هیأت بلندپایه دولتی ایران در حالی روز گذشته توافق‌نامه تولید خودرو با رنو فرانسه را امضا کرد که قرار است از این طریق ۲ محصول قدیمی رنو که عمر آنها تا ۱۷ سال می‌رسد، در ایران تولید شوند.

به گزارش مشرق، مسئولان دولتی ایران طی روزهای گذشته در سفر به فرانسه مقدمات حضور بیشتر رنو در بازار خودرو ایران را فراهم کردند و در جدیدترین توافق‌نامه که با حضور نعمت‌زاده، وزیر صنعت به امضا رسید، قرار است رنو 2 محصول قدیمی خود را در کشورمان تولید کند. به این ترتیب در آستانه برگزاری دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، توافق برای تولید محصولات از رده خارج فرانسوی‌های بدعهد نمی‌تواند دستاورد قابل قبولی در آثار اقتصادی پسابرجام به حساب آید.

«سیمبل» و «داستر جدید» به عنوان محصولات جدید رنو در کارخانه‌ای که قرار است با مشارکت رنو و سازمان گسترش ایجاد شود، به تولید خواهند رسید.

سیمبل در سال 1999 در فرانسه به تولید رسیده و در واقع 17 سال از عمرش می‌گذرد، داستر نیز حدود 7 سال پیش در دنیا به تولید رسیده و حال قرار است این دو محصول از رده خارج راهی بازار ایران شوند و از این به بعد در بازار پرعطش ایران برای فرانسوی‌ها درآمدزایی کنند.

جالب اینجاست که این توافق بدون حضور مدیران خودروساز ایرانی و صرفاً با حضور مسئولان دولتی ایران و در رأس آنها وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش به امضا رسیده که البتهبه عنوان اقدامی خارج از عرف و در نوع خود قابل توجه است.

این اتفاق چند روز روز پس از ملاقات رئیس جمهور ایران و فرانسه در مقر سازمان ملل رخ داد و این احتمال وجود دارد که روحانی از نعمت زاده خواسته باشد تا برای پیگیری مذاکرات انجام شده با اولاند به فرانسه برود و در این سفر توافق‌نامه همکاری با رنو را به دور از چشم مدیران خودرویی امضا کند.

* جمع دولتی‌ها در فرانسه جمع بود

در این سفر در کنار وزیر صنعت، معظمی رئیس سازمان گسترش، صالحی نیا معاون اقتصادی وزیر صنعت، قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز حضور داشتند.

توافق‌نامه ایدرو و رنو توسط معظمی رییس سازمان گسترش و تیری بلوره قائم مقام شرکت رنو فرانسه به امضا رسید.

طبق این توافق‌نامه، در فاز اول تولید سالانه 150 هزار دستگاه خودرو رنو و در فاز دوم نیز افزایش این رقم به 300 هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

در مجموع با احتساب تولید ال 90 و ساندرو، میزان تولید رنو در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

* استراتژی رنو در ایران: تولید محصولات قدیمی و واردات خودروهای جدید

رنو در حالی برای تولید خودروهای قدیمی خود در ایران برنامه‌ریزی می‌کند که شاهد واردات محصولات لوکس این شرکت فرانسوی به صورت ساخته شده (CBU) به بازار ایران نیز هستیم. نمونه این مسئله هفته گذشته در رونمایی از خودروی تلیسمان صورت گرفت و قرار است این محصول به زودی وارد بازار ایران شود. این خودرو محصول تقریباً به روز شرکت رنو است که به اندازه خودروهای دیگر فرانسوی عرضه شده در ایران قدیمی نیست و عمر کمتری در مقایسه با آنها از نظر تولید در فرانسه دارد.

برنامه‌ای برای تولید تلیسمان در ایران اعلام نشده و به این ترتیب فرانسوی‌ها فقط به تولید محصولاتی در ایران تمایل نشان می‌دهند که اصولاً خودروی به روز و جدیدی نباشد، وگرنه ترجیح می‌دهند خودروهایشان را به صورت CBU وارد ایران کنند تا سود بیشتری را کسب کنند.

در عین حال، با توجه به واردات قطعات برای تولید خودروهای دیگرشان در ایران، به نظر می رسد در واردات خودروهای ساخته شده نیز از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای برخوردار شوند و در نتیجه سود بیشتری به جیب می‌زنند.

* چه کسی برای تولید سیمبل و داستر مطالعه بازار کرد؟

تولید دو محصول قدیمی سیمبل و داستر در ایران در شرایطی مورد توافق دولت ایران و رنو فرانسه قرار گرفته که به نظر می‌رسد فرایند مطالعه بازار برای عرضه این خودروها در ایران صورت نگرفته و بعید است که مرکز تحقیقات خودروسازان ایرانی مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده باشند زیرا اگر در جریان این موضوع بودند، پذیرش آن توسط خودروسازان جای تعجب داشت. غیبت مدیران خودروساز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید محصولات رنو نیز می‌تواند تأییدی بر این مسئله باشد.

تجربه عرضه داستر در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که این محصول نتوانسته عرضه موفقی در دنیا داشته باشد و اصولاً خودروی موفقی به حساب نمی‌آید.

استراتژی رنو در برخورد با بازار ایران نشان می‌دهد که این شرکت فرانسوی بیشتر به دنبال واردات خودروهای لوکس خود به ایران با استفاده از شرایط مطلوب تعرفه‌ای است و در کنار این موضوع نیز مشارکتی را برای تولید محصولات مُرده و از رده خارج خود در ایران متقبل می‌شود تا وانمود کند که به مسئله داخلی سازی محصولاتش در ایران توجه دارد.

از سویی به نظر می‌رسد مسئولان دولتی ایران نیز سعی دارند از طریق تفاهم با رنو و ایجاد کارخانه جدید، اقداماتی را در راستای ایجاد قطب سوم خودروسازی انجام دهند تا در صنعت خودروسازی به اصطلاح رقابت ایجاد کنند،این در حالی است که با توجه به وضعیت تولید خودرو در ایران و همچنین حضور رو به افزایش شرکت‌های خارجی در بازار خودروهای وارداتی به ویژه چینی‌ها بعید به نظر می رسد که ایجاد قطب سوم از طریق محصولات از رده خارج بتواند محقق شود.

در این شرایط ظاهراً نظارت دقیق و شفافی بر عملکرد شرکت‌های خارجی در بازار خودرو کشورمان وجود ندارد و ایران به جولانگاهی بزرگ برای آمد و شد خودروهای خارجی و سودجویی برخی افراد تبدیل شده است.

سکوت مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی در این خصوص نیز جای سوال دارد و مطالبه عمومی بر نظارت دقیق بر قراردادها و توافق‌نامه‌های همکاری در صنعت خودروسازی و نقش پررنگ برخی مسئولان دولتی تأکید دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    سلام دوستان بنده كارشناس صنعت خودرو هستم و بيش از بيست سال سابقه در اين صنعت دارم و در اغلب پروژهاي طراحي و توليد اين صنعت حضور داشتم. مطالبي كه مينويسم كاملاً واقعي است اميد كه مسؤولان دلسوز موضوع را رسيدگي كنند. شركت پژو در زمان تحريم تمام ارتباطش را با ايران قطع كرد و نميتوان دلمان را به توليد خودرو آنها خوش كنيم. ما در دهه ٧٠ و پس از جنگ دانش طراحي و توليد خودرو نداشتيم ولي حالا بر اساس اعلام أنجمن قطعه سازان ايران بيش از ١٧٠٠ قطعه ساز داريم كه بيش از ٣٠٠ هزار نَفَر در آنها مشغول بكارند. در حال حاظر توانايي طراحي خودرو ايراني در داخل كشور وجود دارد. دوستان شك نداشته باشيد قراردادهايي كه هم اكنون در حال انعقاد با شركت هاي فرانسوي است خائنانه و در جهت تضعيف صنعت ايران و كاهش اشتغال است. جايي كه ما خودمان ميتوانيم طراحي كنيم چه نيازي به شركت هاي خارجي است. خدا ميداند آيندگان در باره اين قراردادها چه خواهند نوشت. اگر امروز ما به قراردادهاي تركمانچاي ايراد ميگيريم شك نداشته باشيد فرزندان ما به اين قراردادها گريه خواهند كرد. تمام كارشناسان خبره و با تجربه لزوم به عقد قراردادهاي اينچنيني نمي بينند. واقعاً جاي تعجب نيست وزير صنعت باتفاق معاونش در پاريس با مدير عامل پژو مستقيم جلسه ميگذارد و تفاهم نامه امضا ميكند. واقعاً سازمان هاي نظارتي چكار ميكنند؟ همه كارشناسان دو سال است داد ميزنند تمامي اين قراردادها غير كارشناسي است ولي آقاي ژنرال صنعت كار خودش رو ميكنند بعد از ده سال خواهند گفت آقاي وزير و مدير عامل. وقت ايران خودرو اشتباه كرده، همين!!!. واقعاً به حال و روز صنعت و اين تصميم گيري ها بايد گريه كرد. من نميدانم نمايندگان مجلس چكار ميكنند؟ چرا رسيدگي نمي شود؟ آقاي روحاني عزت ايراني يعني اينكه وزير ايراني (بجاي مدير عامل ايران خودرو) با مديرعامل پژو مذاكره كند؟!
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    سیمبل مدل 2013 تندر 90 می باشد که از هر لحاظ بهینه شده و کلا از شاسی با تندر 90 فرق می کند
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    اصل مطلب درسته و فرانسويها فقط در حال استثمار ملت ايران هستند مخصوصا در خودروسازي ولي جهت اطلاع بايد بگم رنو سيمبل كه قراره توليد بشه ، خودروي جديدي نيست و اون نسل قديمي كه شما هم گفتيد نيست ،‌ بلكه رنو سيمبل كه الان در دنيا داره توليد ميشه و در ايران هم قراره توليد بشه مدل فيس ليفت رنو لوگان يا همون L90 خودمون هست . و اين بزرگترين ظلم در حق مصرف كننده هست كه خودرويي رو كه با كمترين تغييرات و به آساني ميشه جايگزين خودروي توليد خودمون كنيم اولا فعلا وارد ميكنند و با دو برابر قيمت ميفروشند و ثانيا در آينده بعنوان خودروي جديد ميخواهند توليد كنند و بفروشند در حاليكه اين خودرو همين لوگان هستش .
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    برادر عزيز ، سيمبل هيچگونه تفاوتي با تندر 90 نداره و فقط فيس ليفت اون هست كه از سال 2014 توليد ميشه ، بلايي كه ما سر 405 آورديم و به اسم پرشيا ثبت كرديم ، اونها سر تندر 90 آوردند و به اسم سيمبل به ما قالب ميكنند و هيچگونه اختلافي در شاسي با تندر نداره !!! فقط تزءينات داخلي و ظاهريش متفاوته !!!
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    استراژی رنو قطعا براساس خواست واراده ما شکل میگیره.اگراراده ما تولید ماشین روز وباکیفیت وقیمت مناسب باشه اونها این کارو خواهند کرد.اما بطور خلاصه اگربخوام بگم چون طرف ایرانی سود زیادی میخواد حاضر نیست ماشین باکیفیت تحویل مردم بده.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    بله ما میتونیم خودرو بسازیم. مثل. پراید. 405 و. .......که سالیانه جان هزاران نفر از هموطنان. را میگیره. بابا بزارین بیان نکنه بهتر از این اشغال ها باشه که سوار میشیم. در ضمن اشتغال به چه قیمتی.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    بنز قدیمی شرف داره له رنو و پژو های جدید
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    فقط خصوصی سازی کامل شکت های خودرو سازی اولین قدم هست وگرنه فقط خیانت خواهیم دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس