کد خبر 1001281
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
حسن رشوند نمایه

مسئولان آموزش عالی کشور نیز باید بدانند گرایش‌های فکری و فرهنگی و حتی سبک زندگی و رفتاری استاد می‌تواند اثری جدی بر دانشجویان و محیط‌های علمی داشته باشد.

به گزارش مشرق، حسن رشوند در یادداشتی نوشت:

رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته در حالی که برخی تحولات منطقه‌ای و جهانی همچون ورود ترکیه به خاک سوریه، برخی اقدامات تحریک‌کننده و اغتشاشی در عراق آن‌هم در آستانه راهپیمایی بزرگ اربعین که علی‌القاعده این تحولات و اتفاقات، همواره در کانون توجه ایشان بوده است، یک بازدید علمی و بلافاصله روز پس از آن، یک دیدار مهم را با نخبگان علمی کشور داشتند که نشان از آن دارد که رهبری نظام جمهوری اسلامی، اولا دغدغه‌ای فراتر از این دغدغه‌هایی دارند که غالبا ما در حوزه‌های سیاسی و برداشت از تحولات داریم و ثانیا نقطه امید خود را در جاهایی متمرکز کرده‌اند که آورده‌های این نقاط حساس، پوشش دهنده همه خواسته‌های داخلی، منطقه‌ای و چه بسا جهانی است. بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در حسینیه امام خمینی، آنچنان نشاط بخش و امیدآفرین بود که می‌شد برق شوق و رضایت را از چشمان مبارک مشاهده کرد. این رضایت از نخبگان جوان و دغدغه رهبری را می‌توان از فرمایش‌های معظم له در روز بعد (چهارشنبه)، در دیدار با جوانان نخبه فهمید. ایشان در دیدار ۲ هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور، ادامه پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملا ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه تحسین‌برانگیز و اعتماد به نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملا جدی اجرا و پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

رهبر معظم انقلاب با انتقاد از برخوردهای مأیوس‌کننده افراد و جریانی در کشور که همواره بذر یأس در محیط‌های علمی و پژوهشی کشور می‌پاشند، مأیوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل که جنبش علمی کشور را انکار می‌کند، به جوانان نخبه فرمودند: یک جریان بددل و بدخواه که متأسفانه در داخل دانشگاه‌ها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش می‌کند با القای اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند، اما شما در مقابل این جریان هرگز مأیوس نشوید.پیشتر نیز رهبری معظم انقلاب در دیدار افطاری ماه مبارک رمضان با استادان دانشگاه‌ها به مسئله مهم التقاط و ارتجاع در دانشگاه‌ها و صدماتی که روشنفکری غرب زده و وابسته به خارج در ایران ایجاد کرده بودند، اشاره داشتند. بنابراین تأکید مجدد معظم له در فاصله چند ماه، نشان از یک حرکت خزنده از سوی سر پل‌های دشمن در محیط‌های علمی و دانشگاهی دارد که خطر بسیار بزرگی برای انقلاب و پیشرفت کشور به حساب می‌آید.

رهبری معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای سال‌های گذشته نیز متذکر شده بودند که جریان روشنفکری در کشور ما از ابتدا ناقص متولد شد. اولین نسل روشنفکران ایرانی را غالبا افرادی تشکیل دادند که نه تنها به دین و آرمان‌های دینی ملت ایران باوری نداشتند، بلکه حتی به خود ملت ایران نیز نگاهی مثبت نداشتند و غالباً از سر تحقیر به ملت نگاه می‌کردند.

هشدار رهبر انقلاب در چند دیداری را که در سال جاری با جامعه علمی کشور داشتند، باید هشدار نسبت به یک جریان التقاط و ارتجاع دانست که امروز در محیط‌های علمی و دانشگاهی رسوخ کرده‌اند. هشدار نسبت به دو امر مهم و دو آفت خطرناکی که در سال‌های گذشته نیز به محیط دانشگاهی کشور آسیب‌های فراوانی وارد کرده است. اگر این‌چنین خطری وجود نداشت، معظم له با تأکید بر لزوم «مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاه‌ها» هیچ‌گاه نمی‌فرمودند: امروز در برخی دانشگاه‌ها جریان چپ مارکسیستی هم ابراز وجود می‌کند، آن هم در حالی که مظاهر اصلی این جریان یعنی شوروی سابق «در زیر بار و فشار حقایق عالم» فروریخته و از بین رفته است. البته این جریان، زیاد جدی نیست و از عمق حرف‌ها و مواضعش معلوم است که همان چپ امریکایی است؛ یعنی ظاهری چپ دارد و باطنی غربی و امریکایی.

آنچه امروز در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی که موجبات نگرانی رهبر انقلاب را در عین امید به جوانان خلاق، پر تلاش و دغدغه‌مند فراهم کرده، وجود همین عناصر معدود روشنفکر نمای مأیوس گری است که کعبه آمال آن‌ها غرب و پیشرفت‌های آن بوده و با پاشیدن بذر تحقیر و خود کم بینی، پیشرفت‌های خیره کننده سال‌های اخیر از سوی جوانان نخبه کشور که بدون اتکا به غرب، مرزهای دانش را درنوردیده‌اند، می‌باشد. اما اراده جوانان نخبه و تلاش مضاعف استادان انقلابی در دانشگاه‌ها و باور رهبری نظام به آنها، باطل السحر همه این یأس‌افکنی‌هاست. بنابراین، آنچه در شرایط امروز، وظیفه استادان انقلابی و دوستدار پیشرفت کشور را سنگین‌تر کرده است، این است که در کنار مقابله و مهاجّه منطقی با استادان یأس آفرین در محیط‌های علمی، لازم است آن‌ها روح امید و تلاش را با تشویق جریان نخبه دانشگاهی که به فضل الهی هر روز، رو به تزاید است، بدمند و زمینه کمرنگ شدن و حذف کسانی را که دل در گرو غرب سپرده و انتشاردهنده ویروس یأس هستند، فراهم کنند.

مسئولان آموزش عالی کشور نیز باید بدانند گرایش‌های فکری و فرهنگی و حتی سبک زندگی و رفتاری استاد می‌تواند اثری جدی بر دانشجویان و محیط‌های علمی داشته باشد. مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی سال جاری خود با استادان دانشگاه‌های کشور ضمن اشاره به شمار زیاد استادان انقلابی و متدین در دانشگاه‌ها فرمودند: این اساتید باید در داخل دانشگاه‌ها جریان سازی کنند و با انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاه‌ها که موجب تغییر رفتار و فرهنگ دانشجویان می‌شود، فرمودند: استادان متدین و انقلابی کاری کنند که جریان فکری و فرهنگی آن‌ها به جریان رایج دانشگاه‌ها تبدیل شود.

اما اگر قرار است استادان انقلابی چنین وظیفه‌ای را به عهده بگیرند و فضا را برای استادان غرب زده و یأس پراکن در محیط دانشگاه تنگ کنند، لازمه آن، این است که از چنین ویژگی‌هایی بهره‌مند باشند:


۱- منش و رفتار آنها باید تعین یافته و نمادی از ارزش‌های دینی و معرفت حقیقی باشد.


۲- جریان‌های فکری و فرهنگی کشور را شناخته و قدرت تمییز حق و باطل را در میان مواضع این جریانات داشته باشد.


۳- نسبت به مباحث علمی اشرافیت داشته و قدرت پاسخگویی به شبهات دانشجویان را داشته باشد.


۴- همواره در دانشگاه حضور فعال و مستمر داشته و دانشگاه را تنها سرپل رسیدن به مناصب دیگر نبیند.


۵- جریان سازی فکری – فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی نیازمند ارتباط دوسویه بین استاد و دانشجو است و هر گونه ارتباط یک سویه محکوم به شکست و موجب فاصله گیری از اهداف مورد مطالبه رهبری از اساتید انقلابی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    1 0
    غرب گداها، اینجا ایران. کور خوندین..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس