحرین) را به عنوان داور وسط قضاوت کرد و دو دیدار که اتفاقاً ایران یک طرف آن بود را به عنوان داور چهارم حضور داشت.

* بیث در دیدار ایران - بحرین که با دو گل حاج صفی و شجاعی به سود ایران تمام شد به عنوان داور چهارم حضور داشت.

* این داور استرالیایی داور چهارم یکی از تلخ‌ترین دیدارهای تاریخ فوتبال ایران هم بود؛ دیدار ایران و عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ که بنجامین ویلیامز داور وسط آن دیدار بود و بیث به عنوان داور چهارم بارها مورد اعتراض کی روش قرار گرفت. قضاوت پرحرف و حدیث تیم داوری استرالیایی این بازی هیچ وقت از یاد کی روش، ملی پوشان و ایرانی‌ها پاک نخواهد شد. اخراج سختگیرانه مهرداد پولادی در نیمه اول کار را برای ایران سخت کرد و در نهایت پس از تساوی ۳-۳ در پایان ۱۲۰ دقیقه، ایران در ضربات پنالتی باخت و از دور مسابقات کنار رفت.

* کریستوفر در لیگ قهرمانان آسیا هم تنها یک بار برای نمایندگان ایران سوت زده که به سال ۲۰۱۴ بر می‌گردد؛ دیداری که با برتری ۵-۱ فولاد در زمین الفتح عربستان به پایان رسید. بیث در آن دیدار علاوه بر اخراج یک بازیکن از تیم عربستانی، ۳ پنالتی برای فولاد اعلام کرد!

* این داور جوان استرالیایی یک بار هم برای تیم ملی امید ایران در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک قضاوت کرده؛ دیداری که با گل‌های مطهری و میلاد محمدی با برتری ۲-۰ شاگردان خاکپور به پایان رسید. در آن تیم امید علاوه بر میلاد محمدی، ۴ بازیکن دیگر از تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا حضور داشتند: امیر عابدزاده، روزبه چشمی، مهدی ترابی و محمدحسین کنعانی زادگان.

* بیث همچنین تا امروز ۶ بار برای تیم ملی ژاپن در دیدارهای دوستانه و تورنمنت‌های رسمی قضاوت کرده است. دیدارهایی که برابر غنا و اروگوئه و کره جنوبی و کره شمالی و ایسلند برگزار شده است.