به گزارش مشرق، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران، درباره کمبود واگنهای مترو در پایتخت و چالش شهروندان تهرانی با توجه به افزایش تقاضای استفاده از حمل و نقل عمومی با توجه به گرانی بنزین، اظهار داشت: دولت متعهد بوده دو هزار واگن را برای کلان شهرها تأمین کند که 1050 مورد آن برای تهران در نظر گرفته شده و 630 واگن قرارداد آن توسط سازمان شهرداریها و دهداریها بسته شده ولی هنوز در پیچ و خم بحثهای بانکی و اداری هستیم تا منجر به باز شدن اولین LC در این زمینه شود.
وی افزود: قطار مترو آماده در بازار نیست که آن را بخریم و بیاوریم باید پول آن تأمین شود تا قطارها ساخته و پس از آن به مترو آید. متاسفانه در تامین نقدینگی دچار مشکلیم و برخلاف انتظار دولت و شهرداری روندها برای تهیه 630واگن قطار نیز طولانی شده است و علیرغم انجام مناقصه در سال 96 در این زمینه هنوز موضوع عملیاتی نشده است.
بیشتر بخوانید:
رشد ۱۱ درصدی مسافران مترو تهران با افزایش قیمت بنزین
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد:همکاران ما در شرکت بهرهبرداری مترو سعی میکنند قطارهایی که دچار خرابی میشود را تعمیر و اورهال کنند. ما نیز پیگیریم قطارهای باقیماندها از 70 دستگاه واگن که سال گذشته وارد کشور شده را یکی یکی مونتاژ و به چرخه بهرهبرداری بیاوریم که اول سال 4 مورد آنها وارد مدار بهرهبرداری شده و دو مورد نیز به زودی در ایستگاه مولوی استفاده میشود و 4 مورد دیگر هم تا پایان سال و ابتدای فروردین محقق خواهد شد.
امام با اشاره به اینکه قرارداد فعال دیگری در زمینه تامین واگن نداریم، گفت: گفته بودیم متوسط هر ماه یک ایستگاه در پایتخت افتتاح میکنیم و حداکثر تا 30 آذر ایستگاه مولوی آماده بهرهبرداری میشود.
نمره مترو تهران در کیفیت
وی گفت:نمره متروی ایران نسبت به میانگین جهانی خوب است و از لحاظ ایمنی، کیفیت، معماری و تمیزی جزو بهترینها هستیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این که سالانه چقدر بودجه برای تامین واگنهای مترو در کشور نیاز داریم، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم پنج ساله شهرداری باید تا 1402 بیش از 47 هزار میلیارد تومان تامین منابع داشته باشد که البته همه این موضوع از بودجه شهرداری قابل تامین نیست چرا که به طور مثال امسال کل بودجه شهرداری 18 هزار میلیارد تومان بود و هزینهها زیاد است.
امام راهاندازی مجتمعهای ایستگاهی، ارائه اوراق مشارکت و جذب سرمایهگذار را از راههای دیگر توسعه خطوط و ایستگاههای مترو و واگنهای آن برشمرد و عنوان کرد: سرمایهگذار خارجی کم شده و جذب آن به سختی امکان پذیر است ولی ما به دنبال مدلهای اقتصادی هستیم تا سرمایههای خرد و کلان را در داخل جذب کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این راهکار روشی برای تغییر سرمایهگذاری از سوی طلا و سکه به مترو است، گفت:میتوانیم پولها و سرمایههای خرد دست مردم را که میزانش اندک هم نیست جذب کنیم و نقدینگیهای پخش در جامعه را در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی به کار بگیریم.
مدیر عامل مترو تهران خاطرنشان کرد: یکی از این راهکارها استفاده از مشارکتهای عمومی و خصوصی یا روش صندوق پروژه یا شرکت پروژه است و اگر مدل به درستی تعریف شود نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.