کد خبر 1034002
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
موتور خودرو در زمستان

یکی از موضوعاتی که همواره بین دارندگان وسایل نقلیه مورد بحث بوده، به میزان گرم کردن خودرو قبل از حرکت در روزهای بسیار سرد زمستان مربوط می‌شود.

به گزارش مشرق، برخی اعتقاد دارند که بلافاصله بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد، زیرا این کار باعث می‌شود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف سریع‌تر گرم شوند.

برای درک بهتر این مسئله خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعت‌ها در هوای سرد بی حرکت ایستاده‌اید و قرار است که یک‌باره شروع به دویدن کنید! انجام چنین کاری بدون شک سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و این شرایط برای ماشین بیچاره، سخت‌تر از آنی است که فکرش را بکنید.

بیشتر بخوانید:

کاتالیزور چه تاثیری در کاهش آلودگی هوا دارد؟

برای روشن شدن موضوع، بیایید تا حال و روز ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن در هوای سرد بررسی کنیم. برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صدها قطعه‌ی مختلف با سرعت‌ متفاوت حرکت می‌کنند. مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها ۲۰۰۰ بار در دقیقه بالا و پایین می‌روند!

در نتیجه‌ی این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌شود که در اینجا روغن، وظیفه‌ی کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد.

روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند.

ماشین‌های کاربراتوری را یادتان هست؟ برای روشن کردن‌شان در هوای سرد نیاز به یک متخصص داشتیم، چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و… ولی اتومبیل‌های انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند و به‌صورت خودکار همه چیز را تنظیم می کنند.

یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتورها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره‌ سیلندرها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره‌ سیلندرها افزایش پیدا می‌کند!

این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰ درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همچنان عنوان کردیم که روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن رسانی را به درستی انجام دهد.

  ۱-بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین ۱ تا ۲ دقیقه به صورت درجا کار کند.

۲-سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.

 ۳- ۲دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ اجتناب کنید.

۴-فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک‌ فنرها می‌شود.

در سردترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل می‌رسد.

۵-بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پپرونی IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    1 0
    در هوای سرد از روغن موتور اتومات ۱۰w40 استفده کنید و در فصل گرما از روغن موتورهای ۲۰w50 استفاده کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس