کد خبر 931867
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

خودروسازان موظفند به تعهداتشان به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تولید در گام نخست و تولید خودروهای ایمن و با کیفیت در گام دوم پایبند باشند.

به گزارش مشرق، رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به پنج درصد قیمت حاشیه بازار منجر به تولید کیفی و ایمن خودرو شود خوب است اما احتمال اینکه به افزایش تولید بی‌کیفیت منجر شود هم زیاد است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: علاوه بر احتمال فوق، این احتمال هم قوت می‌گیرد که خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش تولید را کنترل کنند تا روند صعودی قیمت‌ها در حاشیه بازار تداوم یابد؛ در این صورت شرکت‌های خودروساز نیز قیمت خودروهای‌شان را به صورت مستمر و پیوسته در فاصله پنج درصد حاشیه بازار حفظ خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

خبری از پرداخت غرامت پژو و رنو به ایران نیست

فیلم / جلسه خودروسازان و مشتریان ناراضی!

افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات خودرو

وی در پیشنهادی خواستار جدی‌تر شدن اعمال سیستم‌های نظارت و کنترل بر شرکت‌های خودروساز جهت جلوگیری از تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن خطوط تولید خودروسازان شد و افزود: متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی باید نظارت‌های خود بر خودروسازان را جدی‌تر کنند و به صورت پیوسته بر فرآیند تولید نظارت قوی‌تری داشته باشند تا از کاهش عمدی یا سهوی تولید در مجموعه‌های خودروسازی جلوگیری شود والا دور باطل قیمت‌گذاری خودرو به شیوه «پنج درصد قیمت بازار» برای سال‌ها تداوم خواهد یافت و مردم مجبورند خودروهای بی‌کیفیت و غیرایمن را گران‌تر از قبل خریداری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: خودروسازان موظفند به تعهداتشان به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تولید در گام نخست و تولید خودروهای ایمن و با کیفیت در گام دوم پایبند باشند و شیوه قیمت‌گذاری «پنج درصد قیمت بازار» را به حربه افزایش مستمر محصولات‌شان مبدل نکنند.

سبحانی‌فر در پیشنهادی خواستار اعمال شیوه کنترل کننده خودروسازان در قیمت‌گذاری خودرو شد و افزود: مقامات دولتی صنعت خودروسازی کشور موظفند راه سو استفاده را در قیمت‌گذاری خودرو بر خودروسازان ببندند. برای این کار مقامات مسؤول در وزارت صمت و دستگاه قضائی با رصد کردن روند تولید در شرکت‌های خودروساز در ماه‌های مختلف اجازه تداوم شیوه «پنج درصد قیمت بازار» را مشروط به افزایش تولید کنند به بیان روشن‌تر در صورت مشاهده هر گونه رفتاری که موجب افزایش تولید خودرو نشود، فاصله قیمت خودرو در کارخانه و حاشیه بازار را از ۵ به ۱۵، ۲۰، ۲۵ درصد و حتی بیشتر افزایش دهند تا شرکت‌های خودروساز تصور نکنند با کم و زیاد کردن تولید می‌توانند با قیمت خودرو بازی کنند.