کد خبر 98482
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳

در حاليكه وزير صنعت، معدن و تجارت در بيست و نهم مهرماه 1390 ( روزملي صادرات) اعلام كرده بود كه جوايز صادراتي سالهاي گذشته از اول آبان ماه پرداخت مي‌شود، با گذشت نزديك چهار ماه از زمان وعده وزير هنوز جوايزصادراتي معوقه سال 87 صادركنندگان پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،بر اساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه ، سازمان توسعه و تجارت ايران همه ساله براي تشويق صادر كنندگان به صادرات غير نفتي، متناسب با حجم و نوع صادرات ، جوايزي به صادر كنندگان پرداخت مي كند.

بر اساس این گزارش ؛30 مهر ماه سال جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات در رابطه با اقدام جدی دولت در حمایت از صادرات گفت : حمایت از صادرات همواره لازم است و هیچ کشوری صادراتش رشد نکرده است مگر آنکه از آن پشتیبانی و حمایت کند.

وی افزود: ممکن است شکل جایزه صادراتی تغییر کند اما حتما باید همه قوا حمایت از صادرات را در دستور کار خود قرار دهند و این تصمیم یک استراتژی بلندمدت است لذا به همکاران خودم توصیه می‌کنم تا این پنبه را از گوش خود خارج کنند که حمایت از صادرات موقت است.
غضنفری گفت: با دستور رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که روز پنج شنبه داشتیم قرار شد تا بخشی از جوایز صادراتی پرداخت شود که لحظاتی پیش آقای عزیزی با من تماس گرفتند و گفتند، 200 میلیارد تومان از معوقات جوایز صادراتی از فردا قابل پرداخت است.

و این وعده که نقطه امیدی را در دل صادرکنندگان ایجاد کرده بود و صدای کف و صوت آنان وزیر و رئیس کل بانک مرکزی رادر آن جلسه همراهی کرد ، دیری نپایید به ناامیدی تبدیل شد و دوباره قول و قرار ها و تغییر نحوه پرداخت این جوایز بر سر زبان ها افتاد .

این گزارش می افزاید :در ادامه این وعده ها چند روز بعد از این سخنرانی رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از دستور رییس جمهور برای تخصیص 2 هزار میلیارد ریال برای پرداخت جوایز صادراتی محاسبه شده خبر داد.

حمید صافدل با بیان اینکه فرایند تخصیص این مبلغ از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در حال انجام است افزود: همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات به پرداخت قریب الوقوع جوایز صادراتی اشاره داشتند ، هم اکنون فرایند تخصیص و دریافت اعتبار از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در حال انجام است و پس از ممیزی مستندات و اسناد مثبته نسبت به پرداخت جوایز صادراتی از طریق استان ها اقدام خواهد شد.

اما واکنش نمایندگان به عدم پرداخت این جوایز و تهدید به استیضاح وزیر نیز افاقه نکرد و در 16 بهمن  ماه بود که غضنفری وزیر صنعت ، معدن و تجارت دوباره در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره وضعیت پرداخت جوایز صادراتی گفت: تمامی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای مطالبات جوایز صادراتی تا پایان سال پرداخت می شود و سازمان توسعه تجارت قرار است بدهی های معوق صادرکنندگان را براساس اعتبار اختصاص یافته و متناسب با پرونده ها و میزان مطالبات تا پایان سال پرداخت کند. وی درعین حال مجموع بدهیهای معوق صادر کنندگان را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
 
نکته آخر اینکه ؛ عدم اجرای بسته حمایت از صادرات در شرایط اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و جبران افزایش قیمت ناشی از اجرای این قانون تمام چشم امید صادرکنندگان را به سمت پرداخت به موقع جوایز صادراتی سوق داده بود، اما این جوایز که به تعبیر مسئولان سازمان توسعه تجارت بالغ بر 400 میلیارد تومان است با نوسانات و وعده هایی از سوی مسئولان رو به رو شده که بی اعتمادی برخی صادرکنندگان به قول مسئولان را در پی داشته است و امیدواریم که این وعده ها هر چه سریعتر جامه عمل بر تن کند و بر رشد صادرات غیر نفتی کشور تاثیرگذار باشد .
 
آخرین خبرها از وضعیت پرداخت جوایز صادراتی حاکی از آن است که بخش بسیاری از جوایز معوق صادرکنندگان کالا پرداخت شده ، اما صادرکنندگان بخش خدمات فنی و مهندسی همچنان در جاده پر پیچ و خم وعده های تو خالی مسئولان چشم انتظارند .