به گزارش مشرق، بانک مرکزی در بخشنامهای اعلام کرده است که این بانک بر اساس تکالیف مقرر در بند ب ماده ۲ آیین نامه مستندسازی وجوه در کشور و ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، موظف به راهاندازی سامانه حسابهای مشتریان و ارائه فهرست همه حسابهای محکومین در بانکها و موسسات مالی و اعتباری به مراجع قضایی شده است. بر این اساس و پیرو بخشنامه شماره ۹۷.۱۳۰۹۶۳ مورخ ۱۳۹۷.۰۴.۲۳ در خصوص ارسال اطلاعات حسابهای موجود به سامانه سیاح (فاز دوم) به استحضار میرساند مستند فنی سامانه در درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی به آدرس portal.pbn.net جهت ایجاد زیرساختهای لازم درج شده است.
بیشتر بخوانید:
۳ عامل اصلی رشد نقدینگی در ایران چیست؟
در این راستا و با توجه به حساسیتهای موجود جهت ارتباط بر خط سامانهها برای افتتاح حساب اشخاص، خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات و موارد زیر حسب زمان بندی قید شده، مدنظر قرار گیرد:
۱. با توجه به لزوم درج کد شهاب در فیلدهای اطلاعاتی سامانه، ضروری است اقدامات لازم جهت تخصیص شناسه شهاب صاحبان حساب به کلیه حسابهای حقیقی و حقوقی نزد آن بانک در اسرع وقت صورت پذیرد.
۲. اطلاعات حسابهای موجود نزد آن بانک/ موسسه اعتباری باید همانند روال سابق در پایان هر ماه به صورت دستهای ارسال شود، به گونهای که حداکثر تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹، کلیه حسابهای موجود در سامانه مذکور ثبت شده باشد.
۳. کلیه سرویسهای بر خط سامانه باید تا پایان بهمن امسال توسط واحد فناوری اطلاعات آن بانک تست شده و نتیجه آن به صورت کتبی به اداره اطلاعات بانکی اعلام شود.
۴. بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است همه شماره پیگیریهای دریافت شده از سامانه سیاح را به حسابهای مشتریان در سامانههای داخلی خود اختصاص داده و در سوابق نگهداری کند.
۵. از ابتدای روز ۳ خرداد سال ۱۳۹۹ سرویس بر خط سیاح راه اندازی شده و افتتاح هر گونه حساب در آن بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی، منوط به دریافت شماره پیگیری از سامانه سیاح است.
۶. پس از راهاندازی سرویس بر خط، آن بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه، هر گونه تغییر وضعیت حسابهای ارسالی قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ را در سامانه سیاح از طریق سرویس تغییر، اعمال کند.
۷. فراخوانی سرویس تغییر به صورت روزانه باید صرفا برای حسابهایی که ابزار برداشت و یا وضعیت آنها تغییر کرده است، صورت پذیرد.
۸. مشخصات و شماره تماس نماینده مطلع آن بانک در ارتباط با سامانه فوق، به قید فوریت به این بانک اعلام شود.
مسئولیت هرگونه نقص اطلاعاتی سامانه مذکور بر عهده آن بانک خواهد بود.