نیروهای مسلح عراق

ابعاد حمله دیشب نشان می‌دهد که هدف آمریکا فراتر از نیروهای مردمی عراق بوده و تلاش کرده محور مقاومت را که یکی از نقاط استراتژیک آنها در گذرگاه القائم خلاصه می‌شود، هدف قرار دهد.

سرویس جهان مشرق - ایالات متحده آمریکا برای اولین بار وارد رویکرد تقابل نظامی مستقیم با محور مقاومت در عراق شده و عملیات نظامی مستقیم خود ضد گردانهای حزب‌الله عراق را  برای تثبیت اشغالگری خود در این کشور و تحقق منافع رژیم صهیونیستی با حملات هوایی ضد مراکز حشد الشعبی در  نزدیکی گذرگاه القائم در مرزهای سوریه به صورت رسمی تایید کرد؛ تا همچنان اولویت خود را قطع خطوط ارتباط محور مقاومت معرفی کند.

تجاوز آمریکا علاوه بر اینکه باعث شهادت ۲۵ نفر و زخمی شدن ۵۱ تن دیگر شد، در شرایط حساسی انجام شد که گروه‌های عراقی برای تعیین حاکمیت این کشور، اختلاف نظرهای زیادی دارند و علاوه بر این، نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از گسترش توان موشکی محور مقاومت در منطقه افزایش پیدا کرده است.  ابعاد این حمله نشان می‌دهد که هدف آمریکا فراتر از نیروهای مردمی عراق بوده و تلاش کرده محور مقاومت را که یکی از نقاط استراتژیک آنها در گذرگاه القائم خلاصه می‌شود، هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات حملات هوایی آمریکا به مواضع بسیج مردمی در غرب استان الانبار/ آماده‌باش نیروهای آمریکایی در عراق + نقشه میدانی، عکس و فیلم

برخی تحلیلگران منطقه‌ای اینگونه ارزیابی می کند که آمریکا با این حمله سعی کرد آمادگی خود را برای ورود به تقابل فراگیر با متحدان ایران در منطقه نشان دهد. علاوه بر اینکه این کشور نشان داد آمادگی ورود مستقیم در راستای دستورالعمل رژیم صهیونیستی در درگیری‌های منطقه‌ای را دارد.  این حمله همچنین نشان دهنده آن بود که تحولات داخلی عراق برای آمریکایی‌ها مهم ارزیابی می‌شود و آنها تلاش دارند مانع از به قدرت رسیدن رقبای خود در حاکمیت این کشور شوند.

تایید رسمی این حمله از سوی آمریکا و پایکوبی رژیم صهیونیستی در پی آن و همچنین سکوت متحدان آمریکا در قبال این تجاوز آشکار،  همزمان با واکنش‌های متحد گروه‌های مختلف سیاسی در عراق دنبال می شود که این حمله را محکوم کرده‌اند.

در همین راستا نیروهای الحشد الشعبی نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کردند تا واکنش‌های احتمالی نسبت به این حمله را بررسی کنند، نشستی که البته بیانیه‌ی مطبوعاتی در پی آن صادر نشد.

گرچه به نظر می‌رسد حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی را می‌توان نقطه عطفی در روند تقابل سیاسی در عراق و خط قرمزهای آمریکا در این کشور تصور کرد،  اما این حمله نتایج معکوسی نیز داشت و باعث یکپارچه شدن احساسات ضد آمریکایی در میان محافل سیاسی و مردمی عراق شد.

همانطور که آمریکا از حمله اخیر خود به گذرگاه القائم اهدافی  فراتر از عراق را دنبال می‌کند، پیش‌بینی می‌شود که پیامدهای این حمله نیز در سطحی فراتر از عراق دامن ایالات متحده آمریکا را بگیرد. به این ترتیب می‌توان گفت منطقه وارد مرحله جدیدی از تقابل میان محور مقاومت و اردوگاه آمریکایی خواهد شد. آن هم در شرایطی که بحران‌های امنیتی پیچیده‌ای در آن وجود دارد و اعتراضات مردمی در عراق و لبنان و روند موازنه قدرت در سوریه بر پیچیدگی‌های این کشمکش افزوده است.

واشنگتن اخیراً با تحرکات رسانه‌ای خود سعی داشت زمینه را برای هدف قرار دادن نیروهای مردمی الحشد الشعبی فراهم نماید.  در همین راستا رسانه های تبلیغاتی وابسته به غرب تلاش کردند گذرگاه القائم را گذرگاهی راهبردی برای انتقال موشک های دقیق و بالستیک از ایران و عراق به سوریه و لبنان معرفی کنند.  در همین راستا اخیراً مجموعه حملاتی از سوی عناصر ناشناس ضد انبارهای تسلیحاتی نیروهای حشد الشعبی انجام شد که دولت عراق در قبال این تجاوزها سکوت کرد و کسی را به انجام این حملات متهم نکرد. این در حالی بود که سرویس‌های اطلاعاتی عراق به این نتیجه رسیده بودند که رژیم صهیونیستی در پس پرده این حملات قرار دارد.  با این وجود محافل سیاسی عراق بنا به ملاحظات سیاسی از واکنش جدی به این حملات خودداری کردند.

میزان ذوق زدگی رژیم صهیونیستی از انجام این حمله را می توان از زبان یسرائیل کاتس وزیر خارجه این رژیم متوجه شد که این حمله را نقطه تحولی در واقعیت منطقه معرفی کرده بود. این در حالی بود که در تابستان گذشته نیز سیگنال‌هایی از تل‌آویو مخابره شد مبنی بر اینکه این رژیم در پشت پرده حمله به مراکز حشد الشعبی قرار دارد.

گرچه دولت آمریکا طی سال گذشته بیش از ۲۰ حمله برنامه‌ریزی شده ضد مناطق مختلف در عراق داشته است، اما حمله موشکی اخیر آمریکا به صورت علنی مورد تایید این کشور قرار گرفت.  در همین رابطه یک منبع فرماندهی نیروهای الحشد به روزنامه الاخبار می‌گوید که زمان بازی در پشت پرده سپری شده و عراق  در تمامی ابعاد وارد مرحله جدیدی شده است. وی تقابل آشکار را ضرورتی در مرحله جدید دانست و تاکید کرد که تهدیدات آمریکا نیز در موارد گذشته واضح و شفاف بوده است و نشان می دهد که آمریکا با تغییر قواعد درگیری‌ها مخالف است و می‌خواهد مناطقی که مطلوب خود می‌داند را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر موقعیت راهبردی گذرگاه القائم باعث شده که این منطقه برای سومین بار هدف حملات موشکی آمریکایی‌ها قرار بگیرد. منطقه اتصال عراق و سوریه از القائم - البوکمال مورد توجه و حساسیت ویژه تل‌آویو قرار دارد و رژیم صهیونیستی آن را مسیر امن تهران به بیروت معرفی می‌کند و تلاش دارد با این اقدامات این مسیر را از بین ببرد. یکی از انگیزه‌های اصلی آمریکا برای براندازی عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق نیز، افتتاح مجدد این گذرگاه بود.

علاوه بر این که گذرگاه مذکور نزدیکترین منطقه به پایگاه عین الأسد است که مرکز ثقل موجودیت نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود، این گذرگاه مشرف به مسیرهای تردد نیروهای آمریکایی بین عراق و سوریه است و تسلط نیروهای الحشد در این منطقه مانعی در برابر تردد آزادانه آمریکایی‌ها به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    92 32
    امریکا را همین محور مقاومت نابود میکنه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    31 51
    امکان نداره سه تا پیام امریکا خارج باشه. یکی رزمایش 3 جانبه ایران روس و چین تو خبرا گم کنه و بگه اینا نمی تونند غلط کنند..... دوم با توجه به اون دفعه که امریکا گفت باید جواب زدن پهپاد ایران باید می دادیم و تو افکارشون این بوده که شرایط داخلی ایران اجازه سیاست یکی بزنی ده تا میخوری اقا نمیده...... سوم امریکا به حامیان داخلی عراق تو طرح تجزیه اقلیم سنی این امتیاز بده که تکلیف حشد با من ,شما ادامه بدید. ولی هرسه قطعا خیالات باطل بوده. میخوره بدم میخوره چون میدونی موی سر حشد با سپاهی برای انقلاب هیچ فرقی نمی کنه
  • حسن غریب مدینه IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    41 59
    آمریکا باز گورشو با دست خودش کند خدا روشکر بعد از محو داعش شیعه وسنی یکی شدن برعلیه نفاق آمریکا واسرائیل
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      14 24
      این بی ناموسای آمریکایی و یهودی، دارند به ایرانی - عربی، خیلی دامن میزنن! به هوش باشید.
  • حسن IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    43 97
    اشتباه فاحشی کردن.ضربه های وحشتناکی میخورن.همه چیزکه سلاح وجنگ رودررونیست.هرمنافعی که مربوط به آمریکادرمنطقه باشه کارش تمومه.بزودی پمپ آب راه میوفته تومنطقه رایزنی و التماس دنبال آزادی گمشده هاشون اونم باهزینه زیاد.واقعاایناتنشون خارش داره.چه کسی به این احمقای بدبخت گرامیده
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      6 18
      به زودی زود... ان شاءالله تعالی....
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    9 19
    آمریکای جنایتکار با سگهای صهیونیست تا خاورمیانه را به جنگ های گسترده نکشند بی خیال نمی شوند. بالاخره باید یک دعوا و جنگی باشد تا آمریکا حضور خود را توجیه کند. یا اینکه خیلی سخاوتمندانه و بدون چشم داشت به نفت سوریه از چاه ها و تاسیسات نفتی سوریه حفاظت کند. مدیون هستید فکر کنید آمریکا منافع و نفت خودش را تامین می کند.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    6 15
    چرا جناب مقتدی صدر این حمله اشغالگران تروریست جهانی برعلیه هیروهای مقاومترو محکوم نمیکنه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 19
    به نظر می رسه موضع ترس و ضعف درمیان عراقی ها حاکم شده والا نباید اینطور منفعلانه رفتار کرد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    4 14
    نمی خواهم از آمریکایی ها تعریف کنم بهر حال مرگ بر آمریکا .......ولی مهندسین نایغه ایرانی باید پهپاد هاشون را بادقت تر و قوی تر و پیشرفته تر کنند و اثرات انفجارهای موشک های پهپاد را قوی تر ......چون این آمریکایی های ملعون اینگونه هدف ها را به خوبی و با دقت و قدرتمندانه می زنند
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
      1 0
      بهتره تکنولوژی پهپادهایمان را بیشتر کنیم درسته الان هم خوب هستند ولی خیلی باید دقیق تر و بهترتر شوند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    38 96
    لعنت به آمریکای حرامزاده...
    • قریشی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      13 26
      و لعنـــــــــــــــــت بر ذات ناپـــــــــــــــــــاک کســــــــــــــــــــانیکه برای این کامنت منفی زدند . قطعا هم شامل لعن خداوند خواهند بود چون کسیکه بر شیطان تکیه ند با همان شیطان لعین در قعر آتش جهنم هزار و هزار بار طعم حرارت غیرقابل تصور آنرا خواهد چشید . مرگ بر امریکا و مرگ بر صهیونیستهای کثیف
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    16 3
    انشالله سردارقاسمی دمارشان را در می آورد.راستی سردارکجایی؟
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    11 9
    ۱۵:۵۱ زرشک اسکولای مشرقی نابودیتون نزدیکه همون رجز خونی هم بلد نیستین!!!!!!
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      6 14
      برو پوشکات روبپوش نصیحت گوش کن
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    21 8
    ۱۵:۵۱ زرشک اسکولای مشرقی نابودیتون نزدیکه همون رجز خونی هم بلد نیستین!!!!!!
    • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      1 0
      مزدورای منافق آلبانی نشین مگه بازهم پیداتون شد ؟ تودیگه چه جونوری هستی ؟!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 16
    چطور این حشدالشعبی اخوندی توانست داعش را بیرون کنه ولی نمیتونه آمریکا را بیرون کنه!؟
  • نظر IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    8 17
    بر پدر طرفداران آمریکا لعنت
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 14
    راه حل عراق هم در بحث آشوب و هم در بحث بیرون کردن اشغالگران- حملات موشکی شبانه و محدود و مستمر هر شب برای ترک و یا تعطیلی پایگاههای آمریکایی است
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    2 11
    قابل توجه مردم ایران نتیجه آخر دل بستن به کدخدا
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 12
    مسلمانان به دلیل انتخاب اصلح ولی بیسواد عمدتا توان مقابله با دشمن خارجی و سیاستهایش را ندارند و انگلیس و یهودیهای غاصب در سالهای قبل تلفات زیادی بر ایرانیان شامل کشتار توسط قحطی و نفوذ در دربار پادشان و ۱۳ فروردین وارد کرده بودند که به دلیل نامشخص تاکنون پیگیری غرامت هم نشده یا اینکه مخفیانه گرفته و خورده شده. لازم است مسلمانان فعالیتهای منجر به کشتار چند میلیونی دشمن خارجی را در دستور کار داشته باشند و افراد متخصص دارای جوایز نوبل را سردمدار کنند
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    2 11
    وقت ان رسیده که قاطع وویران کننده پاسخ این نکبت عالم داده بشه .نظاره ومحکوم کردن کافیست عراقیها باید هوشیارباشند چقدر باید شاهد به خاک وخون کشیده شدن عراقیها ماند ونظاره کرد واقعا دیکر نمیتوان این همه جنایت وخون های به ناحق ریخته شده رابی پاسخ گذاشت .عراقیها بتازید ودشمن خصم رانابودکنید انتقام خون تمام شهدای مظلوم رابگیرید مزدوران حلقه به گوش واربابانشان را نابودکنید وانشاالله پیروزی مقاومت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    در آینده نزدیک درسی به امریکا و متحدان ملحد منطقه ای خواهیم داد که هرگز فراموش نخواهند کرد حزب الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس